Jag sitter och funderar på att skaffa ny uppvärmning mot dagens ved + stöd från elpatron. Vattenburen värme.

Vet ej hur mycket ved som jag eldar, eller effektiviteten på vedpannan, men stödeldar så fort jag är hemma. Men jag förbrukar ca 18000 kWh el totalt. Då räknar jag med 12000 kWh för uppvärmningen idag, och kanske 30-40% mer om jag ej skulle elda.

110 kvm, två våningar och krypgrund. Kanske inte den absolut bästa isoleringen, kanske i alla fall 20 år sedan isoleringen uppdaterades. Men upplever det inte kallt inomhus.. Dock onödigt gammal vvb som säkert har onödigt höga värmeförluster..

Jag funderar och försöker räkna på vad som blir billigast i längden.
* Elpanna + solel
* Bergvärme (+ ev solel)

Försökt att räkna men fastnat på siffrorna :)

Mitt första inlägg och och jag är inte helt bekant med sökfunktionen..
 
H
Bergvärme så klart. Då kan du även installera frikyla så du kan kyl ner huset på sommaren för en billig driftkostnad.
Solel har stora förluster när du omvandlar värme till el samt om du ska omvandla från DC till AC....lik till växelspänning.
Sedan har du inte mycket till sol under vinterhalvåret.
 
Solen går inte vis värme. Verkningsgraden från solceller till värme är riktigt bra. Men solcellerna ger i princip ingen el under den perioden du behöver värme. Så jag hållet med om att bergvärme är en bättre lösning.
 
Sol-el omvandlar inte värme till el utan solens synliga ljus till el. Av all strålning som träffar solcellerna blir ungefär 20% till el. Omvandlingen mellan likström från solcellerna till växelspänning som du kan använda är mycket effektiv, förlusterna under 5%.
En bergvärmeanläggning ger en solid värmekälla året runt med rimliga uppvärmingaskostnader. Kapitalkostnader 120-160 kkr.
Många tror att de kan ta sol-el som energikälla för sin egen förbrukning. Så är det inte. Inte för att energin inte räcker, det är bara en fråga om storlek. Utan för att sol-el inträffar när man minst behöver det. Rikligt på sommaren och mycket lite vintertid pga korta dagar.
Jag har själv bergvärme sedan länge, men förra året installerade jag även sol-el. Jag ser det såhär: ppå sommaren producerar jag mycket sol-el, skickar ut det som är över på nätet som för mig tjänstgör som ett jättebatteri. Molniga dagar samt vinter hämtar jag tillbaka från nätet. Jag får som ersättning för min sol-el ungefär samma som jag betalar när jag köper tillbaka.
Men totalt sett minskar jag ju min inköpt el, samt bidrar jag till att mindre ful-el produceras. Den senare tanken kan man utveckla geopolitiskt hur långt som helst.
Jag är skitnöjd med min sol-el-anläggning och ångrar bara att jag inte har gjort det förut.
 
  • Gilla
bjorsi
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Bergvärme så klart. [...]
Sedan har du inte mycket till sol under vinterhalvåret.
Det har du rätt i att kylan kommer som ett gratis tillskott där!

D Daniel 109 skrev:
Solen [...] lösning.
Det är den stora nackdelen, men har liknande tankebanor som Thomas, att lite se elnätet som ett "batteri" och kunna ta från det på vintern.

T Thomas_Blekinge skrev:
Sol-el [...] förut.
Det är lite så jag tänker mig också, att se elnätet som ett stort batteri. Att kunna dra ström från det vintertid och ladda det sommartid. Då spelar det inte så stor roll när jag har behovet kontra produktionen. Edit: Utan att det totala kostnaden sett över flera år som jag försöker räkna fram men fastnat ännu med mina siffror.
Om elpannan kostar 60'000kr och bergvärme 160'000 kr (ett prel pris från en rörmokare). Då har jag 100'000 kr som jag kan köpa solceller för. Och det är kanske 8000 kWh?

(Jag saxade lite i citaten för att inlägget inte skulle bli för långt, hoppas det är ok)
 
För ett litet hus borde det räcka med 120-140 m djup och då känns 160 kkr som i överkant.
 
Elpriset är ett helt annat på vintern. Så du får inte i närheten så mycket för det du säljer som det du köper. Skatten går ju an vågor konstig anledning att dra av. Men prisskillnad och nätkostnad gör ändå att det blir kart dyrare att köpa in än vad du sålt för.
 
