Värme allmänt
johanpelle: [citat] En gammal Janfire Flex A tillhör de mest problematiska brännarna för en nybörjare. Finns ju modernare brännare lättare att ställa in och med automatisk uraskning att köpa begagnade ibland. En ny komplett panna utan tank, rör och allt som fyller upp halva källaren är naturligtvis bäst i längden men är tanken bra och välisolerad så går det att elda mot tanken i vedpannan
Christer Haglund: Det blir en Uponor Push12 i stället. Har läst många lovord om LK`s grejer här på forumet men fick den här till helrätt pris och så illa kan den väl inte vara.
spekerök: Har du en separat returventil kan du stänga den och sedan öppna luftaren på elementet så märker du om tilloppet har tätnat i termostat/radiatorventilen, vattnet minskar alt slutar komma ur luftaren. Mvh
D09: Tror också vedpanna kan vara din grej men förhasta dig inte, en livssituation kan ändras snabbt. Så gjorde det hos mig och familjen behöver mycket mer tid än det gjorde innan. Men jag tycker att anläggningen är såpass lättskött och ingen fara på taket och tar ingen större tid eller planering nu på "vintern". Det är väl fälla, kapa, klyva och stapla som tar tiden. Funderar på att
erikssonkarin: Ja, och piggen var helt utfälld. Har även slagit lite med hammare på piggen.
rehn: Hej Jag har ett äldre hus med manuell shunt och vedpanna utan acc-tank. Jag tycker att shunten beter sig märligt. All "action" verka vara mellan 5-7, under 5 ger i stort set ingen värme, över 7 ger nästan fullt. Dessutom om jag ställer shunten under 2 börjar cirk-pumpen att låta kontigt. "skaravasåhär" ?? :confused:
ÅsaRosa: Hej och HJÄLP.... Jag hittar inte manualen/instruktionen till mitt luftvärmesystem FTX-LV6.:( Det är som att leta efter en nål i en höstack för att hitta en ny.. Jag har läst här att det är ngr som som diskuterat just den här typen av värmesystem. Så jag tänkte höra om det är någon hjälpsam själ som skulle kunna skicka en kopia på sin manual/instruktion till mej? Jag skulle bli
te96usn: Jag skulle helt klart lagt på hela, vi gjorde det och vi har skönt golv var än vi går/är. ...
Erik_1972: Det första vi gjorde när vi köpte huset för några år sen var att få ut en komplett uppsättning av de ritningar som kommunen hade, problemet är att huset när nog byggt tidigt 1900 tal, det är ombyggt 1949, och det är dom första ritningar som finns, därför har dom satt byggnadsår till just det år 1949. tyvärr betyder det att där inte finns ursprungsritningar, vilket tyvärr är
benox: Hej Vi konverterade från direktverkande elvärme till vattenburet för ett antal år sedan, och den mesta rördragningen hamnade i källaren utom synhåll. :) Det är dock 2 bostadsrum där nere som vi nu har börjat nyttja lite mera och då har jag såklart börjat irritera mej på rören som går lite överallt. Jag funderar på att från ett intilliggande förrådsrum dra fram PEX-rör till
HYAB: Vet att den här pannan var uppe här för ett par år sedan, men är det någon som vet något om den? Den finns på blocket nu från företag. Skulle vara intressant att höra om någon privatperson testat den.
Göran63: Hej igen! Tusen tack för all information. Det här är första gången man lär sig trots man har bott här i 7 år ;-) Man lär sig nya saker varje dag ;) Och nu är värmen tillbaka.. Äntligen efter en natt med 15 grader i inomhus... Nu ligger det på ca 22... :-) Tack för all hjälp o ha en bra dag! /G
smurfen72: Behöver du shunt ? en väl isolerad källare har inte så stort värmebehov när det är riktigt kallt och med rejäla radiatorer eller ev en fläkt konvektor så kanske du klarar dig med samma framledning som till golven. Jag skulle satsa på en arbetstank till vp då har vp samma flöde och tillräckligt med volym även om du stänger av delar av värme systemet på sommaren.
eluffe: Visst fungerar det att använda returen som golvvärme, det var ganska vanligt förr. Så här såg det ut när jag renoverade mitt badrum för några år sedan. Returen från elementet i badrummet gick i en slinga framför toalettstolen. Varmt och skönt när man satt där! [bild]
Krister Zwinto Emtweden: Jag pratade med sotaren (I Nybro Kommun, det KAN vara lite andra regler i andra kommuner) förra veckan angående detta. OM skorstenen är mer än 4 meter ifrån huskroppen så behöver den bara sticka upp 1 meter ovanför uterummets högsta punk. Spis och skorsten ska ju innan användning besiktas av sotare.
