Skall som rubriken lyder byta till golvvärme, och vill ha lite hjälp av er för att förbereda så mycket som möjligt innan rörmokaren kopplar ihop allt. Första undran är var man tömmer ut radiatorvattnet och hur man går till väga. Steg för steg...... här kommer lite bilder på mitt pannrum. Jag tänker att jag kan stänga kranen till tilloppet och öppna returen och släppa ut vattnet för att sen plocka bort radiatorrören och radiatorer rum för rum, eller måste rören pluggas?
Jag brukar öppna övertrycksventilen när jag behöver tömma mitt system. Det verkar sitta en på bilderna 3 och 4. Om röret från ventilen går till en golvbrunn så är det bara att öppna och låta det rinna. Annars får man ha en hink under.
Öppnar man sen någon luftningsventil på radiatorerna så rinner det mesta ut.
Öppnar man sen någon luftningsventil på radiatorerna så rinner det mesta ut.
Börjar jag med att stänga cirkulationspumpen? Och sen kranen till elementen (tilloppet) och sen övertrycksventilen. Min tanke är att låta systemet stå tomt ganska lång tid medan jag håller på kanske över sommaren. Hur reagerar pannan på det komme den larma eller accepterar den det? Vred lite på en av de blå men tyckte vattnet var så rent som om ut ur skvallerröret.. Så jag stängde
Ska du endast ha golvvärme i ditt hus eller blandat golvvärme/radiatorer när det är färdigt?
Sen så är den blåa säkerhetsventilen (enligt min pil) inte för ditt värmesystem. Den sitter på inkommande kallvatten till varmvattenberedaren.
Sen är det ju bra om du kan ställa ner din värmepump på någon typ av sommardrift så cirkulationspumpen inte snurrar i onödan innan du vrider av tillopp och retur.
Ska du tömma via säkerhetsventilen så får du lokalisera den på värmen, brukar ha röd "hatt". Eller det kanske finns någon urtappning lågt i pumpen?
Sen så är den blåa säkerhetsventilen (enligt min pil) inte för ditt värmesystem. Den sitter på inkommande kallvatten till varmvattenberedaren.
Sen är det ju bra om du kan ställa ner din värmepump på någon typ av sommardrift så cirkulationspumpen inte snurrar i onödan innan du vrider av tillopp och retur.
Ska du tömma via säkerhetsventilen så får du lokalisera den på värmen, brukar ha röd "hatt". Eller det kanske finns någon urtappning lågt i pumpen?
Tanken är att ha golvvärme på ovanvåning och blandat i källaren. Din gröna pil vad är det för säkerhetsventil som sitter där? Var nere i källaren nu och tog fler bilder men hittade inget med röd hatt. Vid manometern sitter det någon säkerhetsventil liknande den du pilade. Sen sitter det någon ballofix där utloppet verkar pluggat i botten på värmepumpen.
Fler frågor som dyker upp är om jag skall dra matning till golvvärmecentralen som skall ha totalt 8 slingor lkS 16 mm system, vilken storlek bör de ha om längden från pannan till centralen är ca 4 meter. Samma sak med matningen till tappvattenfördelaren size ( 4m här med) och skall förse dusch,handfat,toalett och kök ( lkS 3-5 skåp)
Bästa vore om det räckte att köpa en rulle av samma sort till dessa två.
Många frågor , oerhört tacksam för all hjälp
Fler frågor som dyker upp är om jag skall dra matning till golvvärmecentralen som skall ha totalt 8 slingor lkS 16 mm system, vilken storlek bör de ha om längden från pannan till centralen är ca 4 meter. Samma sak med matningen till tappvattenfördelaren size ( 4m här med) och skall förse dusch,handfat,toalett och kök ( lkS 3-5 skåp)
Bästa vore om det räckte att köpa en rulle av samma sort till dessa två.
Många frågor , oerhört tacksam för all hjälp
Ska du blanda golvvärme och radiatorer behöver du en shuntgrupp för det system som har lägst framledningstemp och i detta fall golvvärmen, om du har äldre radiatorer som kräver högre framledning.
Jag kan inte avgöra på dina första bilder om det är en VVB eller en tank man ser, men skall du kunna köra golvvärmen även på sommaren pga. klinker etc. som gärna upplevs kallt så rekommenderas en tank som kopplas som arbetstank (3 eller 4 anslutningar), volymen i värmesystemet bör uppgå till cirka 20-25L/Kw pump, utan att veta närmare så borde en 200L tank kanske vara lämplig.
Gällande dimension på stam så kan du kolla med LK vad dom rekommenderar, dom utför även projektering och lämnar data på flöden etc. till dig om du köper deras system. matningen bör iallafall vara grov. Är du osäker så låt installatören göra dimensioneringen och ta helhetsansvaret för den biten.
Ställ ner kurva och och finjustering i botten samt ställ sommarurkopplingen så lågt det går för att undvika att cirkpumpen går igång.
Jag kan inte avgöra på dina första bilder om det är en VVB eller en tank man ser, men skall du kunna köra golvvärmen även på sommaren pga. klinker etc. som gärna upplevs kallt så rekommenderas en tank som kopplas som arbetstank (3 eller 4 anslutningar), volymen i värmesystemet bör uppgå till cirka 20-25L/Kw pump, utan att veta närmare så borde en 200L tank kanske vara lämplig.
Gällande dimension på stam så kan du kolla med LK vad dom rekommenderar, dom utför även projektering och lämnar data på flöden etc. till dig om du köper deras system. matningen bör iallafall vara grov. Är du osäker så låt installatören göra dimensioneringen och ta helhetsansvaret för den biten.
Ställ ner kurva och och finjustering i botten samt ställ sommarurkopplingen så lågt det går för att undvika att cirkpumpen går igång.
Redigerat:
Klicka här för att svara








