hnurre skrev:
Som enveten vedeldare med modern vedpanna, 240+ hus och 2250 totalt i ack, allt i södra Skåne, har jag nu läst tråden några gånger.

Här mina ideer och frågor:

Beboddes huset sistlidna vinter? Visst måste man eldat då? Om så, börja definitivt elda ved redan nu - då lär ni känna systemet. Om frun dessutom gillar att elda är du lyckligt lottad.

Vilken sorts element sitter det i huset? Högtemp? Lågtemp? Blandat? Ta några bilder om du är osäker!

Det vore intressant att veta vilken slags shuntautomatik som finns? Men börjar du bara elda märker du.

Till sist: 1500 liter ack kan vara lite/lagom/mycket, det beror på omständigheter. Men man kan aldrig ha för stor ack.
Sista åren har det varit bebott i huset och vi gissar på att det har eldats. Dessvärre så har vi inte tillträde innan avstyckningen är klar på lantmäteriet så det är lite svårt att komma dit och kolla runt/provelda.

Vad det är för radiatorer vet jag inte! Som sagt, det här är mitt första möte med vattenburen värme så kunskapen kring hög- och lågtemp är obefintlig.

Dom ser ut så här:

B4E4B4BF-6349-40BF-952C-F365FB4AC805.jpg

Men varför står dom där stora tankarna där då? Är det bara för att slippa elda så mycket?

Det finns ingen skog till fastigheten och i ärlighetens namn så har vi nog inte någon jättelust att börja med vedframställning heller.

Köpa ved kostar runt 3-400:-/m3 så det är nog det man får räkna med i vårt fall.

Sen var det ju det där med att vi båda jobbar lite konstiga tider med dygnspass och borta på nätterna. Att det hålls varmt hyfsat automatiskt står högt på listan.

Om jag förstår det rätt så håller värmepump värmen hela tiden. Pellets kan man få rätt automatiskt med uraskning och matning. Kan man tänka sig en vedanläggning som man inte behöver elda i mer än var annan/tredje dag?

Skulle det exempelvis vara någon idé att byta ut den gamla Värmebaronen Vedloux-pannan mot en av dessa?

Plocka bort den gamla pannan och be en VVS-gubbe att sätta dit en av dessa istället.

Nu menar jag både för att slippa elda så ofta men även rent energimässigt.

Untitled-2.jpg

Untitled-3.jpg

Tankarna är där för att man skall slippa elda hela tiden, man värmer upp vattnet i tankarna och spar värmen där.
Skulle gissa på att man behöver göra en eldning per dygn i ert hus, oftare när det är riktigt kallt och mer sällan när det inte är så kallt... hade tankarna inte funnits hade man behövt elda dygnet runt...

Pelletsbrännare...
Den första annonsen säljer bara brännare och veckoföråd, brännaren kopplar du till din befintliga panna, kolla bara så att den passar och att det verkligen funkar med den pannan du har.

Andra annonsen följer pannan med, då kan du välja mellan att byta panna eller behålla den du har, även här får man kolla så att brännare och panna passar ihop...

Zoomat i bilden:

Det ser ut som kompaktradiatorer, även om de är dubbla. Det innebär att de kräver hög framledning för att ge något. Det utesluter också alla luft-vatten-värmpumpar jag känner till. (Det var många som blev blåsta av entusiastiska VP-säljare när marknaden var ung: "Visst, vattenburet, bara att koppla på." Sedan fryser man.)

Två L/L-pumpar +kamin som stefancrs föreslår kan säkert funka. Men är det inte synd att låta det vattenburna bara sitta där?

Nja, jag säger nog igen: Få tag på pannved och elda er igenom första vintern. Med acktankarna borde det räcka att elda 1 ggr/dygn om det är kallt, kanske 1 ggr/2 dygn annars.
Då lär ni känna systemet och kan fatta eventuella pellets-beslut under lugnare former, utan stress.
25 m3 hittar ni för högst 10kkr – och då har ni ju bara hushållsel ovanpå det.

Lite OT (på förekommen anledning): Ja det är inte ovanligt att vi skrattas åt, vi vedeldare i Skåne. "Det finns ju ingen skog där!" Sanningen är att 37% av Skåne är skog. Och visst, det är mindre än de 90% som gäller för t ex Västernorrland – men visst finns det skog, och gott om ved. Vi har dessutom förmånen att få elda med lövträ...

