3 895 läst ·
29 svar
4k läst
29 svar
Byte av värmesystem, har helt kört fast!
Jag hade märkt ut de tänkta spåren, ställt in detektorn så att den hittar kablar på ca 3 cm avstånd och sedan kollat av de tänkta spåren. Blir det utslag någonstans så bila upp just där och kolla. Fräs resten (med strömmen avstängd).
Måste ni ha golvvärme? Kan ni inte ha vattenburna radiatorer? Det finns ju även takpaneler likt de ni har idag fast för vattenburna system, används en hel del i kontorsbyggnader o.s.v. där man vill ha flexibel planlösning och där värmen i frånluften inte räcker till vintertid.
Alternativet är ju annars att med någon detektor försöka lista ut var elen ligger. Dock kommer elen säkert inte ligga i snygga spår och ni kommer då att få kompromissa med er slangdragning vilket kommer ge ojämn värme. Jag tror att det ovanpåliggande alternativet är bättre även om ni får göra om dörrar och listverk. Ni hade ju ändå fått göra om alla golvlister om ni ska lyfta golvbeläggningen?
Alternativet är ju annars att med någon detektor försöka lista ut var elen ligger. Dock kommer elen säkert inte ligga i snygga spår och ni kommer då att få kompromissa med er slangdragning vilket kommer ge ojämn värme. Jag tror att det ovanpåliggande alternativet är bättre även om ni får göra om dörrar och listverk. Ni hade ju ändå fått göra om alla golvlister om ni ska lyfta golvbeläggningen?
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Jag vet inte om du tänker tokigt, men jag har väldigt snarlika förutsättningar som ni (källare, entréplan samt ovanvåning), kamin i källare, en pump på varje plan, vintrar som mycket väl kan bjuda på -15 till -20 (mitt i Skåne; inlandsklimat), ca 150 kvm som är uppvärmt varav 63 är i källare.
En pump brukar man räkna med håller ca 10 år, varav 5 av dessa är med garanti. Jag får en pump ink installation för 10 kkr. Mitt hus driver jag runt på ca 15000 kWh med ALL el och värme inräknat. Det spöar det mesta, så om jag får investera 30 kkr vart 10:e år så har jag absolut inga problem med det. Då får man nya fräscha maskiner med ny och effektivare teknik. Det är ju inte så att en panna med brännare håller för evigt, eller kompressorerna i andra former av värmepumpar heller. Dock önskar jag att bergvärme hade varit ekonomiskt försvarbart, för då hade jag kört med en sådan pump och en fläktkonvektor på respektive plan istället. Det hade blivit lite billigare i drift och en mer estetisk utsida på huset
men en investering på 150 kkr är helt enkelt löjligt mycket för mycket.
En pump brukar man räkna med håller ca 10 år, varav 5 av dessa är med garanti. Jag får en pump ink installation för 10 kkr. Mitt hus driver jag runt på ca 15000 kWh med ALL el och värme inräknat. Det spöar det mesta, så om jag får investera 30 kkr vart 10:e år så har jag absolut inga problem med det. Då får man nya fräscha maskiner med ny och effektivare teknik. Det är ju inte så att en panna med brännare håller för evigt, eller kompressorerna i andra former av värmepumpar heller. Dock önskar jag att bergvärme hade varit ekonomiskt försvarbart, för då hade jag kört med en sådan pump och en fläktkonvektor på respektive plan istället. Det hade blivit lite billigare i drift och en mer estetisk utsida på huset
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Samtliga mina är knäpptysta även under drift...så jag håller inte riktigt med 
Tack för svar, kan tåla att tänkas på. Som sagt, just nu är vi desperata att hitta nån vettig lösning, och då är det lätt att man låser sig vid en tanke. Ja, att lägga golvvärmen ovanpå är ju ett alternativ som det lutar allt mer åt. Vi hade hoppats kunna använda våra gamla golvlister då de är höga och riktigt fina, men om golvet blir 4 cm högre måste vi ha smala golvlister för att slippa dra om elen också och höja elluttagenfalkn skrev:Måste ni ha golvvärme? Kan ni inte ha vattenburna radiatorer? Det finns ju även takpaneler likt de ni har idag fast för vattenburna system, används en hel del i kontorsbyggnader o.s.v. där man vill ha flexibel planlösning och där värmen i frånluften inte räcker till vintertid.
Vattenburna radiatorer har vi också pratat om, men det tar emot lite när man är van att inte ha några element som skrymmer och stör, och det blir ju ett projekt i sig att dra alla rör och att dessutom hitta nåt vettigt ställe att dra alla rör på, för det borde bli en del rör eller?
Ja, det var ju vår grundplan. Problemet är ju i nuläget som sagt att all el är dragen i golvet på obestämbart djup. Ska ringa runt och höra vart man kan hitta verktyg att mäta med, eller ännu bättre- nån firma som gör det åt enErik_X skrev:
Tack för svar!Cancerman_777 skrev:Jag vet inte om du tänker tokigt, men jag har väldigt snarlika förutsättningar som ni (källare, entréplan samt ovanvåning), kamin i källare, en pump på varje plan, vintrar som mycket väl kan bjuda på -15 till -20 (mitt i Skåne; inlandsklimat), ca 150 kvm som är uppvärmt varav 63 är i källare.
