19 324 läst ·
23 svar
19k läst
23 svar
hur eldar man i köksspis?
Hur skulle lufttrycket kunna påverka menar du?
Nej, nej och åter nej........P pfk skrev:Tack för alla svar, känner mig riktigt värdelös, trodde inte det skulle varanpgra konstigheter alls det här men..
Tänker jag rätt när jag eldar på i lill luckan, draglucka,sotlucka och under tiden förbereda en brasa. När det drar fint i skorstenen så trycker jag i 2 sidor tidningspapper till i dragluckan och stänger den samtidigt som jag tänder brasan så draget blir genom eldningsluckan så att säga.?
Ikväll blir tredje brasan, skulle vara gött att lyckas utan att det luktar skogsbrandi hela kåken.
Och spisen är nyligen sotad och godkänd av sotarn.
Är det mycket krångligare sommartid en vintertid att få draget?
När du eldar i dragluckan skall "vedluckan" vara stängd!
När du tänt veden, småstickor till en första brasa, sedan om det inte ryker in, lite mera grövre ved efter en 15-30 min, beroende på om du lagt in för grovt eller inte första vändan.
När veden är tänd skall du inte öppna dragluckan, den lilla luckan, inte att missta för draget till vedluckan, olika saker. Om man öppnar den lilla "dragluckan" när veden är tänd så ryker det oftast in, draget blir fel.......
Du skall alltså inte heller förbereda veden medans du eldar i "lilluckan, dragluckan", luckan till veden skall vara stängd....
Med vedluckan menar jag för att förtydliga mig, inte där veden ligger som upplag utan där veden eldas, i förbränningsdelen för fastbränslet!
Kort summering!
Elda papper i dragluckan/lilluckan tills det tuffar!
Stäng den lilla luckan.
Öppna stora luckan där man eldar, lägg in några få torra stickor, inte för få, skorstenen behöver värmas upp innan den drar upp röken, eller vafasiken fyll hålet med stickor, tänd på!
När det brinner skall alla luckor vara stängda, draget regleras via spjället, skall vara öppet vid start, sedan skall det skjutas in, inte helt, då kolar veden, bildar tjära och sot i hela systemet, vilket medför fara för skorstensbrand, inte bra!
Kan det vara så att du är Akademiker?
Ledsen ts, kunde inte låta bli!
Du lär dig till slut, det kommer att bli bra, ragga annars upp en granne som kan få en rolig historia att påminna dig om resten av ditt liv.....
Ha det gott, Mvh P-A
Fuktig/varm väderlek gör det svårare för röken att leta sig ut genom en varm/fuktig luft i skorsten, röken tar den enklaste vägen, mot den kalla luften, in i huset som oftast!D Daniel 109 skrev:
Men är det hett inomhus går det lättare, är det kallt som fn, på vintern, inomhus, men kallare utomhus kan det gå lite hur som helst, bäst då att elda med papper lite längre, alltså minst en laddning till i "dragluckan"
Med andra ord så har lufttrycket inte alls med saken att göra. Inte heller temperaturen i rummet är av intresse. Det är framförallt temperatur skillnaden mellan skorstenen och uteluften. En kall pipa när det slagit om till varmt väder är svår. Typiskt kallställd sommarstuga som ska värmas upp en varm vårdag.
Litegrann har lufttrycket inverkan, men inte alls på långa när som du skriver, helt rätt, vi får nog smiska den andra medlemmen, den som skrev fel......D Daniel 109 skrev:Med andra ord så har lufttrycket inte alls med saken att göra. Inte heller temperaturen i rummet är av intresse. Det är framförallt temperatur skillnaden mellan skorstenen och uteluften. En kall pipa när det slagit om till varmt väder är svår. Typiskt kallställd sommarstuga som ska värmas upp en varm vårdag.
Men de flesta som eldar förstod nog poängen, oavsett felformuleringen.....
Mvh P-A
Nej. Trycket i sig påverkar inget i sammanhanget.
Första gången jag eldade i våran vedspis så försökte jag elda i ugnen, det gick inte så bra 
Nu har jag lite bättre rutin och brukar köra med lite t-röd i en avkapad ölburk.
Ca 1 dl eldar jag innan det går bra att tända på utan att det ryker in.
Nu har jag lite bättre rutin och brukar köra med lite t-röd i en avkapad ölburk.
Ca 1 dl eldar jag innan det går bra att tända på utan att det ryker in.
3E Gången gilt, eldade på lite i dragluckan och med fullt flås i skorsten stängde jag dragluckan och tände jag brasan, sjukt enkelt
Inte en gnutta rök in.
Tack för svaren, och nej jag är inte akademiker, men ibland funderar man ju
Tack för svaren, och nej jag är inte akademiker, men ibland funderar man ju
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden