Andper
Andper: Bara att trycka på en slang på nippeln sen ner med slangen i ett avlopp eller spann och öppna luftaren och fylla på systemet tills allt är ute
5 svar · 2,5k läst
·
GK100
GK100: Sitter det ingen blandningsventil för varmvattnet som du kan justera, och är det varmt direkt ut från pannan? På den korta sträckan ska du inte tappa så mycket om det inte sitter oerhört kallt till men isolering av rör är ju aldrig fel.
4 svar · 3,3k läst
·
holmberg87
holmberg87: Om jag vrider in ventilen på max ska jag väl inte få iskallt vatten?
29 svar · 4,6k läst
·
J
Joel8583: Hej Har idag en liten wamsler kökspanna k156 kopplad via laddomat 11-30 till acctank 500l ,som i sin tur är kopplad via manuell shunt (esbe vgr130) till radiatorer. Som jag förstått en vanlig standardkoppling. Har ännu inte lyckats lista ut vilket läge shunten ska stå för att få ut mesta möjliga energi utan att returen försvinner ner i botten på acctanken och därigenom blandar upp
0 svar · 552 läst
A
annastrandh1: Tjärsot är brunsvart eller svart i färgen. Det där ser okej ut, men ha regelbunden sotning om ni använder kaminen. Som redan nämnts är det större risk i vedpannor bl.a. på grund av att man snålar och stänger igen spjälen för mycket så för lite luft kommer in som ska ta med sig röken uppåt. Då blir den att ligga kvar längre och hinner bilda sån farlig yta. [bild]
5 svar · 1,9k läst
·
useless
useless: Dessutom kommer det att komma en skvätt vatten från varmvattenberedarens säkerhetsventil några gånger om dan som måste ledas bort på nåt enkelt sätt.
13 svar · 3,0k läst
·
T
toto1: [citat] 👍Det blir bra det här.
47 svar · 14,7k läst
·
T
Tostarp: Har en bergvärmepump som är kopplad till en acktank. När allting installerades för ca 12 år sedan så förbereddes acktanken för inkoppling till en vedpanna. Jag har nu inhandlat en vedpanna och kopplat in den med en vattentermostat och en rökgastermostat som driver en cirkpump. Efter att ha testat i några veckor så inser jag att glömt en backventil, vilket gör att acktankensvärme
0 svar · 3,8k läst
B
Bobbarebygg: Okej jo tänkte också att det kanske inte får strömma rakt igenom , Har racklat med en begagnad elkassett som spökar lite här och var i termostat och överhettningsskydd , omöjligt att hitta delar till så är inte jätte sugen att prova köpa en till begagnad ..
3 svar · 1,9k läst
M
mattoys: [citat] Funkar säker rätt bra om man har öppen planlösning. Har man rum som är utsatt för mycket sol så kommer det bli väldigt varmt där på våren när solen kommer fram och det är kallt ute, speciellt om huset inte är välisolerat. Visst det går att lösa med strypningar som man gjorde förr på element, men ju mer yttre störning man har som ändrar sig (ej konstanta) desto sämre
5 svar · 1,0k läst
Rabbithole
Rabbithole: Det är det som är planen nu. Jag tycker det viktigaste är låg energiförbrukning, inget kallras (kalla zoner) och inga element.
54 svar · 6,5k läst
·
A
A-Man_08: [citat] Varför skulle den göra det?
13 svar · 2,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: Toppen! :thumbup:
10 svar · 5,0k läst
·
V
victort: släpper ut nu och tankarna är i på ca 70 grader. så kan mycket väl vart backventil som ni beskrev som lossnade nu. tack för tips men en rengörning skall göras när det blir lite mildare väderlek.
12 svar · 4,3k läst
L
lordi: 25 står för storlek på anslutningen (DN25). Märk väl, detta avser INTE gängan utan måttet på inlopp och utlopp på pumpen. 80 står för max tryckhöjd, alltså i detta fall 8m. Det avser inte hur högt vattnet pumpas utan man måste beräkna det totala motståndet i rörsystemet
1 svar · 905 läst
Emmy1012
Emmy1012: Men åh! Ska absolut ringa och höra!! Tack!
7 svar · 7,6k läst
mexitegel
mexitegel: Men då kanske snön på fasaden var i förebyggande syfte att kyla ner den, ifall det skulle börja brinna? ;) :D
14 svar · 2,1k läst
·
K
KjellTimell: Dom stora vita täcklocken är om man vill gå vidare till en till radiator bredvid, utan att göra T-koppling på matande rör. Det ser ut som ett par Purmo, kopplingen ovan passar även in på hur deras raddisar är uppbyggda.
