Murade en öppen spis för några år sedan. Beställde först en värmeväxlare hos ett bra företag, som svetsade ihop en växlare med sex 2-tumstuber, som eld och rökgaser sveper över. Den upphettade luften leds i 10 cm plåtrör till övervåningen. Murade in växlaren när jag byggde spisen. Funkar riktigt bra.
Funderar nu på att montera in en liten fläkt för bättre luftgenomströmning i växlaren. En granne tror att fläktar för kylning av datorer skulle fungera tyst och fint. Själv misstänker jag att sådana fläktar har för liten kapacitet. Provkörde med en ventilationsfläkt för spirorör istället, men ljudnivån blev för hög.
Efterlyser råd och erfarenheter i ämnet från andra notoriska självbyggare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.