Har idag flyttat till ett gammalt hus med vedspis i köket, provade att elda, rykte mest mellan plattorna rakt upp.

Har två luckor på varsin sida om spisen, det ena sitter lågt det andra lite högre, även ett spjäll man drar ut med en stång.

Hur går man till väga?
Ska det ryka in innan man fått upp drag? Svart gammal vedspis i ett kök med tydliga inskriptioner, inklusive "SKOGLUND & OLSON No 48," och olika reglage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dra ut spjället. Elda med papper tills du har drag. Sedan går du på med finhuggen ved. Är skorstenen kall kan det vara lite lurigt att få drag i den. Men om det finns i alla fall lite drag då kommer det igång rellativt snabbt när det blir varmt. Eldar man regelbundet så att det finns lite värme i skorstenen så ryker det inte in. Finns det fläktar eller andra tända eldstäder så kan man behöva öppna fönster eller dörr för att få drag.

Ingen expert men du kan väl tända på
ett litet papper i någon av de mindre luckorna för o få upp draget innan du börjar med ved i stora utrymmet

tryck in någre ihopknycklade tidningssidor i luckan längst ned, tänd på, stäng luckan när tidningen brunnit upp. kan behöva upprepas när pipan är riktigt kall.

Det är den övre lilla luckan man eldar i. Den lilla nedre rensar man ut askan.
Den stora luckan bakar man bröd i !!! :rofl: :crysmile:

Dom två nedre torkar man veden i samt vantar skor och annat blött.

Vi hade en sådan dom första 20 åren av mitt liv.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Har du sotlucka på skorstenen eldar du papper i den innan och under tändning i spisen.

Jag eldade några tidningssidor i lilla sotluckan på spisen, då drog de gött i skorstenen sen,men ska testa i sotluckan i skorstenen nästa gång. Har läst om att man kan förvärma med att bränna tsprit eller nå värmeljus, någon som testat..?
Man vill ju slippa röklukt så gott det går inne.

Tack för tipsen!!

Tänk på att inte köra köksfläkt samtidigt som du eldar i spisen. Då kan det ryka in.

Far eldade mycket t-sprit förr, numera gasol. Jag mest papper eller diesel. Så det är tillgång, tycke och smak som avgör. Det är dagar när skorstenen är kallare än utetemperaturen som är värst. Då kan man få lirka lite innan draget vänder. Så var beredd på att lågan kan blåsa rätt ut i rummet. Är man inte förberedd på det kanske man välter ikull t-sprit burken och orsakar en otäck olycka.

Eldar i vedspis dagligen under vår,höst,vinter. Så där blir det när murstocken står oeldad några dagar eller om det är varmare ute än i pipan ,speciellt på sommaren.
Du har en liten lucka under ugnsluckan, där stoppar du in ett avlångt hopknycklat papper och eldar på, upprepa tills du får upp draget, när draget är bra brukar pappret mer eller mindre sugas upp i pipan. Under tiden har du förberet i eldstaden med fin tändved som du tuttar på. Du kan behöva elda papper i lilla luckan tills det tar sig rejält i eldstaden. Öppna en dörr eller fönster samtidigt så underlättar det draget.
Eldar du en liten brasa varje dag uppstår aldrig dessa problem då murstocken behåller draget.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Om spisen är sotad nyligen eller ej påverkar också draget en del....

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
N
På bilden är spjället till askluckan stängt öppna det om du inte redan gjort det. Där reglerar du draget

• Gilla
Pagno
  • Laddar…
Den lilla luckan under ugnen på en gammal vedspis från A.B. Skoglund & Olson i Gävle, för att elda och skapa drag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den lilla luckan under ugnen är den du skall elda i för att få ett bra drag, det skall tuffa som ett gammalt ånglok när draget är bra, elda med papper.

Om du har mycket sot/tjäravlagringar under spisplattorna kan det ryka in, har du kollat rökgången som går under plattorna ner, på sidan om vedspisen, kan vara fullt med sot där. Om du har bra drag i dragluckan (lilla luckan under ugnen) är felet troligtvis rökgången i spisen fram till rökröret och inte skorstenspipan.
Eldar själv 200+ dagar om året i vedspisen, din ser inte likadan ut men funktionen är den samma.

• Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, känner mig riktigt värdelös, trodde inte det skulle varanpgra konstigheter alls det här men.. ;)

Tänker jag rätt när jag eldar på i lill luckan, draglucka,sotlucka och under tiden förbereda en brasa. När det drar fint i skorstenen så trycker jag i 2 sidor tidningspapper till i dragluckan och stänger den samtidigt som jag tänder brasan så draget blir genom eldningsluckan så att säga.?
Ikväll blir tredje brasan, skulle vara gött att lyckas utan att det luktar skogsbrandi hela kåken.
Och spisen är nyligen sotad och godkänd av sotarn.
Är det mycket krångligare sommartid en vintertid att få draget?

Det är många faktorer som spelar in i hur draget är. Tempratur inne/ute, lufttryck, längden på skorsten. Är det helt nysotad kan draget vara lite sämre än om den hade varit eldad i ett par veckor.
Men ja, rent generellt så brukar det va lite svårare att få igång draget på sommaren när det är lika varmt ute som inne.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.