Eftersom det inte finns något forum direkt för kyla så får det bli här....

Har en liten fundering kring frikyla model snik. Jag värmer upp huset med ved, så jag är inte ute efter en värme anläggning utan en kyl anlägning för sommaren.

Någon som provat bygga en snik kylanläggning med markkollektor, cirkpump och kylare med fläktar? Såg en intressant lösning, kompaktkollektor vad tror ni om en sådan till en frikyla anläggning? Någon som är inne på detta ämne och provat frikyla?

Ett sätt vore väl att gräva ner ett långt plast/betong rör i mark som försörjer FTX med luft ,
sommartid kyler marken luften på vintern får man förvärmd luft till aggregatet .
Har en bekant som gjorde en ca.30m lång diameter 300mm betongrörs kanal i mark
till FTX han påstår att det fungerar utmärkt ända problemet har varit att filter sätts igen av insekter
man måste ha bra koll på det.
Ett spjäll för att kunna välja om man vill ta luften genom markrör eller direkt vore bra det är väl inte alltid man vill få "kall" luft till aggregatet
Problemet är väl också att det finns stor risk för kondensbildning om den inkommande luften är varm och fuktig
och man kyler av den--- men om kondenseringen sker i markröret tror jag att det kan fungera.
Har själv planer på att göra om så att man kan "frikyla" /förvärma inkommande luft till FTX.
Idag får man stänga av ventilationen eftersom utomhusluften är varmare än inomhusluften
+att jag har stora fönster mot solsidan som ytterligare gör att temperaturen inne stiger.(Markiser hjälper problemet något)

Redigerat:
inga radiatorer. du måste ha nått som tar hand om kondensvatten.
sen tror jag att en jordslinga funkar jätte dåligt, måste upp på¨en 400m slang innan du får nått som kan kyla lite, men inte heller det skulle jag sattas på.

har du därimot en borrad brunn kanske den går att andvända, men en sån brukar ju inte vara så djup, så effekten blir nog dålig även här (& ditt driksvatten blir varmt)

Markkyla fungerar sämre än borrad kyla, framförallt om du använder den stor del av sommaren - du värmer upp marken och får sämre och sämre kyleffekt. Hur lång slinga du behöver beror ju påditt kylbehov.

Vanlig slang blir billigare än kompaktkollektor men båda funkar.

Bästa snikmodellen som fläktkonvektor är om du kan få tag på en trasig luft/Luft värmepump och bygga om innedelen lite. Då har du allt klart inkl. kondensavrinning.

Gasröret har så klen dimension för att det skall bli tillräckligt bra vattenflöde, så man får nog bygga om innedelen en hel del.

leifa.k skrev:
Gasröret har så klen dimension för att det skall bli tillräckligt bra vattenflöde, så man får nog bygga om innedelen en hel del.
Beror nog på fabrikat, finns några sådana installationer att läsa på här http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15440.0 som fått bra resultat i vart fall.

Träffade min bekanta med FTX och markrör , han sa att nu när uteluften varit över 25c kylde han den till 18c ,
vintertid håller inkommande nära 0c vid -10-15c .
naturligtvis kör han ventilationen mera forserad sommartid röret är ca 40m långt nergrävt frostfritt djup.

Låter intressant vilken diameter och material har han på röret?

Redigerat:
Han använder 160mm plaströr /
jag tror att man kanske ska använda sig av 200mm -gör att luften kommer att passera
långsammare genom röret på så sätt kylas/värmas effektivare
går säkert att använda betongrör också

Låter kanon, blir till att gräva lite i trädgården igen. Räcker fläkten till aggregatet till eller har han en extra som hjälper till?

Ingen extra fläkt ,om röret är tillräckligt stort ,filternät vid intag med väl tilltagen area mot insekter som är lätt att demontera och rengöra bör man nog sätta i början på röret.
Jag har själv planer på att göra en dylikt rör i mark , viktigt att man får ner det så djupt att marken kan kyla&värma
tror att man behöver komma ner till s.k. frostfritt djup.
en annan viktig sak att tänka på är att man har lutning så att kondens kan rinna bort -dräneras till en "brunn".
Så fort jag bara får tillstånd av hon som bestämmer över trädgården ska jag gräva ,har ganska god lutning på baksidan för att kunna gräva ett dike.
Om man sätter ett T-stycke på inkommande kan man göra ett spjäll för att välja om man vill ta luften genom markröret
eller direkt ur "frialuften" kan ju hända att man inte alltid vill dra genom markröret beroende på temperaturen inne/ute.

Betongrör är inte fel om man vill laborera med detta.
Jag har sett några ganska rejäla installationer för verkstäder med den principen.
Rör 600mm ca 100m i ett ganska fuktigt område och med ändarna i en åbrink.
Spjäll för inblandning som pr95 beskriver fanns också.

Luften fösörjer tilluften för ordinarie aerotemprar i lokalerna och ger fin förstärkt kylning via ångbildning på sommaren, på vintern hjälper den till att inte förskjuta RH så mycket som annars sker vid värmning av torr vinterluft.

Frugan har länge drömt om ett orangeri/växthus som håller +grader på vintern-borde bli många +poäng om det någonsin blir färdigt ,energikostnaden är det jag är mest orolig för, så alla sätt att sänka den är positivt.
FÖRSLAG! "fri värme"
tanken som slog mig är att leda frånluften från FTX till ett lite större växthus på tomten ca.15M från bostaden ,
inget som finns men är under planering.
Om det fungerar kanske man kan tänka sig en eller två luftkanaler i golv ,problemet är väl tryckfallet man får ,
kan väl avhjälpas med en extra fläkt ,kanske man på detta sätt kunde hålla energikostnaden lägre om man vill övervintra växter i växthuset.
Något som kan fungera eller bara en dum tanke?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.