KnockOnWood
KnockOnWood: Jag har bara den enklaste varianten, G3, på både till- och frånluften. Där jag bor är luften så ren som den kan bli, så jag tycker att om jag kan andas utomhus så... Filtren är väl mest till för att skydda värmeväxlare och rör från nedsmutsning. Letade upp en gammal räkning: 2 kvm för 370 kr inkl. frakt. Frakten kostade nästan lika mycket som själva produkten: Filtermatta 176
8 svar · 2,6k läst
G
Gabbe1: Hur grova är ledningarna på radiatorslingan som ska förse fördelaren/shunten med varmvatten?
1 svar · 677 läst
roland53
roland53: [citat] Möjligen kan det vara lönt, men det beror på LVVP skick, effektivitet och ålder. Det kan ju handla om sådana enkla saker som rengöring av filter,kondensor mm för att få en hyfsad verkningsgrad. Man skall väl krama ut så mycket som möjligt av befintlig investering som du indirekt betalar för (fast det är inbakat i huspriset). ;)
11 svar · 1,2k läst
K
kurre_kul: Tanken är att vi kommer att bygga ut huset om ett tag ochbdå kommer det bli golvvärme i utbyggnaden som kommer bli rummet bredvid badrummet. När vi sedan kopplar in det i utbyggnaden kan vi koppla in badrumsdelen då.
2 svar · 1,3k läst
N
Norrlands: Tusen tack.
18 svar · 12,2k läst
·
G
Gabbe1: Välkommen till forumet! Vattenledningen bör absolut ligga på frostfritt djup, även avloppet bör göra det. Jag vet inte exakt vilket djup som räknas som frostfritt där du bor, detta påverkas dessutom av vad marken ovanför rören används till. Om det är en skottad väg/gång så går tjälen ner djupare. Ett sätt är att lägga markisolering ovanför rören om du inte kan få ner dem
1 svar · 6,2k läst
·
R
ribbones: Varför inte använda purmos kalkylator, http://www.sankom.pl/online/purmo/calculator/index.php?lang=swe
3 svar · 2,0k läst
K
korsdå: På båt var det en värmare som fungerade utan cirkulationspump. Kallades GeHå-pannan."Patentet gick ut på, att eldstaden var så utförd, att vattnet i pannans kanaler bringas att sjuda. Alltså inte koka med stora ångblåsor utan bara övergå till en mycket stor mängd små bubblor, som blandas jämnt i vattnet. Blandningen blir naturligtvis avsevärt lättare än det övriga vattnet i det
3 svar · 2,9k läst
P
Pärran: Tackar!
3 svar · 2,1k läst
P
Pherra: Går bra att lägga slingan ovanför fördelaren spola/lufta bara igenom enligt tillverkarens föreskrifter.
1 svar · 2,5k läst
A
Avemo: Det är företag som gör energideklarationer. Det är bra att tänka på vad man kan göra åt husets energiförbrukning när man renoverar. Inte i första hand för att en framtida köpare skall få en finare energideklaration utan för att du skall få lägre energiförbrukning.
1 svar · 1,2k läst
K
korsdå: När man pratar om att huset förstörs av fukten menar man då organiska material eller förstörs betongen? Är det armeringen man menar kanske? Är inte så insatt i byggandets alla konster. Fukthalt i luft har jag rätt bra kunskap om. Visst blir det blött nånstans när luften kondenserar men vad tar skada? Spricker betongen av inkapslat vatten på vintern i kalla väggar? Var kommer de
12 svar · 5,2k läst
N
noone70: [citat] Det var en alldeles lysande idé. Vi kommer ha en väggmonterad torkställning mitt emot där elementet ska vara placerad. Då blir det perfekt med en fläktkonvektor som blåser varmluft åt de hållet ;)
4 svar · 2,4k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Jo, jag. Inte en plug and play grej detta... Det är en byggsats med väl valda komponenter, en rejäl rostfri värmeväxlare, flödesvakt, pump (wilopump som hamnade på ett annat ställe i systemet) och termostat med extern bulb. Utöver byggsatsen kompletterade jag med div ventiler. Gjorde nån tråd omet...sök
2 svar · 2,6k läst
PAF
PAF: Skall du betala elektrikern att flytta dem är det bättre att köpa nya elpaneler med elektronisk termostat. De ger jämnare värme vilket ger högre komfort samt lägre energiförbrukning.
2 svar · 773 läst
·
P
pelle242: Om det är svårt att lägga till efteråt beror lite på kassetten och hur den installeras. På min skulle det vara enkelt att separera kassetten från skorstenen och lyfta bort den (väger dock 75 kg eller så) och sedan borra igenom murstocken och ansluta en luftslang.
