Värme allmänt
memike: Antar att det går med vilket som då. Ska ju funka med brandfogmassa då det stelnar och härdar. Testar :) tack för svaren.
robban109: Får försöka göra rent luftkanalerna. Se så att det inte är nått av småhålen som sitter igen. Svårt att känna om det kommer luft ur alla med handen. Röken som kommer stiger rakt upp. löses inte upp på några meter direkt. Snarare aldrig, haha. Eldar nu och det har hängt sig. Brinner ut i mitten mycket fortare så det blir som en tunnel ovanför hålet. Ska prova med mindre sekundär
martin43: Ja, 100% genom radiatorn vid stängd ventil måste det vara, annars är det ju inget tvårörssystem, vilket är vad ventilen är till för. Enrörssystem=utskruvad=35% genom radiatorn, resten direkt vidare till nästa. Tvårörssystem=inskruvad=allt igenom radiatorn, ingen bypass.
Stenolofanders: [citat] helt berättigad fråga pelle242! Det korta svaret lyder: Massor av varmvatten med bra cop på värmepumpen. Andra sätt att bereda tappvarmvatten funkar säkert också, slingor i tanken tex. Möjligen förrådsberedare också. Jag är dock ganska imponerad av min egen TVA som bereder hur mycket varmvatten som helst, även om tankens temperatur bara är 46 grader. Den bereder varmvatten
eugenia: Tack för det svaret. Känner ingen i sverige efter många år borta och har ingen att fråga,,thanks :)
spekerök: Frågade idag och svaret var att det var några som fuktade synligt vatten. Mvh
Noseone: En blåslampa som man använder för att göra creme caramell fungerar annars utmärkt.
analog: Så länge det inte går att krana bort beredaren från säkerhetsventilen är det lugnt...
vectrex: [citat] Det där är högst sannolikt kondensröret från innerdelen. Där kommer bara vatten då man kör kyla sommartid. I Sverige är det dessutom relativt små mängder. Kondensvattnet i detta fallet kommer garanterat från ett hål i bottentråget, direkt under utedelen. Bottentråget har en elvärmeslinga för att förhindra att vattnet fryser.
Andreas_H: Kolla de tre huvudsäkringarna noga. Ser du inget fel kan du byta alla tre ändå, och dra åt propphuvarna ganska ordentligt (med handkraft). Det är inte alltid det syns om en säkring är trasig.
Palte: [citat] Flytta givaren som startar vpn till toppen av tanken.
Erik Walle Lundblad: Tack för svaren. Blir ingen då jag räknat på timkostnaden å det blir billigare med en El Björn
hahalj: Förrådsberedare? Vet inte definitionen på en sådan. Systemet är en Daikin Altherma, funktionellt är de integrerade, fysiskt står VVB:n en halvmeter från värmepumpen. Och jo, VVB:n har en 6 kW elpatron för stödvärmning när värmepumpen inte kan leverera och för att köra 70°-cykeln en gång i veckan (mot legionella). VVB:n står på egna ben och simmar inte i nåt alls. Men oavsett,
swedjeep: Hej, Tack för all input. beklagar att jag inte svarar förrän nu, mycket som pågår på en gång ;o) Har lite mer kött på benen och inväntar förslag från lite olika husleverantörer med energiberäkningar, då vet jag lite mer konkret också vad behovet kommer att vara och då även lättare att titta på slutlig lösning.
Lyyski: Finns det sånna med:) Trodde det bara fanns för att vattnet ska kunna stiga..
hahalj: Har kollat upp hur framledningstemperaturerna till mina radiatorer ser ut. Radiatorerna är kopplade i nån märklig variant av fiskbens- eller stjärnkoppling...typ. De har inga termostater utan bara enkla s.k. slottsvred som måste vara helt öppna för att systemet ska fungera. När temperaturen ut från min LVVP är 48.5 grader så ligger temperaturen på inkommande vatten på de olika
roland53: [citat] Ja, jag har samma tankar men vill gärna höra om någon verkligen hoppat på "trenden". Det är inte bara dubbelt så dyra, utan batteri byte krävs lite då och då :mad: Du har alltså "bara funderingar" dvs inte köpt och använt än?
mulpac: [citat] Det är en centrifugalpump, vilket innebär att den faktiskt går lättare och snurrar fortare när man stryper flödet. Om du har någon ventil som hela flödet går genom någonstans efter pumpen kan du testa att strypa där, så slipper du vara och skruva på varje radiator. Det brukar även gå att minska varvtalet på pumpen med en dimmer för induktiva laster. Hittar inte den jag
vectrex: En luftvärmepump kommer ju vara en mer ekonomisk uppvärmning så länge den ger COP högre än 1. Är det en någorlunda modern värmepump och förutsatt att det inte är något fel på den så kommer den göra det åtminstone ned till -20 grader. Så rent ekonomiskt så är det att föredra att luftvärmepumpen får värma så mycket som den bara orkar. Sänk elementena riktigt lågt i de rum
schnyggve: Utan hVi skall bygga på huset en våning. Men jag är lite tveksam kring golvvärme installationen Ar lagt ut det på underentr Grundkonstruktion: De kommer att ställa de nya takstolarna ovanpå den befintliga vilket ger ca 400mm högt cc1200. Sedan kommer det att lägga extra reglar emellan till cc600. Förutom i sovrummet där det skall vara cc400. 22mm golvspån, sedan styrofoamkassetter som
hahalj: [citat] Jag pratar om den relativa noggrannheten. Kan ju bara jämföra med den elmätare som sitter på inkommande i elskåpet. Hur noggrann den är vet inte jag.
magnus07: Stämmer bra, fick precis svar från en station i Helsingborg som sålde såna. Tack för hjälpen!
Krilleman: M22 ska aldrig packas med något alls, möjligen smörjas lite. Tätar koniskt i värmesystem (finns vissa blandare med M22 på piparna. Men dessa ska ha packning) Dina sista länkar passar bra ihop!
Avemo: En kamin och en frånluftsvärmepump påverkar inte varandras funktion speciellt mycket. På så vis kommer det att fungera. Om det fungerar bra beror på vad du vill uppnå. Myseldning och nödvärme i händelse av strömavbrott är den utmärkt till. Som kompletterande värmekälla i huset till vardags är det mer tveksamt.
Danne_83: [citat] Tack för din input! Bra påpekande angående att lämna lite rörelsefog. Kom på ett annat alternativ också. Att klyva en 21x95 på längden och lägga varannan 21x95 med helbredd och varannan klyvd 21x95. Med 30mm springor får jag då ca. s200. Lite arbete att klyva men jag har en bra bordsåg så det borde inte ta så lång tid. Angående gips. Läste på här på forumet innan och
pelpet: Har några bekanta i Stockholms skärgård som har en anläggning för avsaltning av havsvatten eftersom brunnsvattnet innehåller tungmetaller eller något skit. Jag minns inte vad anläggningen kostar men någon förmögenhet var det inte tal om. Den använder ett osmotiskt filter som gör vattnet helt rent. Funkar att köra på fulvattnet från brunnen också. Jämfört med brunn så är det
kulle: [citat] det är bra att det lutar lite upp
Lyyski: Detta blir no en bra "fläktkonvektor" kan ja tro! Min lvvp är ju inte direkt någon höjdare, så kan tro att det blir lite effektivare värmeåtervinning utav detta! Med vänlig hälsning,