21 554 läst ·
25 svar
22k läst
25 svar
Flytspackla in golvvärme
Grymt!
Tack för det!
Det kommer nog bilder på hur det blev så att du kan känna dig lite nöjd med att vara fadern till ett nytt sätt att förlägga golvärme.
Kan inte låta bli att undra hur katten du gjorde för att bulta fast spånplattan. Det låg ju golvärmeslang i den och du kan väll knappast ha bultat uppifrån. Hade du källare under?
//Henrik
Tack för det!
Det kommer nog bilder på hur det blev så att du kan känna dig lite nöjd med att vara fadern till ett nytt sätt att förlägga golvärme.
Kan inte låta bli att undra hur katten du gjorde för att bulta fast spånplattan. Det låg ju golvärmeslang i den och du kan väll knappast ha bultat uppifrån. Hade du källare under?
//Henrik
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Inte bult, 6 mm skruv. Uttryckte mig fel. Golvvärmerören visste jag var de låg, så det var inga problem. Borrade med borrhammare och gjorde en liten försänkning. Sedan var det bara att dra ner försiktigt och spänna. Jag la även lite PL400 runt skruven och skruvskallen så att de låste.Sisyfos skrev:Grymt!
Tack för det!
//Henrik
De skall som sagt inte behövas om man gör rätt. Första gången blir det inte alltid helt rätt.
Hej!
En fråga bara..
Vad jag förstått uppstår det korrision av alu-plåtarna när man flytspacklar på dem,dem tål helt enkelt inte flytspacklet enligt min leverantör..Borde de inte vara likadant me din variant me betong?
Har lagt hela min ö.vån nu med slang å plåtar i spårat spångolv,och skall flyta i badrummet,men leverantören säger att man skall ha golvgips emellan...Vill dock undvika golvgips pga "bygghöjd" + värmeisolerande..
MVH/Baritz
En fråga bara..
Vad jag förstått uppstår det korrision av alu-plåtarna när man flytspacklar på dem,dem tål helt enkelt inte flytspacklet enligt min leverantör..Borde de inte vara likadant me din variant me betong?
Har lagt hela min ö.vån nu med slang å plåtar i spårat spångolv,och skall flyta i badrummet,men leverantören säger att man skall ha golvgips emellan...Vill dock undvika golvgips pga "bygghöjd" + värmeisolerande..
MVH/Baritz
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Snackas ju rätt mycket om det bland leverantörerna. Jag testade innan för att säkerställa att det skulle funka. Visst ger sig betongen på aluminiumen, men bara in våtfasen. D.v.s. under de timmar betongen bränner och torkar. En provbit jag gjorde blev matt på ytan, men inte mer än så. Vissa förståsigpåare här forumet hävdar att betongen fräter bort aluminiumet även när det har bränt klart. Att den fullstarka färdigbrända betongen inte skulle vara pH-neutral. Då skulle jag var väldigt orolig för armeringen i all betong. 
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det finns också primer att måla på plåtarna för att stävja reaktionen. Testa det!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Aha...Primer...Vad skall de vara för leverantör/fabrikat på den primern??Godkänner "dem" den varianten?
Kan man inte köra nån variant me fiberduk eller något liknade mellan flytspackel och plåtar,för att undvika kontakt mellan spackel och plåtar??
MVH/Baritz
Kan man inte köra nån variant me fiberduk eller något liknade mellan flytspackel och plåtar,för att undvika kontakt mellan spackel och plåtar??
MVH/Baritz
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 228 inlägg
Det är ju kontakten mellan plåt och betong man vill åt. Fiberduk släpper igenom vätskan som orsakar problemet.Baritz skrev:
För övrigt är det nog ingen som "godkänner" den här lösningen.
Jo,de har du ju rätt i...
Men min leverantör godkänner inte spackel/betong mot plåtarna..
Men kan väl köra "flytande golv",är det inte nån slags "fiberduk/matta" underst då?
Men vad heter den godkännda primern då?
MVH/Baritz
Men min leverantör godkänner inte spackel/betong mot plåtarna..
Men kan väl köra "flytande golv",är det inte nån slags "fiberduk/matta" underst då?
Men vad heter den godkännda primern då?
MVH/Baritz
Klicka här för att svara