13 531 läst ·
20 svar
14k läst
20 svar
Dragning av rör för frikyla
Sida 1 av 2
Äa på gång att installera frikyla och grubblar lite över dragningen mellan kollektor och fläktkonvektor som jag behöver bolla.
Jag har förberett för frikyla till vinkällare genom att dra isolerade PEX-rör i plattan mellan tvättstugan (där kollektorn kommer upp och VPn står) och under trappen där vinkällaren är. Lite snett ovanför vinkällaren (på övervåningen alltså) finns ett förråd där det ska sitta en större fläktkonvektor som skall blåsa in i sovrummen. Som jag ser det finns två vägar att gå med KB till fläktkonvektorn:
1. Jag går via rören i plattan till vinkällaren, och sedan får jag gå upp genom bjälklaget till förrådet. Problemet är att rummen inte är rakt ovanför varandra så det måste byggas in i nån nisch i taket på nedervåningen i sådana fall. Dessutom går alla husets kablar på detta ställe i bjälklaget då elcentralen sitter i förrådet på övervåningen. Ingen rolig genomföring mao.
2. Jag går från tvättstugan rakt upp på vinden genom befintligt schakt för ventialtion. Drar iväg på vinden och ner i förrådet. Enkelt. Men vad händer när det är -20C ute på vintern? Då lär ju rören frysa sönder... Och att förlägga rören djupt ner i lösullen känns ju som ett halvkul arbete...
Hur skulle ni göra? Några nya idéer?
Jag har förberett för frikyla till vinkällare genom att dra isolerade PEX-rör i plattan mellan tvättstugan (där kollektorn kommer upp och VPn står) och under trappen där vinkällaren är. Lite snett ovanför vinkällaren (på övervåningen alltså) finns ett förråd där det ska sitta en större fläktkonvektor som skall blåsa in i sovrummen. Som jag ser det finns två vägar att gå med KB till fläktkonvektorn:
1. Jag går via rören i plattan till vinkällaren, och sedan får jag gå upp genom bjälklaget till förrådet. Problemet är att rummen inte är rakt ovanför varandra så det måste byggas in i nån nisch i taket på nedervåningen i sådana fall. Dessutom går alla husets kablar på detta ställe i bjälklaget då elcentralen sitter i förrådet på övervåningen. Ingen rolig genomföring mao.
2. Jag går från tvättstugan rakt upp på vinden genom befintligt schakt för ventialtion. Drar iväg på vinden och ner i förrådet. Enkelt. Men vad händer när det är -20C ute på vintern? Då lär ju rören frysa sönder... Och att förlägga rören djupt ner i lösullen känns ju som ett halvkul arbete...
Hur skulle ni göra? Några nya idéer?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Jag har dragit brineledningen från borrhålet direkt till matkällaren och sedan vidare till vinden. Där går den in i ventilationsaggregatets avluftsbatteri för att återvinna värme/förvärma brine. Senare kommer slingan att gå förbi varje sovrums kylbatteri för att tills sist gå ner till bergvärmepumpen via en överströmningsventil. Den senare för att justera för övervärme och släppa ner överskott i borrhålet igen.
Läste på den mycket avskavda etiketten på dunken som använts vid vår installation. Tror det står:
BRIN*** (Brineol?)
Bioe*** (Bioetanol?)
Etanol 90% Isopropanol 10%
Hur beter sig detta om det blir -30C? Beror ju på blandningen förstås men om installatören gjort sitt jobb ska det väl vara 30%?
BRIN*** (Brineol?)
Bioe*** (Bioetanol?)
Etanol 90% Isopropanol 10%
Hur beter sig detta om det blir -30C? Beror ju på blandningen förstås men om installatören gjort sitt jobb ska det väl vara 30%?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Hmm, jag ställde en burk av det som finns i dunken i frysen igår och sänkte tempen. Just nu är det -21C i vätskan och det verkar inte vara i närheten av att frysa.
Jag provade att hälla lite av det som finns i dunken på en tesked och försökte få fjutt på det men det gick inte så jag gissar att det är utspätt, annars hade det väl brunnit hur bra som helst? Men hur kan det vara utspätt så att det inte brinner och samtidigt vara flytande vid -21C?
Jag provade att hälla lite av det som finns i dunken på en tesked och försökte få fjutt på det men det gick inte så jag gissar att det är utspätt, annars hade det väl brunnit hur bra som helst? Men hur kan det vara utspätt så att det inte brinner och samtidigt vara flytande vid -21C?
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det går att få fjutt på om du värmer det till 29°C. 
http://www.engineeringtoolbox.com/ethanol-water-d_989.html
http://www.engineeringtoolbox.com/ethanol-water-d_989.html
Nu har det blivit "mjuk is" i burken. Fortsätter det att vara mjukt även när det blir kallare eller kommer sprängverkan så småningom med denna typ av köldbärare?
Frågan är helt enkelt om det är säkert vad gäller frysrisk att dra denna köldbärare på vinden i Stockholmsområdet.
Frågan är helt enkelt om det är säkert vad gäller frysrisk att dra denna köldbärare på vinden i Stockholmsområdet.
Redigerat:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Du får väl isolera köldbäraren som alla andra gör.steppen7 skrev:
Givetvis skall den isoleras med Armaflex, men det hjälper ju inte om rören går på vinden och det är ett system som bara används på sommaren? Antingen måste det klara kylan (ingen sprängverkan), eller så måste jag ha värmekabel, eller förlägga den nere i lösullen vilket känns halvkul på en sträcka om 8 meter på en trång vind med 50cm lösull, eller så måste jag köra circpumpen kontinuerligt. Det första känns ju klart enklast och bäst om det funkar, men finns det risk att det fryser sönder så är det ju inget alternativ.