En pump brukar man räkna med håller ca 10 år, varav 5 av dessa är med garanti. Jag får en pump ink installation för 10 kkr. Mitt hus driver jag runt på ca 15000 kWh med ALL el och värme inräknat. Det spöar det mesta, så om jag får investera 30 kkr vart 10:e år så har jag absolut inga problem med det. Då får man nya fräscha maskiner med ny och effektivare teknik. Det är ju inte så att en panna med brännare håller för evigt, eller kompressorerna i andra former av värmepumpar heller. Dock önskar jag att bergvärme hade varit ekonomiskt försvarbart, för då hade jag kört med en sådan pump och en fläktkonvektor på respektive plan istället. Det hade blivit lite billigare i drift och en mer estetisk utsida på husetmen en investering på 150 kkr är helt enkelt löjligt mycket för mycket.
Ja, värmepumpar hade varit smidigt, men hur får du runt värmen i alla rum? Kan du ha innerdörrar stängda till ex badrum och sovrum utan att det blir kallt där?
Det känns som att vi skulle behöva väldigt många pumpar för att få värme i hela huset?
Är lite osäker på exakt yta vi värmer upp nu, men huset är som sagt på 135 kvm/våning (3 våningar), minus snedtaket på övervåningen. Vi värmer upp allt utom matkällaren och en liten klädkammare. Vi gör av med under 20000 kwh nu, och då är all el inräknat, så det känns ändå överkomligt med tanke på den relativt stora ytan och 4 pers i familjen.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Spridning kan ju utgöra ett problem, men naturen strävar efter jämvikt varvid kallare luft kommer att söka sig till varmare och vice versa. Tillfälligt stängda dörrar är inget problem, men konstant stängda dörrar blir problem. Annars finns det väggmonterade fläktar för att flytta luft från ett rum till ett annat. Jag har inte upplevt problem annat än i källaren där det mest avlägsna rummet från pumpen endast når 17 grader.
Jag skulle tro att en pump per plan räcker om det är en tillräckligt kraftfull pump och korrekt placerad såklart.
Jag skulle tro att en pump per plan räcker om det är en tillräckligt kraftfull pump och korrekt placerad såklart.
Vi hade liknande förutsättningar med takvärme och vi ville undvika radiatorer. Vår lösning blev bergävrme med golvvärme i de mindre rummen på entreplan (Vi har uppreglat bjälklag ovanpå betongplattor så vi kunde behålla golvnivån) och låga radiatorer under de stora fönsterpartierna vi har mot balkongen. I badrummet sattes en stor handdukstork.
I källarplan monterades en stor fläktkonvektor under trappan för att få upp värme till entreplan (Värme stiger ju som bekant) och i källarens rum sattes vanliga radiatorer. Vi dolde all rördragning i källarens innertak.
I källarplan monterades en stor fläktkonvektor under trappan för att få upp värme till entreplan (Värme stiger ju som bekant) och i källarens rum sattes vanliga radiatorer. Vi dolde all rördragning i källarens innertak.
Har du verkligen samma temp i alla rum utan att ha på radiatorerna tex badrum och sovrum dit man ofta har dörren stängd ?Cancerman_777 skrev:Spridning kan ju utgöra ett problem, men naturen strävar efter jämvikt varvid kallare luft kommer att söka sig till varmare och vice versa. Tillfälligt stängda dörrar är inget problem, men konstant stängda dörrar blir problem. Annars finns det väggmonterade fläktar för att flytta luft från ett rum till ett annat. Jag har inte upplevt problem annat än i källaren där det mest avlägsna rummet från pumpen endast når 17 grader.
Renoverare
· Skåne/Blekinge
· 2 880 inlägg
Nej, jag har inte samma temp i samtliga rum. Precis som jag skrev så skall pumparna placeras strategiskt.
När jag stödeldar i kaminen i källaren så blir det 21-23 i samtliga rum i hela huset, och llvp slår av eller över till att endast fläkt. Jag har murad skorsten som löper mitt i huset
Ovanvåning; 21-23 i vardagsrum, 19-20 i sovrum.
Entréplan; 21-23 i vardagsrum, 18-21 i hall, kök samt badrum.
Källarplan; 23-24 i duschrum 19-21 i två anslutande rum, 17-18 på toaletten.
När jag stödeldar i kaminen i källaren så blir det 21-23 i samtliga rum i hela huset, och llvp slår av eller över till att endast fläkt. Jag har murad skorsten som löper mitt i huset
Ovanvåning; 21-23 i vardagsrum, 19-20 i sovrum.
Entréplan; 21-23 i vardagsrum, 18-21 i hall, kök samt badrum.
Källarplan; 23-24 i duschrum 19-21 i två anslutande rum, 17-18 på toaletten.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden