J
Ctc
Josth: Kanske lite lättare att få svar från någon som kan detta på varmepumpsforum.com under cTc: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=39.0
1 svar · 728 läst
SSSS
SSSS: Om jag väljer att köra på en slinga kommer jag att behöva en golvvärmefördelare då? Eller kan jag bara koppla in slingan direkt på elpannan? Planerar att köpa någon av pannorna nedan om jag får tag på en bättre beg. http://www.nibe.se/produkter/elpannor/NIBE-EVC-13/ http://www.thermotech.se/Golvvaerme/Elpannor/Elpanna-2-kW http://www.varmebaronen.se/mp4-mini-elpanna/
7 svar · 5,4k läst
·
H
hellgun: Vi har sedan tidigare förberett en del av huset för vattenburen golvvärme och där lagt ner 17 mm golvvärmerör från Uponor. Vi har inte skaffat fördelare till dessa slingor. Vi kommer inom överskådlig framtid lägga ner golvvärme i övriga huset och ska då ha ytterliggare en fördelare i en annan del av huset. Nu har jag kommit över en komplett fördelare med shuntgrupp i skåp från
0 svar · 3,5k läst
·
C
Cicciak: Vår baxi solo panna har börjat bete sig konstigt den sista veckan och vi fattar inte varför?? Man hör hur elden ökar och låter typ wroom, wroom i den (ungefär som man blåser in mer syre i elden) ibland är det precis som det baktänder i pannan under eldningen och det smäller till i pannan och gnistor kommer ut från röret upp till skorsten samt luckan på framsidan. Riktigt obehagligt.
0 svar · 2,7k läst
Z
Zezo: Kanoners Bjuder på beskrivande bilder som tack för hjälpen, kanske hjälper det någon annan också . [bild] [bild] Mvh
4 svar · 1,9k läst
·
Demmpa
Demmpa: Om du har/ska installera FTX-system så ska all självdragsventillation mm stängas/tätas. Eftersom det skapas undertryck i bostaden med F(X)-/FT(X)-system så kommer eventuella öppningar/otätheter bli tilluft.
4 svar · 5,0k läst
·
K
KjellTimell: Även jag kan rekommendera A-analys, tagit hjälp av dom flera gånger. Har dock inte postat utan lagt i deras brevlåda påväg till jobbet.
7 svar · 1,8k läst
M
mapa3925: Jag tror det sätter punkt för denna tråd. Jag sätter in en elpatron i accumulatortanken och tar fram bankdosan och förbereder mig på en ström av elräkningar. Tack för allt engagemang!
20 svar · 2,1k läst
E
exerg: Då kan antingen luftblåsan i expansionskärlet tappat luft eller så har det läckt ut vatten från radiatorsystemet.
3 svar · 805 läst
E
exerg: Sekundärluft skall komma in ovanför elden och syresätta röken så att den antänds. I de flesta kombipannor sitter det en (alltför liten) ventil i den övre vedluckan. För att röken skall vara antändningsbar måste den vara varmare än 700 grader vilket är svårt att få om pannvattnet runt omkring är för kallt. Därför har "riktiga" vedpannor en laddventil (laddomat) som ser till att
19 svar · 38,3k läst
A
A-Man_08: [citat] Jo så kan det mycket väl vara.
13 svar · 14,0k läst
S
smurfen72: [citat] FTX är bra men det blir mycket rördragning vilket kan vara svårt i ett äldre hus. Inomhusgivare anser jag är ett måste för visst kan radiator termostater bromsa ev övertemp men dom kan aldrig ge extra värme om det tex blåser i alla fall inte om man inte kör för högkurva på vp vilket är oekonomiskt. Att du har solfångare påverkar inte kalkylen så mycket dom spar nog max
9 svar · 2,9k läst
Peter2400
Peter2400: Usch va ful den va, förstår att du vill byta, den här från Devireg tycker jag är snygg och smart,http://golvvarmebutiken.se/Elektrisk-golvvaerme/Termostater/Devireg-Smart.htm
1 svar · 2,1k läst
H
Hoffmeister: [citat] Ok! Får testa då! Men metallgallret kommer ju ligga kvar, och frågan blir ju om man får tillbaka den sen. Gallret glider ju i skåror i toppstenen.. jaja får testa helt enkelt!
