C
camaro1969: kolla med folk som köper pellets om du kan få överblivna pallar... jag är jätteglad att morsan köper pellets, där får man en del pallar att ställa på vebodsgolvet :)
7 svar · 2,6k läst
blackadder
blackadder: Jag läser som dom blinda slåss, trodde det var uppvärmning av tunnan och inte fyllning med varmvatten. då är det väl bara att koppla på varmvatten och reglera med blandingsventilen?
14 svar · 4,7k läst
M
Mattias_Bjb: Kommer hit en röris imorgon. Tack för alla svar och idéer! :)
6 svar · 4,8k läst
·
D09
D09: [citat] Bra tråd, blev påmind om att jag ska gå ner o dra ur min kabel med ;)
12 svar · 5,1k läst
H
hellgun: När vi letade kamin tittade vi på en contura med täljstenskivor ovanpå och på sidorna, just för att lagra värmen längre. Gubben på Elda-butiken dömde ut det fullständigt och menade att det bara är för syns skull. Tydligen så kan man förenklat räkna att täljsten lagrar värme 1 timme per 100 kg. Alltså behövs ca ett ton för att hålla värmen under natten. Vi valde en kamin
8 svar · 15,5k läst
sir_daniel
sir_daniel: Eller byta ut till ett slutet kärl
3 svar · 1,3k läst
N
Norrlandshus: Har uppvärmning med både ved och jordvärme. Tycker dock tankarna håller värmen för dåligt, så funderar på om man kan isolera utvändigt på tankarna utan att behöva bygga in dom. Har ganska mycket yta ovanför tankarna där man skulle kunna isolera. På ena sidan står jordvärmepumpen så åt det hållet blir det svårt att isolera. Tankarna står mot en yttervägg i källaren som är
0 svar · 833 läst
·
P
PapaVave: Kollade menyerna nu och man kunde tidsinställa varmvattenberedaren. Så jag stängde av den till i morgon kväll. Bra tips. Tack för hjälpen!
2 svar · 3,6k läst
Krilleman
Krilleman: Låsningen mot väggen = en äkta klassiker!
10 svar · 11,3k läst
·
T
tajger: 1712 kWh totalt. Elpanna med vattenburen värme + luftluft. Kedjehus från -65, 103 kvm. +23 inne. 2 vuxna, 2 barn.
33 svar · 6,7k läst
·
C
camaro1969: [citat] Nä det har jag förstått, men det borde väl finnas billigare... Vad säger expertpanelen. Vilket lim är mest prisvärt?
19 svar · 3,0k läst
Stenolofanders
Stenolofanders: Kollat mä bönnera? Bönderna här i trakten har såna här eller liknande http://www.torsbyugnen.se/veda.html Eldar halm, ved eller vad som faller dem in. Till det en ofantlig ackumulatorvolym. Det funkar, men jag tror inte att verkningsgrad och utsläpp är något att hurra för. Detta beror iochförsig mycket på hur man eldar och vad. Halm verkar svårt att elda vettigt med tanke på hur det
3 svar · 1,1k läst
sir_daniel
sir_daniel: Denna var ganska läcker http://www.pinterest.com/pin/273241902363040937/
11 svar · 7,5k läst
W
walderama: Har funderingar på sjövärme alt luftvattenvärmepump, tankar kring sådana alternativ?
2 svar · 1,1k läst
P
Anonymiserad 134940: Jag är medveten om att de inte har samma effekt som pelletsbrännaren. Pelletsbrännaren fungerar hur bra som helst men tanken var att ta den helt ur drift under alla årstider förutom vintern i princip. Tidigare år har jag eldat pellets även på sommaren men förbrukningen då är oerhört låg då det i princip endast handlar om varmvatten. Förra året dock med det oerhört tråkiga
2 svar · 3,7k läst
GK100
GK100: Du har ett perfekt läge att göra på det sättet som var uppe i andra tråden. Kärlet är redan fullt med vatten och du behöver bara trycka i luft och låta säkerhetsventilen strömma över. Det du ska ha koll på är volymen som rinner ut, och den ska du räkna ut innan beroende på dina driftdata (kärl, önskat förtyck och säkerhetsventilens öppningstryck).
