Värme allmänt
sepani: [bild] Hittade denna bild I manualen, vet ej om den säger så mycket?
Nykan: Hej undrar över om ni kan hjälpa mig med mitt kommande projekt? Det jag vill ha hjälp med är hur jag ska dela upp rören från fördelaren? Och vilken dimension man kan tänkas behövas? Det går nu gröna stålrör som stam med ¾ från elpanna, kan tillägas att radiatorerna i huset är väldigt små så man kanske måste gå upp i dimension för framtida VP? Det som jag tänkte börja
exerg: 6 kw och redovisade verkningsgrader är med vägd och nertorkad ved under optimala förhållanden vilket skiljer sig från verkligheten vid nominell eldning. Däremot verkar redovisad verkningsgrad dålig för att vara en vattenmantlad kamin.
Krilleman: Menar du att det droppar ur säkerhetsventilen?
Bramha: Sorry att jag inte skrivit (privata ting kom i mellan) men jag fick ett tips om att köra skruven "själv" när pannan är avstängd. Alltså koppla skruven i väggen och ha en hink under, låta den köra i 30 minuter så där. Tydligen kan det bli "fickor" av tomrum i skruven och då blir det fel i bränn-delen. Provade detta och efter det har den gått helt felfritt.
Riemann: Godkänner styrelsen vattenburen golvvärme? Jag tror vattenburen golvvärme brukar undvikas i flerfamiljshus p g a konsekvenser av vattenläckage. Läcker det från våning 6 och hela vägen ned kan det bli dyrt. Vet inte om det stämmer, men det är vad jag hört i a f...
Anna_H: Så länge man inte har vattenburet system redan är det som du konstaterat mycket svårt att räkna hem den investeringen. Personligen tänker jag satsa på solceller istället, men först måste taket renoveras.
Rolle85: Min mamma har en Nibe fighter 200. Den är enbart 5 år gammal men den har börjar strula då och då och detta yttrar sig i form av man märker att de är svinkallt på nedervåningen där hon har vattenburna element (övervåningen elelement). Hon slår då av strömbrytaren på fronten av pumpen och vips blir elementen snabbt varma. Vad kan vara fel?
lordi: Jag skulle kolla kontaktorerna till elpatronen i första hand. Ser någon bränd ut? Drar de när de skall? Får de manöverspänning?
ion: Och det är bra att det ser ut så, för då rostar inte systemet invändigt.
roland53: Om du har värme på radiatorn när termostaten är avplockad så är ju problemet i själva termostaten. Byt!!
tompaah7503: [citat] Det står två inlägg längre upp om du läser i tråden.
Andreas_kalmar: Någon som har en uppfattning om vad man får betala hos grossist för en golvvärmefördelare och skåp (8 slingor) 16 slang och plåtar?
arneri68: Prisskillnaden mellan 200->300 liter är typ ett par godispåsar. Finns givetvis en skillnad i värmeförlust, men det kanske är hanterbart? Tonåringar kan duscha lääääänge. Kan också vara skönt att ha lite resurser om det kommer övernattande släktingar eller bekanta.
Thberg: Bytte en identisk i helgen då golvvärmen slutat fungera i ett av badrummen. Då tiden är knapp nu i juletider tog jag det som gick snabbast (Biltema). Testade först att byta rakt av men givarkabeln i det befintliga systemet lirade inte med den nya termostaten, oklart varför. Kopplade istället in kabeln som följde med från Biltema så nu är det varmt och gott.
Jonatan79: Gissar vilt på 40% besparing, kanske mer. Utan att veta något om husets skick, isolering, grund mm. Det är ju näst bästa investeringen efter bergvärme enligt de flesta du frågar. Bara att njuta , jag suktar efter samma investering ;)
Josth: Låter lite mystiskt att justera två radiatorer på nedervåningen för att få varmt på övervåningen. Borde sitta separata injusteringsventiler till undervåning respektive övervåning på stammarna, normalt returledningarna. Hoppas det lyckades i alla fall. Rörmokaren ställde nog upp kapaciteten på cirkulationspumpen för värmebäraren.
Jonas_81: Du behöver nog få upp returen också för att få flöde där, själv försöker jag att lufta före jag släpper på flöde runt för att minska på luft som smiter iväg i systemet. Ofta så att jag släpper i vatten i elementet via returen, luftar och sedan öppnar termostaten
Avemo: Det finns knappast något som värmer upp långsammare än ingjuten golvvärme. Om du har framförhållningen att alltid skruva upp värmen ett dygn innan det skall användas är det lugnt, men om värmen kommer från radiatorer går det mycket fortare. Annars är det väl inga större problem.
Rode: Det är inte mycket som kommer ut, så det är nog helt normalt då. Tack för alla åsikter och att ni tog er tid att besvara mina frågor!
kulle: Du får ge lite mer info Har du eldat upp ett fullt inlägg i pannan och ändå bara har 30 gr i toppen på tankarna? Har du då inte fått ut nån värme i huset heller?
Fotografen: IR-termometern visar olika beroende på silver eller vit färg på röret, tejpa med svart tejp på båda ställena så blir det nog mer lika. Ventilen kan strypa flödet, inte reglera temperatur.
slaskman: Hittat felet, var kass termosat i element
Tavvo: Jag har ett fjärrvärmeskåp med en RVP 30.610 landis gyr reglerenhet. Har märkt att det är ett väldigt klickande i reläerna ibland. Har nu kommit fram till att det är värre när det är ett lågt effektuttag på värmen. Provade nu att sänka kurvan från ca 1,5 till 1,1 och då hoppar reläerna i stort sett hela tiden, och ställmotorn på styrventilen öppnar och stänger några grader
bjornligan: [citat] Är det sånahär magiska termostater på elementen som tillverkar värme om framledningstempen är för låg? Eller gör pannan alltid för varm framledningstemp oavsett hur kurvan/utetempen är? Kurvan kanske är till för varmvatten på denna modell, jag vet inte, jag vart ju idiotförklarad av dig när jag tyckte det var konstigt att kurvan är helt ointressant
Tebax: Har luftat flera gånger och det kommer ingen luft bara vatten. Stämmer, undre röret är tilopp och den övre retur. Provade att mäta med ir termoteter och det ungefär samma temp i båda rören. Satte en bit silvertejp och mätte på det. Det är enrörssystem i detta hus. Har installerat en bvp nyss. Men provade lufta elementet i garaget, kommer ingen luft men kommer skummande/vitt vatten
holmberg87: Glömde skriva att den självklart kommer fungera på din i5. För den är väl utan täljsten också?
Bo.Siltberg: Fungerar den fortfarande bra? Inga problem med att den får ett betydligt kraftigare batteri?
Enyogo: Hej! Har samma elpanna Nibe 240 evc och undrar över elpatronen, lampan som indikerar att patronen är i drift lyser ofta, cirka var 5e minut och är på ungefär 3-4 minuter åt gången, noterade att den gör så även vid +grader. Är detta normalt? Elräkningen för november 2016 ökade 63% jämfört med samma period förra året och jag letar därför förklaringar till detta. Det har varit