13 svar · 8,8k läst
·
Q
qvintus4: Hör med dom som installerade kaminen vad dom använde
8 svar · 3,5k läst
Krilleman
Krilleman: Nej samma gäller antagligen vid toppkopplad med två anslutningar precis som du skriver. Jag har toppkopplat min egen tork med etthålsventil. Men jag har förlängt röret så det går hela vägen i botten på torken. Sen så kör jag tilloppet i röret så det varma vattnet trycks i längst ner. Jag har vattenburen golvvärme i det rummet så jag behöver endast torka handdukar, ej för stöd
14 svar · 10,2k läst
·
J
j-o75: Volymen är lite mer än 1000 liter. Jag funderar på om inte en luft vatten pump är det bästa? Då slipper man ju kostnaden för att borra eller gräva ner slang. Eller vad tycker ni?
5 svar · 1,8k läst
K
kuntri: I hus med FTX, finns det anledning att dra luftintaget till kaminen utifrån, eftersom kaminen annars konkurrerar med FTX-aggregatet om luften. Det är typiskt dumt eftersom FTX-aggregatet suger in samma mängd luft som det blåser ut.
12 svar · 2,9k läst
B
Bohhaa: Har en kakelugn i rummet bakom men den ligger inte på samma mått som detta blivande hål så jag hoppas på 2 kanaler. Annars måste jag tjuva in i kakelugnskanalen då den läcker och ej är godkänd iaf,
2 svar · 2,9k läst
·
S
smurfen72: Kan gå att täta mindre läckor med en körnare hammare och några fina smällar men inget jag skulle göra på en radiator i ett hus på en industri där allt är av betong funkar det bättre.
20 svar · 5,8k läst
·
C
camaro1969: de vill ju att man ska elda såhär... https://www.youtube.com/watch?v=d9i0s5dddS0 när det brinner bra så ser det inte ut som det sotar... men när man eldar lite, eller på slutet när man inte lägger i mer, tror det är då den vill sota...
38 svar · 11,3k läst
·
G
gusvo085: Dra inte, tryck och massera :) Men om du lyckats dra bort piggen så kan det ju vara så att käglan (som man vill ska släppa) sitter rätt hårt...
4 svar · 902 läst
·
J
jhammarback: Hej, Är det någon som har installerat någon bra smart termostat? Jag är främst intresserad av Ecobee3 att ha i hemmet. (Går det?) Med vänlig hälsning, Jesper
0 svar · 758 läst
prototypen
prototypen: Transportskador. Att du blir blåst på pengarna. Är de CE märkta så "garanterar" tillverkaren att de går använda inom Europa. Protte
1 svar · 822 läst
Krilleman
Krilleman: Följ alltid tillverkarens monteringsanvisning beroende på golvets typ. Finns det ingen monteringsanvisning så byt tillverkare så du får ett system som är korrekt monterat.
1 svar · 633 läst
O
olotor: Miw; vi har en Contura installerad för något år sedan och hade problem första gångerna. Om du inte har uteluftsintag, se till att plåten för uteluft (i mitt fall på baksidan) är borttaget. Annars kommer ingen luft in om du stänger luckan. Numera fungerar det bra och vi gör på följande sätt. Lägg in tändved blandad med tidningspapper och remsor av kartong. Använd gärna något
7 svar · 6,4k läst
A
Arne999: Nä jag sätter upp grejjerna om jag inte får sålt det, kommer inte gräma mig :)
6 svar · 1,5k läst
K
knutte2: [citat] Det verkar vara så att fläktarna går ned till låg effekt 5 gr innan pannan kommit upp i sin inställda temp (80 gr). Pannan startar igen vid 76 gr och slår ifrån när den nått sin inställda temperatur (80gr) dvs pannan använder inte hög effektläget om den går "normalt". Är detta rätt funktion?
3 svar · 861 läst
Demmpa
Demmpa: Nästan alla hus hus fram till oljekrisen -74 så var väggarna mm otäta så att det nästan blåser genom väggarna. Jag har varit med att öppna lite ytterväggar, på/i isoleringen syntes det tydligt var luften har sugits in i huset.
10 svar · 16,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.