Värme allmänt
Fotografen: Vanliga svarta rördelar med rörgänga, rörgängor har varit lika i 100 år de har bara bytt namn.
MagicFingers: jag provade blåsa, men tyckte det var rätt trögt i alla hålen :/... och vetefan om jag fick igenom nån luft alls... (innebär vad?)
Anna_H: Jag tror att isoleringen i bjälklagen kan vara rejält bristfälliga. Lite gammalt hopsjunket sågspån i bästa fall.
FRS05: Enligt mig så ser det ut som det bara går att ta bort rören. Men jag hade tagit hjälp av en VVS firma. Finns en anledning till att det finns sådana. För ditt största problem kan nog vara att det är asbest i isoleringen:). Kan nog vara därför förra ägaren låtit rören sitta kvar. Det kanske inte är asbest men där kan även vara vatten kvar någonstans. Så för att vara på den
zeltber: Vilken underbar tråd, alltid roligt att läsa om lösningar "utan för lådan", jag skulle gärna se dina bilder Johan. De verkar dock inte fungera längre, har du kvar dom? Är du fortfarande nöjd med lösningen?
Krilleman: Följ rinkabys storleksguide så du inte köper fel prylar bara! (men på bilden ser det ut som 15 rör, 1/2") http://www.rinkabyror.se/sida/hjalp/storleksguide/ Och använd lin + locher. Inte gängtape!
Krilleman: Oavsett lär du ju köpa en pump som är specificerad för rådande temperatur i anläggningen!
Krilleman: [citat] Vattnar du grönsakerna med 55º vatten Erik? Personligen har jag förberett mitt egna system (visserligen ved) för solvärme. Men jag tänker inte investera i solfångare innan jag lagt om taket. Det enda som kommer kosta mig något, (då jag gör allt själv) är solslingan i tanken, solstyrningen (alltså pumpen+styrning+exp) och själva solfångarna. Men jag kanske kan tillgodose mig
peo: Lite mer att jämföra mot.. Graddagar (egen beräkning på summa av genomsnitt på 3-timmarsintervall över hela dygn) 2013-12 - 2014-02, 1878 graddagar 2012-12 - 2013-02, 2209 graddagar 2011-12 - 2012-02, 2045 graddagar (skekraft korrigeringsfaktor 1,071) 2010-12 - 2011-02, 2582 graddagar (skekraft korrigeringsfaktor 0,876) 2009-12 - 2010-02, 2462 graddagar Normalt antal graddagar dec - feb i
platon1980: [citat] Så enkelt var det, fanns ju en knapp för kontinuerlig drift, utan tid/dygns-program.
Demmpa: Hur är regulatorn inställd? Här står lite ang regulatorn http://www.nibeonline.com/pdf/8250.pdf Bl.a. sida 3.
HerrPeter: Tack för erbjudandet, Putt! Jag uppskattar verkligen den goda tanken, det här är ett fantastiskt forum med så hjälpsamma användare! Men, sagan har redan fått ett lyckligt slut! Efter att ha spenderat en god del av gårdagen med att kryssa runt mellan Göteborgs rörmånglare och få nya besked på varje ställe var jag på vippen att ge upp, då det plötsligt gick upp för mig att jag
superpalten: Hej. Blev tillfrågad i en annan tråd om min bergvärmekonvertering från luftburen värme så tänkte att jag lägger upp en tråd då andra kanske är intresserade. Anläggningarna som byggdes på -80talet har snart gjort sitt och är nog fler än jag som vill installera en BVP? Mitt värmesystem är just nu FLÄKTs Vattenburna luftvärme. Vattenburna radiatorer i badrum, toalett, tvättstuga
Anonymiserad 48587: En portabel AC som blåser ut varm luft kan fungera hyfsat (men långtifrån bra) om man låter den stå på max under dagtid och lyckas kyla ner hela rummet, inredning och allt. Om man stänger av den när man går och lägger sig håller rummet sig lite kyligt en stund och man hinner somna åtminstone. Jag brukar köra så på sommarstället där jag har en portabel AC som används på det