19 svar · 4,6k läst
·
A
Arnodt: Jag tror forumsdeltagarna menar effekten för att värma 8 Liter luft/s från minus 16 till plus 20 grader, dvs: Q = V x Ldens x Cp Luft x ( T inne - T ute) = 0,008 x 1,188 x 1,0 x (20 - (-16)) = 0,342 kW, dvs 342W. Där Q = värmeeffekt, i kW V = luftvolymflöde, i m3/s. Ldens = luften densitet vid 20 grader, i kg/m3 Cp luft = luftens värmekapacitet, i kJ/(kg grad) T inne = inomhustemperaturen,
10 svar · 2,2k läst
A
AndersS: Det behöver inte vara en termostat du har i snickarboden utan du kan även göra en fast justering eller strypning av flödet i elementet om du önskar lägre temperatur eller vill spara el/energi.
4 svar · 922 läst
T
tjatt: Känn på tillopp rören till norrsidan och jmf. med söder. Gör så tills du hittar en match. Kan ju vara en balanseringsventil som krånglar.
2 svar · 986 läst
mexitegel
mexitegel: Du kan säkert få hjälp med hur den fungerar, inställningar mm om du ringer till AB Kyl och Värmepumpar i Bankeryd. Det är de som tillverkat den. Eftersom det är ett kamrörsbatteri är vattenvolymen liten för legionellatillväxt så det behöver du inte oroa dig för. Om huset i övrigt klarar av att hållas varmt av värmepumpen finns ingen anledning att höjda pumpens temperatur då
2 svar · 814 läst
E
Emiliia: Svårt att säga hur du ska göra för att få ditt nuvarande värmesystem att fungera optimalt. Min rekommendation är att du installerar en cirkulationspump på sekundärsidan, dvs den sida som betjänar radiatorerna. Inte helt fel att även satsa på en reglercentral med utegivare så du slipper oroa dig för den kraftigt varierade utetemperaturen.
1 svar · 2,7k läst
Oldboy
Oldboy: Om inte golven är isolerade så påverkar en kall källare negativt. Om det drar in uteluft i bjälklaget så spelar källartemperaturen mindre roll.
9 svar · 2,3k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Peter Åberg, VD för Nordic Värmesystem vill svara följande: --- Normalt sett är vi kända för snabb och bra support. I detta fallet har vi tidvis inte lyckats med detta. Vi kan dock inte ta hela ansvaret för dålig support utan det har varit många kontaktpersoner inblandade i bygget. Vi ser gärna också att vi kan supporta den installatör som varit inblandad och inte supporta en lekman.
7 svar · 9,0k läst
·
J
Jonathan Beccau: Här kommer bilderna! [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] [bild] Wamsler
1 svar · 1,6k läst
·
M
MagHam: Om vedpannan är fräsch så kan du ju göra som jag gjorde (fast jag hade en gammal kombipanna som ändå var hel) Docka systemen i ett "antingen-eller-läge" med ventiler där du kör bara endera systemet. Då kan vedpannan stå som reserv i händelse av kris. Totalsepareras systemen med ventiler på både fram/back och tappvatten så måste de ha varsitt expansionssystem och
15 svar · 13,1k läst
Krilleman
Krilleman: TMV E20 har en ESBE-shunt monterad. Dessa shuntventiler tål motorstyrning. Skulle det mot all förmodan vara shunten som läcker så finns det reservdels-kit att köpa till dessa! [bild]
1 svar · 6,4k läst
·
M
MagHam: Grundregeln är att varje utrymme ska ha radiatorer som vid ett flöde med deltaT på säg 6 grader, avger lagom effekt för att värma ytan till rätt rumstemperatur utan termostatreglering. Man väljer stigartemperatur vid DUT, och utstrålad effekt av radiator efter kvadratmeter, med viss hänsyn till antalet fönster och ytterväggar i varje rum. Värmepumpar har högst verkningsgrad om
3 svar · 2,6k läst
E
elmont: Inte heller jag har någonsin haft några "problem" relaterade till Klarna, det har fungerat utmärkt. Dessutom fick jag en felaktig faktura (butiken hade gjort fel) och jag skickade ett mail till Klarna som svarade att dom höll på faktuan och skulle ta kontakt med butiken. Efter några dagar kom en ny faktura med rätt summa. Så då skötte dom sig utmärkt.
6 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.