Har ett stort rör som går in i kåken i källaren, och ut på andra sidan huset. Vad jag förstått så är det gamla värmesystemet som nu är utbytt till nya fjärrvärmerör sedan några år tillbaka av tidigare ägaren.

Går dessa att kapa bort för att kunna putsa igen väggen slät där dom går in och ut (samt ta bort rören som går igenom huset).

När jag vrider på ventilen märkt 1 på ena bilden så kommer det upp vatten ur röret som är precis vid vredet, också märkt 1. Kan det vara kvar vatten i systemet även fast massa rör är kapade? Eller är det bara lite som ligger kvar kanske? Har inte vågat dra på så det börjar rinna över kanten då jag är rädd att det kanske fyller källaren om jag inte får stopp på det :)

Rören är avkapade på flera ställen (Märkt 2 och 3) som ni ser på bilderna. Så borde väl inte vara vatten påsläppt in till huset?

Några som har koll på om man vågar kapa bort allt eller måste jag kontakta någon speciell innan jag gör detta för att säkerställa att det inte är "i bruk", dvs vatten som är in fram till mitt hus? Samt isf vem fasen vänder jag mig till :D

2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi dränerade kåken förra året och jag minns inte hur det såg ut vid "utloppet" på andra sidan, om dräneringsfirman kapade dom rören eller ej. Men har för mig att dom inte gjorde något åt rören vid inloppet som man ser på bilderna iaf. Därför jag är osäker om det ligger kvar vatten där.!

Ingen som har någon aning om vart man kan vända sig för att bekräfta om det ligger vatten fram till huset, eller om det bara är att kapa bort?

S
är ettan gamla ingående?

S
om du har koll på fjärrvärmen och ingående vatten så skall du kunna få bort rör.
vad för tryck blir det om du öppnar kranar på gamla rören?

Glömde skriva vad siffrorna betydde ;)

Nr 1 antar jag är ingående rör, finns inget annat som går in där. Fjärrvärmens rör ser man till höger om nr 1, på andra väggen.

2 och 3 är avkapade, dom sitter ihop med rör nr 1.

När jag vrider på kranen så "pulserar" det lite. Det är inget tryck iaf.
Men vågar ju inte riktigt kapa om det skulle ligga några kubik vatten där ;)

Har förvisso ett avlopp på golvet som borde klara av det. Men om man inte får stopp på ev vatten oroar mig, därför jag tänkte att någon här kanskr har lite vettig info ;)

Enligt mig så ser det ut som det bara går att ta bort rören. Men jag hade tagit hjälp av en VVS firma. Finns en anledning till att det finns sådana. För ditt största problem kan nog vara att det är asbest i isoleringen:). Kan nog vara därför förra ägaren låtit rören sitta kvar. Det kanske inte är asbest men där kan även vara vatten kvar någonstans. Så för att vara på den säkra sidan, ta dit en VVS:are. Inte så trevligt om du går loss på rören och efteråt får veta att det är asbest du har pysslat med utan några skyddskläder:).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.