14 331 läst ·
29 svar
14k läst
29 svar
Bästa o mest ekonomiska uppvärmningen?
Vi har LV-värmepump samt eldar i vattenmantlad kamin, funkar förträffligt, smidigt och ekonomiskt.
Hej!
Jag tror inte att det lönar sig ekonomiskt att investera för du har ett vanligt hus med rimlig förbrukning.
Om 8-10 år när det är dags att byta vp så kolla på jord/berg värme.
Fram till dess, gör en års budget på elräkning så det finns pengar till de 3 vintermånaderna.
Urban
Jag tror inte att det lönar sig ekonomiskt att investera för du har ett vanligt hus med rimlig förbrukning.
Om 8-10 år när det är dags att byta vp så kolla på jord/berg värme.
Fram till dess, gör en års budget på elräkning så det finns pengar till de 3 vintermånaderna.
Urban
Jag har lvv-pump sedan 3 år. Första året var jag besviken på elförbrukningen men upptäckte då att elpatronen gick in alltför ofta. Tydligen prioriterades att värma vattnet snabbt framför energisnålt. Mitt i sommaren drog elpatronen igång för att värma varmvatten när någon hade duschat. Hittade ingen inställning för detta, men ställde in pumpen på "endast lvv". Har inte använt elpatronen mer än något enstaka tillfälle (men de senaste vintrarna har ju inte varit så kalla, i alla fall inte här på Gotland). Pumpen klarar utmärkt att värma huset utan elpatron.
(Thermia Atria 8. Träkåk mer än 100 år gammal, ca 150 m2)
(Thermia Atria 8. Träkåk mer än 100 år gammal, ca 150 m2)
Hur vet du och pelle som gillar ditt svar att hon har ett vanligt hus med rimlig förbrukning eftersom hon inte svarat på förbrukningen. Eller har du tjuvkikat på annat svar att hon har eternit som hon vill panela och tilläggsisolera. Vad är hennes som du anser rimlig förbrukning?urbanandersson skrev:
Kan du inte avslöja vilken panna som står i källaren.Alltså inte luftvattenpumpen utan den man eldar i.
En begagnad pelletsbrännare för 5000 kan ta över när temperaturen går ned under vad vad värmepumpen gillar. Solpaneler ger dig massor av hett vatten på sommaren när du längtar efter svalka men inget på vintern, dålig investering.
Pelletspriset har i alla fall för mig gått nedåt de senaste åren. Dyrast var det år 2009.
En begagnad pelletsbrännare för 5000 kan ta över när temperaturen går ned under vad vad värmepumpen gillar. Solpaneler ger dig massor av hett vatten på sommaren när du längtar efter svalka men inget på vintern, dålig investering.
Pelletspriset har i alla fall för mig gått nedåt de senaste åren. Dyrast var det år 2009.
Hej!slurppe99 skrev:
Jag gissar!
Huset är inte så stort och hon bor inte i norrland.
Min erfarenhet säger mig att när man väl har installerat en bra värmepump så lönar det sig sällan att köpa mer meck, tyvärr för jag gillar meck.
Kalkyl:
Alternativt bränsle installation 30.000?
Alternativ bränsleförbrukning 30.000?
Summa 60.000? att köpa el för i 8-10 år. Och så får man väga in sin egen komfort.
Men visst, kan man göra allt själv så blir det klart billigare.
Det är lätt att få panik på vintern men utan att ha räknat på totalen så kan man inte veta.
(Och nu när du har avslöjat att hon vill tilläggs isolera så lönar det sig ännu sämre)
Urban
Jag ska leta reda på hur mycket kWh det går åt. Vi är två vuxna o ett barn, så det går inte åt jättemycket varmvatten. Iofs handdiskar vi. o så finns det ju en del annat som drar ström. men uppvärmningen är den stora boven.
Vi har funderat på att riva ner den öppna spisen och installera en täljstenskamin istället, nu eldar vi ju bara för myspys o lite extra hjälp med värmen, men den försvinner ju direkt, man eldar ju för kråkorna som det heter.
