Hej, jag är ny här på forumet och tänkte inleda min forumkarriär med att ställa några frågor!

Vi bor i en enplansvilla byggd 1986, ungefär 175 kvadratmeter stor. Huset värms med elpatron och en Solo Innova (jag tror det är modellnr 20) vedpanna. Vi har en ack-tank på ungefär 750 liter, inte fått klarhet i exakt storlek på tanken än. Vi har ingen varmvattenberedare. Vi flyttade in första maj och eldade inget i pannan då, utan lät elpatronen sköta jobbet. Det renderade ungefär 1700 kWh på en månad, alldeles för dyrt!

Vi började elda häromdagen och stängde av elpatronen för att spara lite energikostnad. Men problemet är att värmen i acktanken fort försvinner när man lagar mat, duschar, diskar och värmer upp huset med radiatorer.

Min första fråga:
Är det värt att ha igång elpatronen för att undvika att värmen sjunker under 60 grader i tanken? Jag har läst att man helst inte ska ha under just 60 grader - men det kanske gällde varmvattenberedare och inte acktankar?

Min andra fråga:
Att installera en vvb, är det en bra idé? Tjänar man in något på det kontra att ha igång elpatronen?

Ni må tycka att mina frågor är simpla, men för en nybliven husägare så är jag angelägen om att maximera min effekt samtidigt som jag minimerar min kostnad!

Tack på förhand!
 
# Du behöver inte ha över 60 grader hela tiden det räcker att den kommer upp över några gånger i veckan.

# Om du inte vill elda för varmvattnet på sommaren så spar du en hel del på att ha en separat vvb.

Varmvattnet i din befintliga anläggning kan räcka länger om du stänger av så att inget går ut på värmesystemet, genom att stänga av cirkulationspumpen.
 
Man behöver inte hålla 60 grader i acktanken hela tiden även om varmvattenberedaren är där eftersom när du eldar upp dör alla legionella bakterier av den höga temperaturen.

Rekommendation är att du skaffar dig en acktank till sä håller värmen längre.
 
larsbj skrev:
# Du behöver inte ha över 60 grader hela tiden det räcker att den kommer upp över några gånger i veckan.

# Om du inte vill elda för varmvattnet på sommaren så spar du en hel del på att ha en separat vvb.

Varmvattnet i din befintliga anläggning kan räcka länger om du stänger av så att inget går ut på värmesystemet, genom att stänga av cirkulationspumpen.
Tack för ditt svar, Lars! Följdfråga, om jag stänger av cirkulationspumpen som värmer radiatorerna, hur ska jag då få värme i dom?
 
Han menar när det är tillräckligt varmt ute så kan man göra så
 
  • Gilla
karhart och 1 till
  • Laddar…
huggan skrev:
Han menar när det är tillräckligt varmt ute så kan man göra så
Då är jag med.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.