H
Och så tror vi på allt som expressen och Eon säger.
Den lilla mängd sol-el som produceras i Sverige föranleder inga nätutbyggnader.
El-infrastrukturen i Sverige är eftersatt. Mycket byggdes på 40-60talet och behöver renoveras av åldersskäl nu. Det är det som kostar.
Dessutom ökar städernas elkonsumtion vilket kräver nya nät.
Det är det som kostar.
Dessutom tror jag inte att en normalvilla idag drar 20000 kWh per år som det påstås i artikeln.
 
Nej det ligger det en del i. Mel solcellerna kommer att öka prisskillnaden mellan sommar och vinter. Dyrare på vintern och billigare på sommaren.
 
Jag funderar och försöker räkna på vad som blir billigast i längden.
* Elpanna + solel
* Bergvärme (+ ev solel)

Försökt att räkna men fastnat på siffrorna :)

Mitt första inlägg och och jag är inte helt bekant med sökfunktionen..[/QUOTE]

Ja har själv luftvattenvärme pump och solel

Min el förbrukning har stuckit iväg ordentligt sen vi byggde pool för 2år sen. Låg tidigare på ca 17 000 kWh per år och hamnade på ca 24 000 kWh efter pool bygget I och med att poolen är uppvärmd maj till sep.
I år installerade vi en 11 kW Solcellsanläggning pris ca 140' och har haft flera dagar när ja säljer mer än ja köper nattetid.

Ja resonerade så här: jag gillar idén med att kunna producera egen el, samt att den förväntade produktionen 10655 kWh per år minskar driftkostnaderna. huset har enligt mäklaren höjts i värde med mer än kostnaden för installationen.

Att priset på el är dyrare vintertid är inte mycket man kan styra över. Sverige är ingen storspelare när det gäller solel, även om alla i Sverige skulle sätta solceller på taket hade det inte ens märkts på Europa marknaden. 2 miljoner villor i Sverige skulle möjligtvis kunna producera 10-15 TWh ca 10% av Sveriges årliga förbrukning.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
För ett litet hus borde det räcka med 120-140 m djup och då känns 160 kkr som i överkant.
Det var mer på en höft som han sa detta pris. Och sedan tillkommer det lite rördragning borttagning av gammal utrustning. Vilket jag inte skrev, men för själva vp samt borrningen ligger kanske priset lägre.
 
T Trapz skrev:
J
Ja har själv luftvattenvärme pump och solel

Min el förbrukning har stuckit iväg ordentligt sen vi byggde pool för 2år sen. Låg tidigare på ca 17 000 kWh per år och hamnade på ca 24 000 kWh efter pool bygget I och med att poolen är uppvärmd maj till sep.
I år installerade vi en 11 kW Solcellsanläggning pris ca 140' och har haft flera dagar när ja säljer mer än ja köper nattetid.

Ja resonerade så här: jag gillar idén med att kunna producera egen el, samt att den förväntade produktionen 10655 kWh per år minskar driftkostnaderna. huset har enligt mäklaren höjts i värde med mer än kostnaden för installationen.

Att priset på el är dyrare vintertid är inte mycket man kan styra över. Sverige är ingen storspelare när det gäller solel, även om alla i Sverige skulle sätta solceller på taket hade det inte ens märkts på Europa marknaden. 2 miljoner villor i Sverige skulle möjligtvis kunna producera 10-15 TWh ca 10% av Sveriges årliga förbrukning.
Man får producera egen el på vintern, på något annat sätt?
Från han som lämnade offerten till mig, uppgav han att värdet på fastigheten höjdes med 2/3 men beror kanske lite på område etc.
Ok, pool är i alla fall inte gratis i uppvärmningskostnaden :sweat:
För pooler måste solel + luft/vatten-värmepump vara en riktigt bra lösning. Sol och bad enbart på sommaren.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Och så tror vi på allt som expressen och Eon säger.
Den lilla mängd sol-el som produceras i Sverige föranleder inga nätutbyggnader.
El-infrastrukturen i Sverige är eftersatt. Mycket byggdes på 40-60talet och behöver renoveras av åldersskäl nu. Det är det som kostar.
Dessutom ökar städernas elkonsumtion vilket kräver nya nät.
Det är det som kostar.
Dessutom tror jag inte att en normalvilla idag drar 20000 kWh per år som det påstås i artikeln.
Det stämmer faktiskt att både vindkraft och solel gör elnäten dyrare, eftersom man måste decentralisera nätet och göra det smartare.
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.