Hej! Jag har fått lösa i efterhand hantering av eventuellt läckage från golvvärmen mynnar i vägg. Att riva upp hela vägg och eftermontera / dra om kapade rör kändes inte rimligt öht då vi tog över kåken.
Någon mer som gjort liknande i sitt hus? Kanske bilder för att visa olika lösningar? Jag visar före och efter i mitt fall. Från insidan har ytterligare fogmassa lagts till för att ta ut ojämnheter och småhål runt röret så vattnet går rätt.
Målade med våtrumsgrund först i hela utrymmet längst ner och en bit upp så organiskt material inte tar stryk för mycket av eventuellt vattenspill. Fogade och tätade alla eventuella springor i väggen. Sen finbetong och såg till att från alla möjliga punkter i utrymmet så faller det ordentligt mot mynningshålet.
Vill gärna höra från någon annan att det är en OK lösning.
Någon mer som gjort liknande i sitt hus? Kanske bilder för att visa olika lösningar? Jag visar före och efter i mitt fall. Från insidan har ytterligare fogmassa lagts till för att ta ut ojämnheter och småhål runt röret så vattnet går rätt.
Målade med våtrumsgrund först i hela utrymmet längst ner och en bit upp så organiskt material inte tar stryk för mycket av eventuellt vattenspill. Fogade och tätade alla eventuella springor i väggen. Sen finbetong och såg till att från alla möjliga punkter i utrymmet så faller det ordentligt mot mynningshålet.
Vill gärna höra från någon annan att det är en OK lösning.
Jag förstår att du inte vill riva väggen eller dra om rör, men du borde satt rörmanschetter/rörtätningar på alla slangar innan du rollade tätskikt och satte du tätremsa i vinklar och "hörn" i hörnen ?
Du skrev att du tätade alla springor osv, vad använde du för tätningsmedel ?
Sedan tycker jag du bör flytta vägguttaget längre upp och även byta det till ett som är IP44 klassat eller bättre, vid ev. läckage så riskerar du att vägguttaget får vatten på sig och det är mindre roligt.
Du skrev att du tätade alla springor osv, vad använde du för tätningsmedel ?
Sedan tycker jag du bör flytta vägguttaget längre upp och även byta det till ett som är IP44 klassat eller bättre, vid ev. läckage så riskerar du att vägguttaget får vatten på sig och det är mindre roligt.
Vägguttaget har jag missat IP-klassning på! Det skall ordnas 
Använde nå "superfix" för tätning av springor.
Montering av tätningsringar borde ju ha gjorts då även innan fördelarna sattes på, så alldeles för sent för det.
Använde nå "superfix" för tätning av springor.
Montering av tätningsringar borde ju ha gjorts då även innan fördelarna sattes på, så alldeles för sent för det.
Överkurs med allt annat än någon form av kletad fuktspärr 5cm i botten på lådan.
Meningen är ju endast att läckan ska påvisas i skvallerröret så man ser att det läcker.
Man ska inte kunna duscha i utrymmet med fördelaren några decennium innan man gör om det hela.
Meningen är ju endast att läckan ska påvisas i skvallerröret så man ser att det läcker.
Man ska inte kunna duscha i utrymmet med fördelaren några decennium innan man gör om det hela.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 281 inlägg
Röret skall väl vara av en viss dia och mynna ut på en min höjd över golvet enligt säkervatten?
Klicka här för att svara