Hej alla glada,
Som nybliven husägare sedan 1 år tillbaka har man fått lära sig mycket nytt. Nu ett problem som jag dock inte lyckats lösa själv och behöver er hjälp med.
Jag har ett hus byggt -62 med oljepanna och vattenburna sektionsradiatorer. Nu när sommaren kommer blir kåken tokvarm och efter att ha känt på alla element så är det 2st som fortfarande är alldeles varma trots att jag vridit på elementen och även dragit ner shuntventilen på oljepannan.
Jag har förstått att ventilen kan fastna på elementen och har även sökt här på forumet efter lösningen men blir ändå inte riktigt klok på det hela.
När jag vrider på plasthatten på elementen så händer egentligen ingenting. Har försökt dra åt skruven men utan resultat.
1) I ett första skede, hur gör jag för att stänga av värmen på elementet?
2) Ifall jag skulle modernisera det lite, kan jag sätta dit en modern termostat och vad behöver jag så ifall? Någon som har lust att länka till artiklar ifall det är möjligt?
3) När jag drar ner shuntventilen på oljepannan till minimum, borde det inte rimligtvis bara produceras värme för varmvatten och ingenting mer? Hade sotaren här som fastnade med kulan i spjället och fick skära upp en bit av skorstenen för att få bort den. Misstänker att även spjället kan ha fått sig en törn men vet inte om detta påverkar annat än förbränningen?
Bifogar lite bilder:
Tack på förhand
Som nybliven husägare sedan 1 år tillbaka har man fått lära sig mycket nytt. Nu ett problem som jag dock inte lyckats lösa själv och behöver er hjälp med.
Jag har ett hus byggt -62 med oljepanna och vattenburna sektionsradiatorer. Nu när sommaren kommer blir kåken tokvarm och efter att ha känt på alla element så är det 2st som fortfarande är alldeles varma trots att jag vridit på elementen och även dragit ner shuntventilen på oljepannan.
Jag har förstått att ventilen kan fastna på elementen och har även sökt här på forumet efter lösningen men blir ändå inte riktigt klok på det hela.
När jag vrider på plasthatten på elementen så händer egentligen ingenting. Har försökt dra åt skruven men utan resultat.
1) I ett första skede, hur gör jag för att stänga av värmen på elementet?
2) Ifall jag skulle modernisera det lite, kan jag sätta dit en modern termostat och vad behöver jag så ifall? Någon som har lust att länka till artiklar ifall det är möjligt?
3) När jag drar ner shuntventilen på oljepannan till minimum, borde det inte rimligtvis bara produceras värme för varmvatten och ingenting mer? Hade sotaren här som fastnade med kulan i spjället och fick skära upp en bit av skorstenen för att få bort den. Misstänker att även spjället kan ha fått sig en törn men vet inte om detta påverkar annat än förbränningen?
Bifogar lite bilder:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand
Jag är ingen expert, men själv skulle jag pröva att först göra rent från eventuella avlagringar i skarven där den röda krumeluren pekar, och därefter smörja ventilen med krypolja
och låta den verka ett dygn.
Sedan skulle jag FÖRSIKTIGT rucka på ventilaxeln med en polygrip för att försöka skruva igen ventilen, samtidigt som jag håller fast "den gröna" muttern så att den inte vrider på sig. Om det sipprar fram vatten någonstans skulle jag nog avbryta experimentet omedelbart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sedan skulle jag FÖRSIKTIGT rucka på ventilaxeln med en polygrip för att försöka skruva igen ventilen, samtidigt som jag håller fast "den gröna" muttern så att den inte vrider på sig. Om det sipprar fram vatten någonstans skulle jag nog avbryta experimentet omedelbart.
Produkter som diskuteras: "polygrip"
Polygriptänger
Polygriptänger, även kända som vattentång, är mångsidiga handverktyg som ofta används inom VVS, mekanik och andra fält där man behöver greppa, hålla, vrida eller lossa olika föremål. De är kända för sin justerbara design, vilket gör
Läs mer
Passa på att byta till riktiga termostater under sommarhalvåret.
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-vinkelventil-10r/
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra2970/
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-vinkelventil-10r/
http://www.rinkabyror.se/artikel/danfoss-termostat-ra2970/
Jag tackar så mycket för informationen.
Är en sån vinkelventil och termostat allt som behövs?
Är det värt att lägga extra pengar på en digital termostat som kan styra värmen om man planerar att byta ut oljepannan mot en luft-vatten värmepump?
Är en sån vinkelventil och termostat allt som behövs?
Är det värt att lägga extra pengar på en digital termostat som kan styra värmen om man planerar att byta ut oljepannan mot en luft-vatten värmepump?
Japp, rörgängan tätar du med lin och locher.
Det som kan vara lite krångligt är att du antagligen måste lyfta av radisen för att gänga loss den gamla och gänga dit den nya ventilhuset, då du har ju stumt mått mellan anslutningarna. För att till sist "vrida in" sista kvartsvarvet på med ventilhuset med radisen monterad på konsollerna.
Digital eller traditionell termostat är lite som man själv vill ha det. Min egna uppfattning är att teknikitresserade köper elektroniska för man gillar teknik.
Jag själv har helt vanliga termostater. Duger alldeles utmärkt och gör sitt tilltänkta jobb utan "krussiduller"!
Det som kan vara lite krångligt är att du antagligen måste lyfta av radisen för att gänga loss den gamla och gänga dit den nya ventilhuset, då du har ju stumt mått mellan anslutningarna. För att till sist "vrida in" sista kvartsvarvet på med ventilhuset med radisen monterad på konsollerna.
Digital eller traditionell termostat är lite som man själv vill ha det. Min egna uppfattning är att teknikitresserade köper elektroniska för man gillar teknik.
Jag själv har helt vanliga termostater. Duger alldeles utmärkt och gör sitt tilltänkta jobb utan "krussiduller"!
Tackar ödmjukast för svaren!
Blir till att inhandla lite termostater och ventilhus och sedan mecka lite.
Blir till att inhandla lite termostater och ventilhus och sedan mecka lite.
Följ rinkabys storleksguide så du inte köper fel prylar bara! (men på bilden ser det ut som 15 rör, 1/2")
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
Och använd lin + locher. Inte gängtape!
http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/
Och använd lin + locher. Inte gängtape!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
