Självklart är det så Martenw men du jobbar i ett motlut som själve Sisyfos skulle gett upp inför i den delen som gäller att uppnå det onödigt höga flödet för att nå den onödigt låga difftempen vid en given avgiven effekt. Det blir ett teoretiskt resonemang men du möter både kavdratiskt och kubiskt beroende termer som sätts mot ditt linjära samband vid avkylning av vatten i systemet, den kampen är givetvis utsiktslös.

I alla praktiska och tekniskt vettiga system håller jag dock med dig men det kräver som lägst några graders diff.

kulle
Martenw skrev:
Va ?

Rummets temperatur är ju beroende på dess isolering och vilken temperatur du har utanför samma isolering. Är det högsommar och +28C utanför det fiktiva rummet har du ju en annan temperatur än om det är -30C och snöstorm... Förutom det så har ju rummets volym och vilken typ av rör vi pratar inverkan på vilken temp vi uppnår, ett 22 mm CU rör tappar ju exvis ca 20 w/meter om det är oisolerat. Men frågan var väl bara vilket som blir varmast, ett test på om de som ifrågasatte var med på hur det fungerar.

I de två fallen jag gav ( ceteris paribus ) kommer ju rummet med röret som har minsta differens vara varmast. För vi är väl överens om att ett rör som är håller 40-39C hela vägen avger mer värme, än ett som håller 40 halva sträckan och 35-30C andra halvan hoppas jag......:)
Jo så är det nog, men om man inte har någon temp diff i ett flöde så måste ju rummet hålla nästan samma temperatur eller hur?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.