11 svar · 3,7k läst
·
Krilleman
Krilleman: Använd samma anslutning. Tänk på att det inte ska sitta någon ventil innan säkerhetsventilen, men gärna en efter säkerhetsventilen med möjlighet till tappning av trycket för kontroll av förtryck i blåsan. Kanske denna, avtappningen ska sitta mot kärlet! Någon form av samlingsrör är också på sin plats, finns flera modeller. Och är också beroende på storleken på ditt kärl.
1 svar · 1,5k läst
J
johanpelle: Till ett så litet hus är det väl ingen mening att satsa massor av pengar på bergvärme eller luft-vattenvärme som med stor sannolikhet kräver extra omkostnader på värmesystemet och ventilationen. Det finns ju redan ett färdigt värmesystem som bara kräver att man eldar slut på oljan och sedan installerar en pelletsbrännare i pannan. En hyfsad brännare får man begagnad för 7000 och
14 svar · 3,4k läst
H
HYAB: Jag ska måttbeställa en ackumulatortank (bxlxh = 670x1600x1670 mm inkl. anslutningar). Vad behöver jag för anslutningar och vad är lämliga dimensioner på dessa? Det är vedeldning. Tanken blir på ca 1600-1700 liter och det ska inte vara någon beredare eller slinga i den. Kommer använda en TVA. Är det lämpligt med 2 st elpatronuttag (om jag åker bort) ungefär på mitten? Var ska
0 svar · 1,1k läst
Exostor
Exostor: Om du tänker elda "på riktigt" i den så skulle jag starkt avråda från insatsrör. Isoleringen gör att murstocken aldrig blir varm och man eldar bara för kråkorna. Om du bara tänkte ha lite myseldning däremot så kan det vara en idé. Jag satte själv in ett insatsrör i en murstock från -32 för ett par år sedan, och jag har ångrat det varje dag sedan dess. Finns ingen mening med att
9 svar · 12,4k läst
·
H
hellgun: Bjälklag och det är golvvärmeslang som ska böjas.
6 svar · 2,2k läst
S
systemfel: det är 3/8 :) e ju inget super element
11 svar · 11,4k läst
·
S
systemfel: hade kört det i gul koppar delvis att det inte är kromat. har du långa sträckor i krypgrund kan du ju dra pex eller eller alupex där men då kommer du behöva pressmaskin. har du tendens till ohyra (gnagare) så gillar dom tyvärr pex. annars dra det i det som känns bäst presol eju lätt att böja förhand men den blir dyr om du ska upp i storlek. Finns färdigisolerad pressol också så
4 svar · 2,6k läst
D
Davidw: Gammal tråd, men fortfarande aktuellt: Jag sitter på ett väldigt väl isolerat hus (dock med stora fönster), byggt 2013. FTX och Vattenmantlad kamin. Tank i uthuset där kvm är billigare (funkar super, men kanske kanske hade jag satt den under trappen nästa gång, men då vill jag veta om värmeförlusterna är värt det). Oavsett, min kombo med välisolerat, väl valda fönsterplaceringar
33 svar · 9,8k läst
S
svenmartin: Bra ide, ska colla det!
6 svar · 1,1k läst
P
Anonymiserad 134940: Var ungefär så jag resonerade då den används väldigt lite. Kan som sagt byta den 3 gånger innan jag når grundfos priser och garantierna är bra. tack!
2 svar · 3,9k läst
·
S
stoffe88: Det finns en del som har gjort det här på forumet, sök så hittar du massa läsvärd info. Tex: http://www.byggahus.se/forum/varme-allmant/43297-egen-glidgjutning-godkand.html
1 svar · 895 läst
F
falkn: [citat] Jo, självklart gör den det. Det jag syftar på är mer att det med största sannolikhet kostar dubbelt så mycket att lägga vattenburet och på den lilla ytan med användning endast delar av året, kommer det ta många år innan det lönar sig. Det beror ju dock på hur länge ni tror att ni kommer värma.
3 svar · 2,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.