fredl: Har en Dakine inverter lvp på väggen i sovrummet (FTX20JV). På dagarna sitter jag i mitt hemkontor som ligger vägg i vägg med sovrummet. Arbetsrummet är väldigt litet (cirka 8 kvm) och jag har ingen bra plats att sätta ytterligare en innerdel. [bild] Är det genomförbart att flytta in den kalla luften från sovrummet till arbetsrummet? Behöver endast göra detta när jag jobbar så det
tobbew: Sen är det ju inte helt fel med kylningen (som jag saknar en dag som denna) som en bergvärmen ger, men å andra sidan, kylning i form av typ luftvärmepump kanske är försvarbart i ett välisolerat hus? :) Men ja, som du säger, att ställa upp och jämföra matematiskt är ju en sak, om man bara tittar på effekt. Men jag uppskattar att ta del av allas erfarenheter i form av komfort, drift
kraft1: Återknyter till denna viktiga tråd.... VVC-förluster är stora, ofta mycket större än vad man tror, varför man måste se upp . (Pumpeffekten, förr 22W, i dag 4-5W är inget att bry sig om) Har drabbats hårt av detta. (Se tidigare inlaga 130711 med förlorad isolering..) Har alltid använt timer + flödesbrytare men "autoadapt" från Grundfos (se tidigare inl.) är definitivt ett steg i
Carl-Johan Bauhn: Skönt att höra. Mja, det är två slingor á 40 meter styck skulle jag tro. Sitter och jämför och överväger. Uponor vs. LK...
analog: Jag har själv en gång i tiden köpt en nibe vedex 1000, och då kan jag starkt rekommendera Baxipannan istället för runt 25000:- även den hittar du på rinkaby rör. Jag har byggt om min vedex 1000 till sugande fläkt, men trots detta så ska den ut. Om du är svetskunnig så kan du ju lösa problemet med elpatron och slinga i tanken genom att svetsa in en. Finns även det att införskaffa
Larsa: Kul fynd! Kommer ihåg att vi i skolan för 30 år sedan räknade med 25öre kWh på fysiken... Farsan köpte samtidigt en stor villa för 1mille (sth, närförort), och räntan var typ 10% ( men tror man fick dra av allt). Fick man köpa nyproducerat var man lycklig, 80.000 för ett radhus (statliga subventioner på nybyggen). Men dom flesta gick till anställda på kommunen....
kongolasse: Tja jensaro, han hade inget bra argument mer än att han hade shunten direkt ihopkopplad med fördelaren, han hade aldrig sett något annat. Det gjorde iaf mig osäker på mina funderingar på min golvvärme. Men då är det bra att detta forum finns till hands. :-)
The_Nyll: aha, okej =) tackar =) då är det alltså 360m för 90kvm, altså tre slingor =) t.ex =) femitolv, aha, tack men i mitt fall så är det bara en garage på, 70kvm ungefär
Marcus Pers: [citat] Du har rätt. Mäklaren var hit idag och redogjorde att människan idag är lat och håller ogärna på med fysiska aktiviteter så som vedhantering. - Vilket jag personligen tycker är väldigt trivsamt. Samt att miljökontoret ringde och meddelade att det är okej att lägga jordvärme trots vattentäkt. M a o. kan framtida boende göra precis vad fan dom vill men kommer troligen utgå
questswe: Håller på att installera solfångare ihop med min gamla pelletspanna. Har skaffat en begagnad tank på 500L med beredare i. Det finns inga slingor i tanken men det får gå iaf. För att förse tanken med värme från pannan hade jag tänkt ställa den gamla schunten helt öppen, och köra över värmen med den gamla cirkulationspumpen. Tror ni på denna lösningen? Skulle det kunna fungera?
jensaro: Jag har plåtar och slang som jag kan lägga ut på blocket om du vill! 😀
JOW: Och för att utveckla ytterligare: Kavitation vid höga flöden beror på tryckfall i sugledningen (strömningsförlust). Kavitation vid låga flöden beror på att pumpen har för dåligt sugtryck (NPSH) eftersom tryckuppsättningen över en cetrifugalpump blir större vid låga flöden (se en pumpkurva). Eller en kombination av båda i alla lägen mellan extremerna. Motåtgärder: större