Halloj'

Ska bygga kontor i källaren och får för mig att jag ska ha en avfuktare.
Källaren är rätt liten, ca 55 kvm fördelat på tvättstuga ca 12 kvm, pannrum med pelletsbrännare ca 8 kvm och resten blivande kontor/lager/sitta i lugn och ro hörna.
Rätt öppen planlösning.

Det är relativt torrt redan, dräneringen funkar som den ska osv men en avfuktare kan ju knappast skada?
Vad behöver jag? Är inte främmande för att handla från utlandet om det är bättre/billigare.
Kvalitet viktigare än pris men vill inte inte köpa något man betalar för märket osv, det är en avfuktare, inte ett verktyg :)

Antar att man ska ha någon med dräneringsslag så man inte måste springa och tömma nån behållare i tid och otid?

Hur funkar det med pelletsbrännare, självdrag och avfuktare?
Man ska väl stänga alla ventiler i källaren?

I våran källare så var varenda ventil stängd och tätat. Har aldrig varit med om så mycket fukt

Öppnade då ventilerna så källaren fick andas igen och det blev skillnad direkt

På vintern så ska man såklart stänga dom då det åt mer energi till att värma upp huset annars

Har avfuktare i tvättstugan någon annan stans behövs det inte. Avfuktare drar in fukten i grunden så låt dräneringen göra sitt jobb.

Är inte källaren uppvärmd idag så skulle jag montera ett luftvärmepump för att få bort ev rå luft som ofta finns i källare

woods 14 är en enkel klumpig plåtlåda på hjul som bara går och går (10år) , tyst brummande fläktljud. Har stor behållare men möjligt att koppla en slang vidare till avlopp. Min första och enda så jag har inga andra att jämföra.
gaia

gaia skrev:
woods 14 är en enkel klumpig plåtlåda på hjul som bara går och går (10år) , tyst brummande fläktljud. Har stor behållare men möjligt att koppla en slang vidare till avlopp. Min första och enda så jag har inga andra att jämföra.
gaia
Glömt bort den här tråden.

Menar du denna?
http://www.woods.se/mrd-14/

jockegronberg skrev:
I våran källare så var varenda ventil stängd och tätat. Har aldrig varit med om så mycket fukt

Öppnade då ventilerna så källaren fick andas igen och det blev skillnad direkt

På vintern så ska man såklart stänga dom då det åt mer energi till att värma upp huset annars

Har avfuktare i tvättstugan någon annan stans behövs det inte. Avfuktare drar in fukten i grunden så låt dräneringen göra sitt jobb.

Är inte källaren uppvärmd idag så skulle jag montera ett luftvärmepump för att få bort ev rå luft som ofta finns i källare
Källaren värms upp skapligt av pannen, aldrig under 12 grader. Finns ett element också om det skulle bli snorkallt.

Drar en avfuktare verkligen in fukt i grunden?

Det finns 2 sätt att jaga bort fukt från en källare:
1/ dyrt i drift, inga investeringar- värma och vädra ut den uppvärmda fuktiga luften = energiförluster
2/ billigare i drift, engångs investering i en avfuktare , avstängt vädring, tillskott av värme, låg elförbrukning.

Om man avfuktar till max 55-60% rel fuktighet så blir det ingen drastisk urdrivning av fukt från vägg och golv. Där du har en moderat fuktvandring kan det bildas en vit ludd av salter som man bara torkar av då och då. Samma ludd kan komma om du värmer rummet - vatten avdunstar och vita salterna är kvar. Har du inga stora bekymmer med fuktvandring idag så blir det inte sämre med avfuktare igång. Själva luftmiljö förbättras markant och källarlukten försvinner - eln erfarenheter med min trogna Woods :).

gaia skrev:
Nej, min är nog den gamla WOODS DS15 och mycket större. Den du hänvisar till passar nog bättre för din användning, tycker jag , men jag har tyvärr ingen erfarenhet av den. priser är dock mycket ok om Woods- kvaliteten följer med , tycker jag :).
[länk]
Titta där. Har en elkedjanbutik 300 meter bort.
Blir ett besök imorgon.

hantverkare1 skrev:
Titta där. Har en elkedjanbutik 300 meter bort.
Blir ett besök imorgon.
Det blev ett inköp av ovan nämnd produkt.
Den har stått och brummat hela natten och jag får för mig att redan nu känns det torrare och att det luktar lite annorlunda.
Kanske bara är en psykisk grej, men jag tycker det är en klart märkbar skillnad.

Vi köpte en avfuktare till vår källare, efter vi hade bott i huset ca 6 mån.
Tidigare kändes det som att man inte kunde torka tvätt och förvara saker där nere pga att det luktade unket och var fuktigt.
Men efter inköpet torkar tvätten väldigt fort, utan konstig lukt och källaren känns mycket bättre.
Så jag tror inte det är psykologiskt.
För oss är avfuktaren en topp3 investering till huset.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.