1 396 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Elpatron till varmvattenautomat
Jag ska ansluta en varmvattenautomat till befintliga ack-tankar som värms med ved och sol. Nu sitter det en elpatron i en av tankarna.
På somrarna klara solfångarna av att leverera den största delen av varmvattnet och det eldas sällan i pannan. Som stöd för solvärmen går elpatronen in vid behov. Jag tycker dock att det känns onödigt att varmhålla så mycket vatten nu när varmvattengenereringen kommer att ske utanför tankarna.
Kan jag istället installera en elpatron på röret till varmvattenautomaten? Typ en sådan som sitter i värmepumpar. Ser ni några risker med ett sådant montage?
På somrarna klara solfångarna av att leverera den största delen av varmvattnet och det eldas sällan i pannan. Som stöd för solvärmen går elpatronen in vid behov. Jag tycker dock att det känns onödigt att varmhålla så mycket vatten nu när varmvattengenereringen kommer att ske utanför tankarna.
Kan jag istället installera en elpatron på röret till varmvattenautomaten? Typ en sådan som sitter i värmepumpar. Ser ni några risker med ett sådant montage?
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Ska elpatron bara värma när du behöver varmvatten behöver du en STOR patron typ 25 kW för att klara en dusch.
Däremot kan du sätta en elektrisk varmvattenberedare efter din TVA, så har du alltid varmvatten även när acctankarna är nästan tomma på värme.
Protte
Däremot kan du sätta en elektrisk varmvattenberedare efter din TVA, så har du alltid varmvatten även när acctankarna är nästan tomma på värme.
Protte
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
(Ok såg nu att Protte han före medan jag skrev men iaf
Du tänker att elpatronen värmer vattnet i primärkretsen (från ackumulatortank) och går direkt in i tappvarmvattenautomaten? Det kommer nog att funka men det kan kanske bli problem att få ut så mycket varmvatten att det räcker till dusch/bad om systemvattnet är kallt? Det krävs en sjuhelsikes effekt för en ordinär dusch. Har du möjlighet att koppla patronen nära toppen på ackumulatortanken kanske det är bättre, alternativt koppla en liten elvarmvattenberedare i serie efter tappvarmvattenautomaten. På så sätt får du en buffert av varmvatten så att du tillfälligt kan ta ut effekten som behövs vid dusch.
Du tänker att elpatronen värmer vattnet i primärkretsen (från ackumulatortank) och går direkt in i tappvarmvattenautomaten? Det kommer nog att funka men det kan kanske bli problem att få ut så mycket varmvatten att det räcker till dusch/bad om systemvattnet är kallt? Det krävs en sjuhelsikes effekt för en ordinär dusch. Har du möjlighet att koppla patronen nära toppen på ackumulatortanken kanske det är bättre, alternativt koppla en liten elvarmvattenberedare i serie efter tappvarmvattenautomaten. På så sätt får du en buffert av varmvatten så att du tillfälligt kan ta ut effekten som behövs vid dusch.
Jo, det var detta jag hade lite på känn. Dock är vattnet i tankarna i mkt sällan under 30 grader. Jag har en 9 kW patron från en värmepump liggande. Frågan är om det är lönt att testa med den eller om det bara är en massa extra jobb.
Kan inte flytta elpatronen högt i tankarna på ett bra sätt som det ser ut nu.
Hur liten varmvattenberedare kan man klara sig på annars tror ni? Har en 80 liters, men skulle gärna använda en mindre.
Kan inte flytta elpatronen högt i tankarna på ett bra sätt som det ser ut nu.
Hur liten varmvattenberedare kan man klara sig på annars tror ni? Har en 80 liters, men skulle gärna använda en mindre.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Du förlorar inget på en stor, när du eldar så går varmvattnet bara rakt genom.
Däremot kan det vara psykologiskt, med en liten duschar man fortare.
Kan INTE rekommendera tappvattenautomatlösningar, var på jobb och där jag bodde var det fjärrvärme och precis när jag schamponerat håret stannade någon cirkulationspump och det kom bara kallvatten, snacka om att få en kalldusch.
Protte
Däremot kan det vara psykologiskt, med en liten duschar man fortare.
Kan INTE rekommendera tappvattenautomatlösningar, var på jobb och där jag bodde var det fjärrvärme och precis när jag schamponerat håret stannade någon cirkulationspump och det kom bara kallvatten, snacka om att få en kalldusch.
Protte
Medlem
· Östergötland
· 822 inlägg
Ja, det blir ju nåt annat att spetsa upp från 30 till 40 grader än från källkallt till 40 grader, bör väl kräva en dryg tredjedel av effekten, drygt 8,333 kW i linje med Prottes antagna effektbehov. Om du har alla grejer och elsäkringarna pallar är det kanske värt att prova. Lite roligare och billigare än v-beredare onekligen.
Jag kan däremot rekommendera tappvarmvattenautomat, i mitt fall en TVA jag byggt själv. Den gör mängder med varmvatten även om värmesystemets vatten bara är 43 grader. Den lämnar riktigt kallt systemvatten i retur till botten av ackumulatortanken vilket är bra för skiktningen. Till priset att den har fler komponenter och därför är lite mer tekniskt sårbar än slingor eller förrådsberedare. Ibland (sällan) råkar jag ut för att det blir luft i cirkpumpen o duschvattnet inte blir varmt: det problemet ska jag bygga bort nån dag.prototypen skrev:
Klicka här för att svara