Vi har funderat på att riva ner den öppna spisen och installera en täljstenskamin istället, nu eldar vi ju bara för myspys o lite extra hjälp med värmen, men den försvinner ju direkt, man eldar ju för kråkorna som det heter.
Hej!
Jag tror att du själv sitter med svaren på dina frågor.
Att kunna elda i en täljstenskamin varje dag och ha 25 grader inomhus är en lyx för många.
Att behöva elda varje dag är en pest och pina för andra.
Sen är det kanske inte nödvändigt att kunna räkna hem allting, även om det är branschens främsta argument.
Ingen som säljer bilar, hemmabio, eller resor använder det argumentet fastän folk lägger massor av pengar på det.
Livet har andra värden också.
Urban
Jag tror att du själv sitter med svaren på dina frågor.
Att kunna elda i en täljstenskamin varje dag och ha 25 grader inomhus är en lyx för många.
Att behöva elda varje dag är en pest och pina för andra.
Sen är det kanske inte nödvändigt att kunna räkna hem allting, även om det är branschens främsta argument.
Ingen som säljer bilar, hemmabio, eller resor använder det argumentet fastän folk lägger massor av pengar på det.
Livet har andra värden också.
Urban
Om du vill ha bra råd så beskriv nuläget med så mycket detaljer du kan, då kan du få svar på om förbrukningen är rimlig, om din värmepump är rätt dimensionerad, om den gamla pannan kan konverteras till pellets på ett vettigt sätt osv. Annars får du mest lösa spekulationer.bettan240 skrev:
Och bilder gillar alla
Ska leta fram elörbrukningspapprena, kolla exakt vilken lvv-pump vi har, plåta den och gamla pannan o huset så ska vi se om vi kan få nån rätsida på det hela
Bor i Mälardalen, har inte varit förskonade mot mildra vintrar (eller jo, förra vintern, men den innan dess bjöd på ca -30 i flera veckor). Kanske nån av er kan hjälpa mig att begripa mig på vilka inställningar vi ska ha för att eplatronen inte ska kicka in så fort.
Vad gäller om vi ska tilläggsisolera eller inte är ju för att vi nu har eternitfasad, men vill byta till träpanel för det är snyggare o funderar på om vi behöver tilläggsisolera eller inte o vill veta hur andra med liknande fasadbyte har gjort.
Bor i Mälardalen, har inte varit förskonade mot mildra vintrar (eller jo, förra vintern, men den innan dess bjöd på ca -30 i flera veckor). Kanske nån av er kan hjälpa mig att begripa mig på vilka inställningar vi ska ha för att eplatronen inte ska kicka in så fort.
Vad gäller om vi ska tilläggsisolera eller inte är ju för att vi nu har eternitfasad, men vill byta till träpanel för det är snyggare o funderar på om vi behöver tilläggsisolera eller inte o vill veta hur andra med liknande fasadbyte har gjort.
Hur värms varmvattnet?
Kan det vara värt att sätta en elberedare i serie med pannan?
Då kan vp ställas in på att bara värma till den temp som huset kräver.
Sätt en elmätare på elberedaren också så du ser hur mycket den drar. Kanske VP inte är så dålig om den får fokusera på huset och på förvärmning?
Kan det vara värt att sätta en elberedare i serie med pannan?
Då kan vp ställas in på att bara värma till den temp som huset kräver.
Sätt en elmätare på elberedaren också så du ser hur mycket den drar. Kanske VP inte är så dålig om den får fokusera på huset och på förvärmning?
Bettan du får ett tips. Kolla din sista elräkning. Där kan det även stå hur föregående års förbrukning var.bettan240 skrev:Jag ska leta reda på hur mycket kWh det går åt. Vi är två vuxna o ett barn, så det går inte åt jättemycket varmvatten. Iofs handdiskar vi. o så finns det ju en del annat som drar ström. men uppvärmningen är den stora boven.
Ni verkar vilja göra mycket med ert hus som ni ändå har haft en viss tid. Ta det lite lugnt och fundera vad ni ska göra och hur. Varför riva öppna spisen då ni som annan skrev kan sätta in en begagnad insats till att börja med..
Redigerat:
Klicka här för att svara