1 391 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Tilläggsisolera under golvvärme
Har ett hus från -66 med krypgrund. Golvbjälkarna är 145 mm (kanske 150 mm om det var det som gällde -66). Tyvärr ligger endast 100 mm isolering då man använt råspont som blindbotten och denna vilar i sin tur på en läkt vars underkant livar med golvregelns underkant. Så blindbottenkonstruktionen stjäl således ca 45-50 mm.
I badrummet, som är ca 6-7 år gammalt, ligger elektrisk golvvärme. Jag inbillar mig att mycket av värmen går neråt då isoleringen är såpass klen så jag funderar därför på att tilläggsisolera underifrån.
Jag tänker mig att jag först och främst kan fylla upp golvbjälklaget så att det blir 145 mm mineralull. Därefter funderar jag på att lägga till 100 mm cellplast. Kanske går att få till cellplasten som blindbotten om man skruvar/spikar fast den i reglarna med brickor.
Hur låter denna lösning?
- Är det risk att stänga in fukt mellan tätskiktet i badrumsgolvet och cellplasten eller "andas" cellplast?
- Är det bättre att istället regla upp ytterligare och använda mineralull och vanlig blindbotten istället för cellplast?
- Är jag helt fel ute som vill tilläggsisolera överhuvudtaget?
I badrummet, som är ca 6-7 år gammalt, ligger elektrisk golvvärme. Jag inbillar mig att mycket av värmen går neråt då isoleringen är såpass klen så jag funderar därför på att tilläggsisolera underifrån.
Jag tänker mig att jag först och främst kan fylla upp golvbjälklaget så att det blir 145 mm mineralull. Därefter funderar jag på att lägga till 100 mm cellplast. Kanske går att få till cellplasten som blindbotten om man skruvar/spikar fast den i reglarna med brickor.
Hur låter denna lösning?
- Är det risk att stänga in fukt mellan tätskiktet i badrumsgolvet och cellplasten eller "andas" cellplast?
- Är det bättre att istället regla upp ytterligare och använda mineralull och vanlig blindbotten istället för cellplast?
- Är jag helt fel ute som vill tilläggsisolera överhuvudtaget?
Du är helt rätt ute. En blindbotten idag skall definitivt vara cellplast. Den är inte heller diffusionstät (Den släpper igenom vattenånga.). Däremot vill du att den ska vara lufttät, så kolla tex på Byggmax som säljer en cellplastskiva som heter "Fasadskiva", som är med not och spont, som du kan få lufttät smidigt. Du skruvar upp skivorna med hjälp av vanliga isoleringsbrickor typ Isover eller liknande.
Att bara fylla upp till 145mm kommer inte hjälpa mycket..och du behöver bryta köldbryggorna som reglarna i sig utgör, och det gör du med cellplasten.
Att bara fylla upp till 145mm kommer inte hjälpa mycket..och du behöver bryta köldbryggorna som reglarna i sig utgör, och det gör du med cellplasten.
Klicka här för att svara