Byggahus.se

Råd ang gammal pelletspanna

1. Masajäkel
    Medlem · Dalarna · 145 inlägg

Masajäkel

Medlem
    Vi är i färd med att köpa ett gammalt hus från -29 och gamla ägaren har satt in en ny luft/vattenpump som värmekälla men vi tycker det blir lite dyrt och vill gärna elda med pannan med pelletsbrännare. Pannan är en Eryl från 1972. Min fråga är hur lång livslängd man kan räkna med en så pass gammal panna om man eldar regelbundet med pellets. Den tappar väl mycket effekt under åren och kanske kräver underhåll?

2. Masajäkel

Masajäkel

Medlem
  3. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
    Är l/v-pumpen såpass klen att eltillskottet går in för ofta så kan det säkert bli lika dyrt som pelletseldning. Är det inte kopplat så att pelletseldningen kan träda in istället för eltillskottet?

4. Masajäkel

Masajäkel

Medlem
    Elkostnaden /år har varit 28.000kr inkl uppvärmning, sen har pelletsen varit kompletterande uppvärmingskälla och kostat 4000kr/år.
    Vi vill elda med pellets primärt och ha v/l pump som komplement, då vi får pellets billigt.
    Huset är från 1929 och är på 280kvm.

Redigerat 25 jun 2017 15:40
  5. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 804 inlägg

prototypen

Medlem
    LVVP har ju bästa driftsekonomin när det är varmt ute men behöver hjälp på vintern.
    Därför låter det baklänges att elda pellets på sommaren och komplettera med LVVP på vintern.
    Låt LVVP gå på sommaren och senhöst, vinter, vår kör med pellets.

Tänk över pelletshanteringen, i början kanske det är kul att bära säck och hälla i men det kanske går åt en del till 280 m2 gammhus.

Jag kunde bygga med en silo så jag behöver bara aska ur en gång i månaden som enda åtgärd.

Protte

6. E
    Medlem · värmland · 2 414 inlägg

exerg

Medlem
  7. HashtagPL400
    Garagebyggare · Västmanland · 124 inlägg

HashtagPL400

Garagebyggare
    Det kan vara så att det krävs hög framledningstemperatur.
    Mitt hus från början av 60-talet hade ursprungligen en oljepanna, som sedan konverterades till pellets.
    Men i och med byte till treglasfönster och extra isolering på vinden kom behovet av framledningstemperatur ned till 48C vid DUT - helt OK för värmepump.

Det går ju även att komplettera med exempelvis lite fläktradiatorer för att få ned framledningstemperaturen lite :)

8. Masajäkel

Masajäkel

Medlem
    Vi köper billigare pellets på b-pall. Jag har eldat med vedpanna i 5 år så känns som pellets blir lite lindrigare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.