Tänk om! Vattenburet är både enkelt och billigt vid nybyggnation, golvvärme om ni har platta och lågtemp-radiatorer om det är träbjälklag!

• Gilla
Thomas_Blekinge
  • Laddar…
Om pengarna tryter lägg i alla fall värmerör för en senare uppgradering. Det kostar inte många kronor! Det räcker med kanske 3 veckor uthyrning för att få igen den lilla investeringen.
Annars kommer ni att ångra er, säkert!

Jag menar att energi och ventilation ska klara dagens krav enligt BBR. Klart vi ska klara det. Men med husets litenhet hade vi tänkt klara oss med ett relativt enkelt luftburet system. Det är ett permanenthus. Man kan bo i skärgården återkom också ;-)

Jo vår första tanke var vattenmantlad kamin acktankar och solfångare. Men sen började vi fundera om det inte var lite att ta i i ett sånt pass litet hus. Så då började vi istället fundera på ett litet eluppvärmt hus (med kamin och luftpump) och satsa på solceller istället. Men det verkar inte funka...

Ja vi får kanske tänka om och köra vattenburet. Det är träbjälklag (plintgrund). Nu funderar vi på nåt vi aldrig funderat på förut: frånluftsvärmepump... Men till detta är det rätt värdelöst att koppla solfångare, det får bli solceller på sikt istället... Vi kör vidare och tänker på alla lösningar

Att det är litet borde inte hindra er från att göra ett ordentligt värmesystem, jag byggde mitt hus på 85kvm själv förra året, vattenburen golvvärme, Luft/vattenVP och FTX var väl värda investeringskostnad både med tanke på driftkostnader och andrahandsvärde!

Tyckte jag iallafall och idag är jag glad att jag inte snålade och körde Luft/Luft som var planen från start!:)

Ska det vara enkelt o effektivt så kör med vattenburen lågtemperead golvvärme som drivs av en luft/vatten värmepump och så fyller ni södertaket med solceller för att producera lika mycket el som huset förbrukar/år.

Med solfångare för varmvatten kommer ni att få stora mängder överskottsvärme sommartid som måste kylas bort i onödan, bättre att enbart satsa på solceller för elproduktion som även driver värmepumpen för att göra den lilla mängd varmvatten som åtgår för dusch/disk och bad, och all överskottsel får ni ju bra betalt för :)

• Gilla
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
magnetens skrev:
Ska det vara enkelt o effektivt så kör med vattenburen lågtemperead golvvärme som drivs av en luft/vatten värmepump och så fyller ni södertaket med solceller för att producera lika mycket el som huset förbrukar/år.

Med solfångare för varmvatten kommer ni att få stora mängder överskottsvärme sommartid som måste kylas bort i onödan, bättre att enbart satsa på solceller för elproduktion som även driver värmepumpen för att göra den lilla mängd varmvatten som åtgår för dusch/disk och bad, och all överskottsel får ni ju bra betalt för :)
Tack för tips! Tror du ftx krävs då också? Det är såklart fint med ftx men jag är orolig över surret. Vi bor i tystnaden och alla små fläktljud kommer höras.

Sen undrar jag en sak: luft-vatten och luft-luft är ju byggd på samma princip men den utvunna värmen tas in i vatten eller i luft. Nej luft kan inte hålla lika mkt värme men vad hjälper det mig i vargavintern? Då kan en luft/vattenpump ändå inte bli effektiv...

Om man nu får bra betalt för överskottsel från solceller vet jag ej.
Jag var övertygat att man fick bra betalt för solel så vi försökte tvätta, diska nattetid då vi kunde köpa billigt ful-el. Men nu har ersättningen sänkts så vi ändrade vanorna och kör el och värme dagtid då vi kan förbruka vår egen sol-el som inte gå att sälja så bra länge.
Men det kan vara anorlunda imorgon. Idag har jag sol-producerat >30 kWh som är långt utover mitt behov.

Vet ej angående FTX men förstår dig då jag oxå ogillar en massa ljud, men borde väl gå att köra på en lägre hastighet om den väsnas för mycket.

Med bra betalt för såld solel menar jag att man iaf totalt får lika mycket som den köpta elen kostar, alltså runt 1 kr/kwh utan några specialavtal. Spotpris + skattereduktion + elcertifikat +nätnyttoersättning.

magnetens skrev:
Vet ej angående FTX men förstår dig då jag oxå ogillar en massa ljud, men borde väl gå att köra på en lägre hastighet om den väsnas för mycket.

Med bra betalt för såld solel menar jag att man iaf totalt får lika mycket som den köpta elen kostar, alltså runt 1 kr/kwh utan några specialavtal. Spotpris + skattereduktion + elcertifikat +nätnyttoersättning.
Ja kanske går det att få till tyst ftx...

Ah nu försvann ett långt inlägg... men om vi tänker vattenburet istället, vilka alternativa kombinationer har vi då? Vi har inget teknikrum utan plats för vvb i badrum. Kanske går att få in en mindre tank under trappan dock! Och vilka lösningar kompletterar solenergi (fångare eller solceller) bäst?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.