1 994 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Slipper man nätavgift om man ansluter sig till fjärrvärme?
Hej!
Sitter och jämför priser på vårt nuvarande elavtal jämfört med om vi skulle ansluta oss till fjärrvärme. Är inte så insatt i hur elmarknaden fungerar tyvärr. Det är förmodligen en dum fråga, men visst är det så att man slipper nätavgift om man ansluter sig till fjärrvärme? På Sollentuna Energis hemsida står det "Småhus anslutna fr.o.m. 2008 betalar endast Energiavgift", så då är det väl underförstått att man inte betalar något ytterligare än det? Eller har jag missat något?
Tack för hjälp!
Sitter och jämför priser på vårt nuvarande elavtal jämfört med om vi skulle ansluta oss till fjärrvärme. Är inte så insatt i hur elmarknaden fungerar tyvärr. Det är förmodligen en dum fråga, men visst är det så att man slipper nätavgift om man ansluter sig till fjärrvärme? På Sollentuna Energis hemsida står det "Småhus anslutna fr.o.m. 2008 betalar endast Energiavgift", så då är det väl underförstått att man inte betalar något ytterligare än det? Eller har jag missat något?
Tack för hjälp!
Krävs oftast en ganska stor energiförbrukning för uppvärmning för att det ska löna sig att ansluta till fjärrvärme. T.ex. ett lite äldre hus med källare. Det är heller inte möjligt att få fjärrvärme i alla områden. Men det fungerar enkelt och smidigt när det har blivit installerat och passar bra om man tänker med lång tidshorisont.
Mitt råd är att kolla på alternativ. Visst, fjärrvärme är "underhållsfritt" men jag skulle ändå fundera på om inte andra alternativ kan vara att föredra - där du inte sitter fast i händerna i ytterligare ett monopol.
Har själv fjärrvärme och räknar med att när bergvärmen är installerad och klar kommer det ta ca 8 år innan jag är break even. Nu bor jag iof 35 mil norr om Sthlm vilket betyder att vi har kallare vintertid..
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Besparing/
Har själv fjärrvärme och räknar med att när bergvärmen är installerad och klar kommer det ta ca 8 år innan jag är break even. Nu bor jag iof 35 mil norr om Sthlm vilket betyder att vi har kallare vintertid..
http://www.nibe.se/Produkter/Bergvarmepumpar/Besparing/
Själva installationen av fjärrvärme blir billigare än investering i bergvärme eller luftvattenvärmepump. I Sollentuna är det ingen fast avgift på kWh fjärrvärme till småhus. Värmepump kan dock sannolikt visa sig mest lönsamt i kr på drygt 10 års sikt. Samtidigt en mer avancerad maskin som man då själv har ansvar för underhåll och reparationer av. Byta kompressor är t.ex. dyrt.
Klicka här för att svara