Har en Norrahammar kökspanna ihopkopplad med vattenburna element.
Och ska börja elda.
Undrar nu vilken drifttemp man ska ha?
Vilket är effektivaste sättet att elda?
Skall man elda med blandved?
Skall man bara elda med björkved?
Tips tack...
Och ska börja elda.
Undrar nu vilken drifttemp man ska ha?
Vilket är effektivaste sättet att elda?
Skall man elda med blandved?
Skall man bara elda med björkved?
Tips tack...
Är det en ny eller gammal kökspanna ??
Jag hade en gammal kökspanna (1954) med vattenburna element.
Den trivdes bäst med blandved ca 330mm långa och ca 70mm i diameter.
Drifttempen har jag ingen aning om då termometern visade som den ville.
Startade alltid med att låta pannan brinna med öppet övre spjäll och lucka nr2 på glänt i 10 min för att värma skorstenen.
Drog ner det övre spjället från full öppet till det 3:e hacket från stängt och lade spiselkroken i öppningen på askluckan (ca 5mm öppet).Fick då en lugn och behaglig eld i pannan.
Detta stämmer kanske inte för dig då du kanske har en annan nyare modell och andra förutsättningar.
Om spjället stod för mycket öppet under eldningen så ville pannan gärna börja koka.
Jag hade en gammal kökspanna (1954) med vattenburna element.
Den trivdes bäst med blandved ca 330mm långa och ca 70mm i diameter.
Drifttempen har jag ingen aning om då termometern visade som den ville.
Startade alltid med att låta pannan brinna med öppet övre spjäll och lucka nr2 på glänt i 10 min för att värma skorstenen.
Drog ner det övre spjället från full öppet till det 3:e hacket från stängt och lade spiselkroken i öppningen på askluckan (ca 5mm öppet).Fick då en lugn och behaglig eld i pannan.
Detta stämmer kanske inte för dig då du kanske har en annan nyare modell och andra förutsättningar.
Om spjället stod för mycket öppet under eldningen så ville pannan gärna börja koka.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Vi har en Norahammar från 1957 som vi eldar upp till ca 70 grader med askluckan öppen. Detta mätt med en termometer på utgående rör, så den verkliga tempen är högre. Det låter nästan som att systemet kokar vid högre temp.
(Kokar gör den dock på riktigt vid ännu högre temp - det har vi provat
)
EDIT: Övre spjäll?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
(Kokar gör den dock på riktigt vid ännu högre temp - det har vi provat
EDIT: Övre spjäll?
Redigerat:
Ber om ursäkt
.... menade övre spjällhandtag , spjället sitter i botten på insidan förbundet med en lång axel upp på ovansidan. Och askluckan som jag menar kallas nog även draglucka
.
Din panna från 1957 skiljer sig nog inget mer än färgen från dom äldre , samt att min panna inte hadde dragregulatorn som sitter på din.
Din panna från 1957 skiljer sig nog inget mer än färgen från dom äldre , samt att min panna inte hadde dragregulatorn som sitter på din.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 874 inlägg
Jo jag har också ett spjällhandtag, men det stryper ju rökutloppet i botten, så det står alltid fullt öppet. Ska man strypa det?
Har också läst att man kan/bör ha dragventilen på övre luckan öppen, det har vi aldrig haft. Har det en gynnsam effekt?
Har också läst att man kan/bör ha dragventilen på övre luckan öppen, det har vi aldrig haft. Har det en gynnsam effekt?
När jag flyttade in i mitt hus 1988 så visade sotaren mig hur jag skulle elda (han ägde en likadan panna).
Enligt honom så skulle man värma upp skorstenen vid uppstart (spjällhandtaget uppe fullt öppet) samt ha mellan luckan på glänt i ca 10min.
Sedan skulle man strypa spjällhandtaget till ca 3hack från stängt , stänga mellan luckan och öppna den lilla luckan (längst ner) ca 5-10mm .Spiselkroken i mellan blev lagom på min...
Jag laborerade med ventilen på övre luckan många gånger men tyckte inte det hjälpte mig något.
Ang. spjällhandtagets inställning så varierar det nog på hur torr ved samt hur stora bitar du eldar.
Har du spjället helt öppet jämt eldar du nog för kråkorna också..
Enligt honom så skulle man värma upp skorstenen vid uppstart (spjällhandtaget uppe fullt öppet) samt ha mellan luckan på glänt i ca 10min.
Sedan skulle man strypa spjällhandtaget till ca 3hack från stängt , stänga mellan luckan och öppna den lilla luckan (längst ner) ca 5-10mm .Spiselkroken i mellan blev lagom på min...
Jag laborerade med ventilen på övre luckan många gånger men tyckte inte det hjälpte mig något.
Ang. spjällhandtagets inställning så varierar det nog på hur torr ved samt hur stora bitar du eldar.
Har du spjället helt öppet jämt eldar du nog för kråkorna också..
Vanliga svarta rördelar med rörgänga, rörgängor har varit lika i 100 år de har bara bytt namn.
Klicka här för att svara