Värme allmänt
hellgun: Det låter ju perfekt! Jag har kommit över en sådan här komplett fördelare med shuntgrupp i skåp (4 slingor). [bild] Nu ska jag ju ha en fördelare till i en annan del av huset. Visst borde det väl gå att flytta ut shuntgruppen från skåpet och sätta den nära VPn och köra båda golvvärmefördelarna på den? Verkar vara motsvarande denna shuntgrupp som sitter i:
hans lindquist: Läckande bilkylare brukar man ju täta med kylarcement. Något liknande borde vara fullt möjligt för läckande värmepannor samt dito värmeväxlare, så länge det endast är primärkretsen på värmeväxlaren som blivit otät. Nuförtiden är man alldeles för ivrig att byta ut allt trasigt och ersätta med sprillans nya (och dyra) grejor. Vilket framförallt beror på dagens höga
hellgun: Vår Contura-kamin kan stå 10 cm från brännbart bakåt och snett bakåt, så det funkar både med vägg rakt bakom eller i hörn.
Josth: Och sedan vet ni kanske inte ännu om radiatorsystemet är av typ högtemp eller lågtemp. En värmepump som LVVP kräver lågtemp för att det ska bli bra och hög energibesparing. Viktigt att framöver ta reda på vilken framledningstemperatur från pannan som krävs för att få önskad innetemp när det är som kallast ute på vinter. DVUT för Malmö tror jag är -16 grader.
m78: Tyvärr är detta en udda sak...övriga verkar vara mer "vanliga".
KalleKe: 2 rörs system alla dagar i veckan! Bytte ut mitt gamla 1 rör, ångrar inte det en sekund
klaskarlsson: Om sotaren tykcte det var ok skulle jag nog inte oroa mig, antagligen är det, om det är isolering, ngn form av stenull - det lär inte vara lättantändligt iaf - isf hade det nog brunnit bort redan... /K
Crille Karlsson: Ingen aning varför där är en skarvdosa.. det är en hyreslägenhet och luckan är mot hallen
larsbj: Här är några maxmått som är vanliga annars är det flera slingor som gäller. Några tumregler, åtgång: Slang 20mm 4 meter /m2 Avstånd cc300mm. Max 80-90 meter / slinga Slang 17mm 5 meter /m2 Avstånd cc200mm. Max 60-70 meter / slinga Slang 16mm 5 meter /m2 Avstånd cc200mm. Max 60-70 meter / slinga Slang 12mm 7,5 meter/m2 Avstånd cc150mm. Max 40-50 meter / slinga Slang 10mm 10 meter /m2
abel48: Ok då låter jag de vara så...blir de mycket sämre så prövar jag en koppelvändare. Mvh Anders
Adam F: JA, det kanske skulle funka, dom är ju billiga också.
peddapedal: När vi grävde ur och isolerade källaren i gamla huset så la vi tre olika slingor vattenburen golvvärme. Luftvattevärmepump fanns redan till radiatorerna på övriga våningar. Brorsan har precis tagit beslutet att köra på elburen i badrummet han låter bygga, det som avgjorde var att han har fjärrvärme och kostnaden inte alls är särskilt fördelaktig på orten så det blev ohållbart
Marcussjogren: Tycker ju att det borde fungera fint, så är ju alla andra element kopplade förutom att det är ett kopparrör istället för en fördelare.
snowjim: Slog till på den som richardtenggren hänvisade till =D Min förhoppning var att man kunde koppla något liknande på en befintlig temostat men det verkar inte så tyvärr.
Peter Spansk: [citat] Har nog hittat felet nu , verkar som att det är manuell shunten som har börjat jävlats , vrider jag den på full värme så funkar det men inte lägre , tack tack
Skalman2000: Hej tack för svaren har hittat konsoller på ahlsell idag som jag tror passar. Beställde två så får vi se om de passar https://www.ahlsell.se/10/varme--sanitet/varme/radiatorer-och-konvektorer/kompaktradiatorer/kompaktradiatorer-med-integrerat-koppel-thermopanel/6606549/
Togge75: Hej! Har problem att shuntventil inte stängs ordentligt så värmekretsen bara ökar i temp när värmebehovet inte är så stort. Antingen är termostaten kass eller så tätar inte käglan i VMV-shuntventilen. Någon som vet om det finns reservdelar typ packningar som går att köpa och byta? Finns det något sätt att testa termostaten? Wirsbo Push 20 Shuntgrupperna är försedda med en
hans lindquist: Hittat problemets lösning - kortslutning i motorn till pumpen, som driver tappvattnet genom genomströmningsberedaren. Jag lurades av att pumpmotorn inte får ström, förrän någon av kranarna i huset öppnas. Allt såg OK ut. Men så snart någon försökte tappa upp vatten, gick proppen inom fem sekunder. Bara att köpa ny pump. F-n så dyrt. Men själva mekandet verkar enkelt.
Nikorasu: Det blir ca. 9000KWh, varav jag uppskattar att ca. 5000 är hushallsel.
Daniel Lönnman: [bild] [bild] Sådär ser det ut, röret som går rakt upp är det som går till övervåningen, söm även fungerar.
Avemo: En tumregel för effekt på element brukar vara 70 W/m². Det skulle ge att 700W räcker gott åt dig. Men hittar du ett passande med högre effekt så går det lika bra.
Jonatan79: Då måste det ju bli billigare i längden med en modell mindre luftvärmepump?
Thomas_Blekinge: Hänger elementet snett så att luftningsnippeln inte sitter vid högsta punkten?
Boan: ja, det borde gå mer mot EU standard, vi är lite speciella i sverige verkar det som. Det vanliga i tex Tyskland är ju integrerat koppel med c-c 50mm där tilloppet är innerst, och med R15. sen finns det kompletta koppel med avstänging som är sjukt smidiga för under 100kr, en liten ventil som skruvas in som går justera med enkla verktyg.. ja, det är lite konstigt. Ska man bygga nytt går
Smurfen1: Hej! Undrar vilken RF-teknik "Tego Roundline RF" sändare använder för att styra deras 230V/400V radiatorer? Har försökt att GOOGLA på det utan att hitta närmare info. Skulle vara bra att kunna integrera den i ett "smart hem" styrsystem typ Domoticz. Finns på http://www.tego.se/ :thumbup:
magnetens: Borde inte vara en för liten beredare, vi duckar iaf lätt 2 vuxna och ett barn med en 100 liters beredare inkopplad på 1 kW. Beror iofs på hur länge man duschar, vi kör iaf inga 20 minuters duschar/person ty då tar det snart slut. Kanske är det så att din blandningsventil är väldigt lågt ställd eller kärvar på något vis?
Fotografen: Troligtvis koppartjyvar som upptäckte att det är lite koppar i de där och bökigt att rensa.