Värme allmänt
swebichon: Pumpen är från 2010. Kan det vara offeranoden som rostar av sig (ifall det nu finns en sån)?
hellgun: Kanon, då kör jag på 25 mm. Inte så konstigt att snickarna inte gjorde mer än de gjorde. Det blev lite hastigt och lustigt med golvvärmedelen så de hade inte så mycket info från vår sida. Det är en tillbyggnad på 25 m2 och ombyggnad på 15 m2 och vi har inte vattenburet i övriga huset. Vi kom på att det var lika bra att förbereda med golvvärme när vi ändå höll på.
milund: Uppdaterar tråden :) Installerade bergvärme i höstas och passade då på att vända cirkulationsriktningen till elementen. Jäklar vilken skillnad det blev, nu märks det verkligen att elementen värmer som de ska. Märkligt dock att det var fel från första början.
Krilleman: En snabb titt på roth.se: http://www.roth-nordic.se/163.htm Punkt sju
jensaro: Om inte garaget är på 100m2, sopigt isolerat och ligger i svappavaara så är jag ganska säker på att du har den vettigaste uppvärmningen du kan ha. Möjligen kan du byta mot billiga fläktkonvektorer med termostat. Övriga alternativ går inte att motivera med dagens elpriser.
bmw_ixen: Hej! Tack för svaren. Kan vara bra att ha koll på framöver... Men nu löste vi det med att helt sonika ta bort väggen... Inget trä = ingetbrännbart :-)
anders07: Säg att du då har max. 30-35 grader i golvet... Det torkar inte så mycket handuk det tyvärr... Jag skulle nog hellre bara lägga en el tork om du inte har en radiatorslinga du kan tappa av. Lägger du golvvärme + elpatron måste du ändå stypa hela vattenflödet i torken när elpatronen är på.
Krilleman: Vad gjorde rörmokaren för arbete i fredags? Som du ser på flödesmätarna så är det högt flöde i slinga 1 & 3. Men styrdonet ser öppet ut på slinga 2 också?! (Den blåa randen som syns på toppen) Hur styr du allt? Jag antar att det har fungerat fint förut, och om så är fallet är ju första misstanken att något med styrningen är knas.
vanpire: Jag undrar vad som är bäst och vad kostar mest/minst? Att gjuta in golvvärmeslangarna i betongen eller att lägga golvvärmen i cellplastskivor ovanpå betongen. Och sen lägga parketten eller spånskiva och plastgolv direkt på det. Tror också att det ger ett trögare system att gjuta in golvvärmen i betongen.
Husköpare: Samtidigt som alla lampor blinkar är alla styrdon öppna vad vi kan se.
HenrikP: [citat] Det är en bra punkt. I mitt fall finns sovrummen på övervåningen, och det är klart att ljud från vardagsrummet till övervåningen är oönskade när barn sover där. Dessutom blir eventuellt allrummet ett sovrum framöver. Hmm, finns det korta ljudfällor? :)
Avemo: Det finns så billiga element med elektronisk termostat så det finns knappt någon orsak att skaffa bimetalltermostat. Dess enda fördel om den har någon är priset.
BrokenArrow: Jag hade läckage i motsvarande packning på en gammal Euronom-panna. Jag ringde Euronom och de skickade en packning i ett brev samma dag. Gratis. Det är service det.
Patrik Bergström1982: Hej. Jag har sökt efter svar på min fråga men hittar ingen vettig information i forumet, google fann inget heller:( Vi har elektrisk golvvärme i vår källare idag, radhuset är byggt 1936 och jag gissar på att det inte finns någon isolering under plattan. Jag funderar på att stänga av golvvärmen permanent och sätta in några oljefyllda radiatorer istället för jag misstänker att
Yrrol: Månadsstatistik: 2014 April förbrukning: 481kw - beräknad årsförbrukning sjönk från 5563kw till 5562kw 2013 April förbrukning: 482kw - beräknad årsförbrukning 6712kw - faktisk årsförbrukning: 5803kw Inomhustemperatur: 21-21,5°C Utomhustemperatur: 2014 .. Min: -4,3°C .. Max: 24,9°C .. Medel: 8,6°C 2013 .. Min: -6,9°C .. Max: 14,1°C .. Medel: 3,1°C Fördelat: Totalt: 481kw ...
droopy: Hej alla. Ni som har pannor och tankar hemma.. Hur grov är "shuntkretsen ? Min pellets kamin (21 Kw max) har 1 1/2 tum ut och tanken R20 i anslutningsmått. Har tänkt mig 28 rör mellan tank och panna/shunt och sedan fördela ut på 3 st 22mm kretsar. Således en shuntventil 28mm. Eller skall jag trots storlekarna på panna och tank gå upp en dimension ? Vart får jag tag på "tryckande"
jensaro: Är väl insex också på ventilerna så det är nog bättre än mejsel. O-ringarna bör gå att byta. Annars är det bara att byta hela drivsidan.
cecar33: Om du berättar mer om själva värmesystemet och vad för panna/VP etc så är det nog fler som kan komma med idéer.Själv har jag slängt allt vad termostater heter och skaffat en inomhusgivare och en utomhusgivare och justerat hela systemet så det är självgående. Inga styrdon och ventiler som fastnar i ett läge över sommaren som sedan måste motioneras för att få värme. Mitt system
Pherra: Hälla vatten på asbest är som att hälla vatten på en svan bara rinner av.
droopy: Tack för svaren.. Hmm elförzinkat det är ju en hel del billigare.. elförzinkat och klämringar kanske ? Fördelen med koppar är väl att man kan bocka rören och på så sätt minska andelen läckpunkter och kopplingar. Strategin jag tänkt mig är att måtta upp en sektion och löda dom sedan montera ihop sektionerna med klämringar då inte alla ställen lämpar sig för öppen låga..
Ghost79: Tack för snabbt svar! Det är ersättning av de gamla radiatorerna från 60 talet, men det är även ny el och elcentral så elektrikern löser det, tror jag. Elektrisk termostat alltså - Check!
vastkustkillen: standard är 100 mm betong, rören kan variera från 17 - 20 i diameter kanske, så max 75 mm från ovankant betongplatta! Så borra inte mer än 75 mm! edit: förutsatte att golvvärmen ligger på cellplasten!
klippor: Det är befintliga 12mm (eller var det 15?) kopparrör, ettrörssystem.
Anders_Nilsson: Har du bergvärme i huset så dra en kulvert och installera radiatorer om du inte har en bvp som ligger på gränsen. Ökat effektuttag ger bättre gångtider. Annars en llvp märkespump. Mitsubushi FH35 är aldrig fel. Det kostar en slant men märkespumparna bullrar mindre, ger värme även i -20, drar mindre el, har inga problem med avfrostning i allmänhet och ser vackrare ut.
j-o75: [citat] Kom på att jag kanske borde räknat med mitt 75kvm garage som jag värmer upp till 15 grader under vintern.. Det går på samma värmepump..
Oldboy: Ja, nu när ni ändå måste riva i golven så passa på att ordna vattenburet. Sedan kan ni använda vilken värmekälla som helst. Varje månadsskifte när det är dags att betala elräkningen så saknar jag vattenburet. (Då har vi iofs 180 m2 klent isolerad bostadsyta + ekonomiutrymmen).
hantverkare1: Jag har enligt en billig ir-termometer jag har haft liggande några år 36 grader ut och 34-35 grader in. Vet inte om jag litar på termometern men rören känns lika varma när jag lägger handen på dom. Betyder?