Shad: Hej, värme finns men det är el patroner som är i gång för det mesta, Förra veckan fick jag besked om en ny energiberäkning, och sen får vi se hur de kommer att lösa problemet
Mangeman: Yes, slog mig nu. Det är vårat ventilationssystem. Hehe, inte konstigt att det blir rökigt då. Nu ska jag ta honom i örat be dem smacka igen hålet och sparka ut dem. Tack allihop.
mulpac: [citat] Exakt, det verkar onödigt att strypa där egentligen. Fast då hade det varit trevligt med en backventil där så det inte blir "kortslutning" (varmvatten cirkulerar närmaste vägen tillbaka till returen) om/när pumpen stängs. Finns det ingen grundflödesjustering i termostatventilen är väl i och för sig enklaste lösningen att fortsätta strypa med ballofixen, för det ger ju
Dr Trä: Jaha trodde du menade hela golvet. Då förstår jag.
pyerdarn: [citat] du har ju helt okej förbukning.. mitt system som satt var även 0 drift säkerhet med stopp typ jämt har lagt ner så många timmar på och pilla på brännaren. fick ha så de rök grå svart ur skorsten för att hålla okej drift utan störningar. sen bytte jag till torsby ugnen brännare så gick de ca 4 månader utan ett stopp.. tills allt åkte ut. så var brännare och panna som
Simba83: Ok då tar jag stora handpumpen och fortsätter ett tag till... Det tog bättre med stående pumpen, blev bara några lite vatten till, men till sist tog den. Hoppas bara på att pumpens tryckgivare stämmer. Men det skall nu vara 0.5bar i trycklöst läge. Därefter fyllt med vatten till 1Bar (Vilket förövrigt inte var mycket vatten). Tackar, Hoppas på att allt är i sin ordning nu och att vi
Stenolofanders: Visst är det fantastiskt med 12500:-! Även om konstruktionen ser bra ut... Kan ju endast vara en byggpryl i Svea rike som kostar så? Räknar jag bort trehundra för materialkostnad skulle jag kunna jobba med den i minst ett par dar på mitt konsultarvode... Tillochmed jag som inte kan svetsa kanske skulle få ihopet inom den tiden? Svetskurs inräknad...
Plutus: Jag tror på en ny i bottenvåningen, beroende på hur öppen planlösningen är så kommer nog inte effekten av en maskin att räcka till hela huset
Demmpa: Barnen springer kanske själva i torkskåpet å glömmer att stänga dörren, eller så "slänger" dom igen dörren med kläder mellan. När våra barn gick i förskolan (4-5 års åldern) så fick dom hämta kläder själva i torkskåpet (om dom räckte dom). När dom gick i förskoleklass (6 årsverksamheten) så fick dom både lägga in och hämta själva, personalen hjälpte givetvis till om
Karriärmamman: Hej på er! Nu har jag fått ordning så att jag kan logga pumpen en tid. Jag jämförde min elräkning med en kollegas och vi ligger bra under alla månader förutom januari, Där vi gjort av med lika mycket el som ett el-uppvärmt hus från 70-talet. Det känns inte bra Jag återkommer när jag fått ut loggen.
Fredrik_Lerum: det är inte så att värmepumpen har nått autoläge som den är inställd på? då kyler den ju om det uppstår för hög temp och det vill man ju helst inte slösa energi på
Apuman: Hej! Har ganska ojämn verkan på våra element. Vissa är varma, andra iskalla. Det är ett enrörssystem. Tänkte att jag skulle motionera radiotorventilerna lite men känner inte igen "designen" alls. Finns ingen pigg utan hela klabbet skruvas ut och in! Någon person här som känner igen dessa och kan komma med lite råd? Allt luftat och trycket är 1bar. Tackar på förhand! [bild]
Andreas_H: Jag köpte en Calmar V33 på blocket med tre 500-liters tankar, shuntautomatik och allt annat. Kostade 15.000 kr. Bra pris, men det var nog för att vi fick lov att bära allt sammans uppför en smal källartrapp. Särskilt två av tankarna var tunga, fruktansvärt tunga. Som tur är hade jag två väldigt starka och envisa raggartyper med mig. Det gick vägen, men de har lovat mig att de aldrig