• Gilla
Wendigo och 1 till
  • Laddar…
Inte alls säkert huset kräver hög framledning huset verkar vars tillägs isolerat.

hnurre skrev:
Zoomat i bilden:

Det ser ut som kompaktradiatorer, även om de är dubbla. Det innebär att de kräver hög framledning för att ge något. Det utesluter också alla luft-vatten-värmpumpar jag känner till. (Det var många som blev blåsta av entusiastiska VP-säljare när marknaden var ung: "Visst, vattenburet, bara att koppla på." Sedan fryser man.)

Två L/L-pumpar +kamin som stefancrs föreslår kan säkert funka. Men är det inte synd att låta det vattenburna bara sitta där?

Nja, jag säger nog igen: Få tag på pannved och elda er igenom första vintern. Med acktankarna borde det räcka att elda 1 ggr/dygn om det är kallt, kanske 1 ggr/2 dygn annars.
Då lär ni känna systemet och kan fatta eventuella pellets-beslut under lugnare former, utan stress.
25 m3 hittar ni för högst 10kkr – och då har ni ju bara hushållsel ovanpå det.

Lite OT (på förekommen anledning): Ja det är inte ovanligt att vi skrattas åt, vi vedeldare i Skåne. "Det finns ju ingen skog där!" Sanningen är att 37% av Skåne är skog. Och visst, det är mindre än de 90% som gäller för t ex Västernorrland – men visst finns det skog, och gott om ved. Vi har dessutom förmånen att få elda med lövträ...
Det finns faktiskt en massa skog på Gotland! I alla fall enligt länsstyrelsen. :)

"Den totala landarealen i Gotlands län är 314 000 ha varav ca 129 000 ha är skogsmark."

Wendigo skrev:
Sen var det ju det där med att vi båda jobbar lite konstiga tider med dygnspass och borta på nätterna. Att det hålls varmt hyfsat automatiskt står högt på listan. ?
Då går veden bort, så enkelt är det :)

mexitegel skrev:
Då går veden bort, så enkelt är det :)
Nja, riktigt så enkelt är det väl inte....
Ett riktigt bra system med stora tankar så kan det räcka att elda varannan dag, även om det är kallt...

Har för mig att jag sett ett reportage om en snubbe som hade en monstertank på 50 kubik som eldade när han hade tid, har för mig att det räckte att elda en gång i veckan för honom...
Men skall man ha så stor tank krävs det ju en stor panna för att fylla tanken med varmvatten skapligt snabbt...

Lyssna på din kloka fru. Köp en begagnad med veckomagasin för 6-8000 på blocket och prova er fram. En av er behöver då inte vara ofta i pannrummet. Köp även några kubik ved som backupp då ni upptäcker att pellets tagit slut eller service behövs.
Den ena tanken (första?) kan vara en som ska kunna ge extra varmvatten om det skulle behövas och den behöver i så fall vara ansluten. Efter ha provat er fram vet ni sedan vad ni vill ha.

Wendigo skrev:
Men varför står dom där stora tankarna där då? Är det bara för att slippa elda så mycket?

Om jag förstår det rätt så håller värmepump värmen hela tiden. Pellets kan man få rätt automatiskt med uraskning och matning. Kan man tänka sig en vedanläggning som man inte behöver elda i mer än var annan/tredje dag?
Tankarna står där eftersom någon tidigare ägare tänkt sig elda ved för värmen.En vedpanna ska ha liten vattenmängd 40-60 liter för att få ned förlusterna. Värmen ska hamna i tanken och inte stanna kvar i pannan som snabbt tappar värme åt olika håll. Din panna har över 200 liter!
Vid eldning med pellets eller olja behövs inga tankar efterom brännaren startar när det behövs.

En Ecotec modell A4 eller Biomatic20 som du länkar till får man för 5000-6000.
Janfire FlexA, KMP, PellX och Värmebaronen VikingBio ska du undvika för de är gamla som gatan och ger bara problem.
Här har du en modern pelletspanna med automatisk sotning till bra pris.
http://www.blocket.se/vasternorrland/Pelletspanna_55834213.htm?ca=10&w=3

Och oväntat snygg också! :)

uno.jpg

Vi inväntar lite offerter på pumpar och pannor och så får vi se vad det blir i slutändan. Tror inte att det var så mycket ved lämnat bara så kanske man ska köpa ett par kubik för säkerhets skull till den gamla pannan.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.