K
Halloj,

Behöver lite vägledning från forumpanelen! :)
Har i källaren förberett en shuntgrupp för en golvvärmefördelare som inte sitter i anslutning till värmepumpen. I min enfald trodde jag att jag kan hänga på shuntgruppen på första bästa radiatorkrets. (I mitt fall ny krets, med förberedda avstick för radiatorer till plan 2, både före och efter shuntgruppen)

Men när jag nu börjar titta närmare på flödesschemat från IVT så blir jag kluven.
Ska man hårddra den så skall min shunt ha eget avstick tidigt från VP, innan cirk-pump för radiatorkretsen.
Radiatorkretsen har en bypass vid VP, så att vattnet kan cirkulera vid VV-tillverkningen.
Men kopplar jag enligt IVT schemat så måste jag dra två parallella stammar från VP, det gör att jag får cirka 30 meter extra dragning om GV skall ha egen matning.

Jag lyckades fula in mig på IVT's support för installatörer och mannen i telefonen tyckte att jag visst kan hänga på shunten efter cirkpumpen för radiatorerna. Men jag känner mig fortfarande inte säker och innan jag börjar bygga rörsystemet så vill jag vara säker.

Shunten tänkte jag styra med VP, genom att montera ett ventilställdon samt en framledningsgivare så jag får en egen kurvinställning på golvvärmen.

Det är en LK värmekretsfördelare med deras shuntgrupp VS 2-2,5 som skall kopplas mot en IVT greenline.

Har bifogat en bild på hur jag önskar koppla, med skillnaden att det kommer radiatorer även innan shuntgruppen.

• Flödesschema för anslutning av IVT greenline värmepump med shuntventil och noterade ändringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.