Värme allmänt
ichgary: http://www.rinkabyror.se/artiklar/ror-och-rordelar/rorisolering/armaflex/ Är nog denna du menar, den fungerar nog till ändamålet.
psau: Jag har lagt golvvärmen direct på plattan I mellanbjälklaget och flutit rubbet 70kvm det kostade en slant och jag kommer aldrig kunna räkna hem det men det är underbart skönt.... Har I stort sätt inga problem med regleringen kan var enstaka solig vårdag som det blir lite varmt man det är snarare solinstrålningen med markisen ute blir det inte varmt. Plattan fungerar I mitt hus som ett
kulle: [citat] Ja det går bra med vanlig skogsstjärna eller nån polskt import , Men allra bäst blir det med Jack Daniels :p
pelle242: Byggmax flytspackel 5-50mm http://www.byggmax.se/gjutning-och-husgrund/spackel/flytspackel-p18250 Det blir förmodligen mer med fallet...
c-halldahl: Hej! Har ett problem med min panna att den går upp väldigt mycket i rökgastemp. Upp till drygt 400 grader. Detta sker vid upptändning av pannan tills den har kommit upp i temp. När dragluckan bara är lite öppen ligger pannan på på mellan 150-200 grader. Vad kan man göra åt detta? Har hört att man kan sätta in en dragbegränsare i skorstenen men kan väldigt lite om detta. Tacksam
Fotografen: Kommuner kan vara ett problem men varför skulle det bli det i det här fallet?
JOW: Dock varierar cp med temperaturen på vattnet, men det är så lite så att i dessa beräkningar är det helt försumbart.
GullanH: Jag lyckades klämma en slang som går till golvvärmens minipanna och har nu inget tryck. Slangen är justerad men det var en timme sen och inget har hänt. Är et någon som har något tips?
111111: [citat] Skulle rekommendera att du fräser vändningarna själv. Till den kostnad som vändskivorna kostar så så får du en bra fräs som du sedan kommer ha användning för till annat. Gjorde den varianten själv och kom därigenom på hur mycket mer man kan använda fräsen till. Det var dessutom inte särskilt svårt.
Stenolofanders: Du behöver ev inte vara så avancerad? Själv stänger jag av cirkpumpen, stänger strypventilen på returen på elementet i fråga, vrider ner termostaten till noll och är redo med huvar till rören. Kopplar loss: Jobbar snabbt och har handdukar redo för det lilla spill som blir. Jag har öppet expansionssystem, för den som har slutet system är det kanske lämpligt att släppa på trycket?
Bloink: [citat] Om jag tolkar det rätt så är det endast matningarna som passerar etapp 1 som i så fall ligger i skyddsrör, sedan utförs golvvärme-installationen i dom aktuella rummen precis som vanligt.
Stefan N: Börja inte koppla bort det där, det är ju inga som helst problem att måla bakom. Kör en miniroller med skaft. [bild]
corre: Så du spårar glatt 70m slang med en böjfjäder? :D Jag väljer PEX då iaf ;)
pelpet: Sådär, nu sitter det äntligen en Nordhemventil där, och den ryms precis bredvid badkaret. Stort tack till Handukstorksexperten och alla andra som engagerat sig!
GoForIt: [citat] Jag sköter flera pelletsanläggningar, bland annat en Nibe City Vx med en Viking Bio. Den är definitivt inte effektivare än vår egen Värmebaronen Joker. Och ser man till underhåll och sotning så föredrar jag även där VB Joker/Comet. Pelletsbrännare har ju redan Enla en väl fungerande, så där finns väl ingen anledning till byte.
cederbusch: [citat] Jättefint! :) Men hur bra är det? Länkat från kaminexperten som verkar ha hittat en lösning, men fungerar den? Normalt får man ju budet att det är svårt att få det tätt.
magnetens: Är jättesmidigt att fästa slangen med buntband i armeringen.
corre: Ah. Men det är ju praktiskt, bara att vrida upp så smått på dom karnarna, känn på slangen/kopplingen så det är 20c ut och låt det stå så någon vecka.
Kapny: Jag ska under våren/sommaren uppdatera den gamla oljeuppvärmningen och göra mig av med oljetanken. Härom natten fick jag en fix idé som jag inte riktigt kan släppa, så därför tänkte jag kasta ut saken här för allmän debatt (om nån är intresserad). Borde man inte kunna kapa tanken i två delar och använda dem som odlingslådor i trädgården? Det borde ju kunna bli grymt bra
Johan_198409: fan va grym du e!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tack corre.
1457g: Det är ju najs att ha varmt inne, jag brukar ha runt 22-23 grader. :beer:
JOW: Det går även att göra i efterhand genom att lägga skyddsrör för matningen, inga små radier dock. Sen när man ska trä i slangen skär man en lång "tunga" på den (typ klyver den med kniven för att den ska ta svängar bättre), och om det behövs kan man använda en dragfjäder för eldragning att hjälpa till med.
MathiasS: Två tak ska du nog inte bekymra dig för, andra hålet kommer gå fort! :)
Avemo: Det går inte fortare att värma rummet för att du tar luften utifrån. Vill du ha mer värme behöver du en kamin med högre effekt. Drar det kallt från fönstren så behöver du bättre tätningslister eller klisterremsor om det är gamla fönster. Att du måste ha luckan på glänt är för att koks som kaminen är gjord för att elda inte kräver lika mycket luft vid förbränning som ved.
Drömhus2012: Ska man köpa LK-prylar istället så springer det iväg rätt mycket i pris på de ställen jag har tittat i alla fall.
pelle242: Det stämmer att en inverterpump justerar varvtalet på kompressorn steglöst och det skall i teorin leda till bättre effektivitet och längre livslängd på kompressorn. Dock skall en rätt dimensionerad "vanlig" bvp ha bra livslängs också. Självklart är det husets energibehov som styr valet av bvp men om du kollar på IVT så finns den i flera olika storlekar. Det finns även
pelle242: På värmepumpsforum har det diskuterats och mäts runt frånluftsmoduler och kontentan var att lönsamheten var rätt dålig.
ador: Hej, tack för tipsen. Jag ska surfa mer på det forumet. Men, här kör alla med fjärrvärme så där går jag bet :) Japp, principen kring de olika system är allmänt känd sedan länge. Det jag var ute efter är denna typ av produkt där man har integrerat "allt" i en enhet/ett skåp, med viss modularitet, i förhållande till att man sammankopplar och installerar olika enheter.