6 svar · 3,5k läst
J
johanpelle: Braskamin ger ingen minskad uppvärmningskostnad så den gör du klokt i att stryka från listan. Köpa ved till braskamin blir dyrt. Vill man ha minskad uppvärmningskostnad så ligger knepet i att satsa pengarna på en åtgärd som ger maximalt utbyte för pengarna. Ska du använda källaren som bostad så bila upp källargolvet, gräv ned en bra bit under golvet, isolera och gjut nytt golv,
7 svar · 2,3k läst
M
magnetens: Har själv ett gammalt hus får dock inte upp så mycket värme till 2a vån genom bjälklaget pga att spånen sjunkit ihop och det läcker ner en massa kall luft från utevindarna. Har bestämt mig för att lägga ner en golvvärmeslang då jag ändå måste ta upp golven för att fylla på med isolering för att bli av med golkylan.
4 svar · 1,0k läst
Robert 75
Robert 75: Håller på att klura lite på blivande värmesystemet och har nu fått lite olika bud vad det gäller dimensionen på matningen från VP. Huset är ett tvåvåningshus i souterräng. Värmesystemet består av en FLVP (NIBE F 750) som har 22mm anslutning på värmekretsen. Själva uppvärmningen består av 5 slingor med golvvärme på bottenvåning (tot ca 80-85 m2 där shunt kommer att monteras)
0 svar · 2,3k läst
K
Kim Holmlund: Nyinflyttad till ett mittenradhus på 108 kvm (två våningar) i Stockholm, så vet ännu inte årsförbrukning men januari och februari-förbrukningen (vv, hh-el och värme) ser ut så här med ca 22-23 grader inomhus: Januari 2014 = 1718 kWh KWh per dag, snitt: 55,4 Medeltemperatur ute: -1 grader ------------ Februari 2014 = 1317 kWh KWh per dag, snitt: 47 Medeltemperatur ute: +2,6 grader
16 svar · 3,2k läst
raveper
raveper: Kan man inte emaljera själv med emaljsmält pulver och en brännare? Jag hade iaf provat själv först.
4 svar · 3,8k läst
·
T
Tohn70: En sak är jag ganska övertygad om och det är att det blir prisökningar på fjärrvärmen och har man engång hamnat i monopolet så är man livegen.
6 svar · 2,1k läst
S
strevert: Jo det har jag ju :). Men då lär jag ha en termostat i badrummet eller det kanske räcker att strypa tills badrumet är tillräckligt. Hallen ligger öppet tillsammans med kök och vardagsrum på totalt ca 60 m2
4 svar · 1,0k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Det är inte jättesvårt att bygga en egen tappvarmvattenautomat (TVA). Många har gjort det på detta forum inklusive jag själv. Sök i gamla trådar. Om du köper bästa tänkbara delar och bygger bästa tänkbara maskin så kommer du undan med långt under halva summan du nämner.
4 svar · 2,2k läst
S
swejocke: Inte för att jag någonsin tvivlade Krilleman (och Demmpa) men nu är saken ur världen. Jag tog upp väggen där röret gick mellan tvättstuga och pannrum - där var skiten pluggat :x Skönt att ta en dusch efter helgen byggdamm! Tack snälla!!
27 svar · 6,1k läst
·
A
Avemo: Jag tror att varje otäthet i huset gör ventilationen mindre precis och mer beroende av yttre förhållanden. Att ventilationen är mer beroende av yttre förhållanden innebär oftast att man får mer ventilation när man inte behöver det. Nämligen när det är kallt och / eller blåsigt ute. Springorna vid fönstren är en del av det. Otäthet i hörnet mellan tak och vägg så att det
4 svar · 4,8k läst
A
ankan_84: Tack för hjälpen, jag återkommer.
5 svar · 4,1k läst
Exostor
Exostor: Nej, jag har modellen utan täljsten. Den tanken har slagit mig också, men jag tror det bästa är att byta ut den mot något bättre när jag eldat sönder den.
6 svar · 4,8k läst
·
mångstekta
mångstekta: Vår hade åskan tagit när detta hände... Knappt lönt å laga fick jag som svar..jag koppla auto läge till en rumstermostat i stället så den stängde av sig när tempen nåddes... Men kolla utegivarn en gång extra det kunde vara den oxå om du har tur!
1 svar · 3,6k läst
A
Anders_Nilsson: Om det är nöduppvärmning vi talar om så installera en snygg braskamin men annars är det som pelpet säger. Fixa nödmatlagning med gasolkök om det förekommer mycket strömavbrott eller ligger mycket isolerat.
6 svar · 3,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.