22 845 läst ·
19 svar
23k läst
19 svar
Luftburen golvvärme..?
Har försökt läsa lite mer och har sett att någon har klagat på att fläkten låtit så mycket att det inte går att sova..! Är det något du har tänkt på, att fläkten är högljudd?Pelle-Pelle skrev:Energiförbrukningen blir inte lägre för att man väljer golvvärme (oavsett typ), du har ju fortfarande samma klimatskal utåt som släpper igenom värme.
Är inte grunden byggd för golvvärme så får man högre energiförbrukning med i golvvärmesystem jämfört med ett konventionellt radiatorsystem. Men oftast upplevs ett golvvärmesystem som mer komfortabelt.
Det går bra att stänga av systemet på sommaren.
En annan sak som det klagades på är att det kan skilja väldigt mycket på temperaturen i olika rum. Lite jobbigt om det är så att det skiljer 4-5 grader mellan olika rum.
Fläktljud måste ju bero mycket på placeringen. En cirkpump för vatten precis brevid sovrummet är ju inte så kul heller.
Och kan tänka mig att tempdiffen i stora anläggningar kan bli stor. Vatten håller ju betydligt mer värme än luft och kyls därför inte av lika snabbt. Men det handlar nog mycket om hur man bygger sitt luftsystem. Man behöver kanske större/fler rör längre bort så luften rör sig lågsammare för att hinna avge sin värme mer jämnt.
En annan sak jag funderar på vatten kontra luftvärme, hur länge håller egentligen plastslangen för vattenburet? 50år? 100år? Hur mycket vattenskador får man när ett gammalt, ej åldersbeständigt plastmaterial, ingjutet i golvet, brister?
Och kan tänka mig att tempdiffen i stora anläggningar kan bli stor. Vatten håller ju betydligt mer värme än luft och kyls därför inte av lika snabbt. Men det handlar nog mycket om hur man bygger sitt luftsystem. Man behöver kanske större/fler rör längre bort så luften rör sig lågsammare för att hinna avge sin värme mer jämnt.
En annan sak jag funderar på vatten kontra luftvärme, hur länge håller egentligen plastslangen för vattenburet? 50år? 100år? Hur mycket vattenskador får man när ett gammalt, ej åldersbeständigt plastmaterial, ingjutet i golvet, brister?
Har ett sådant system, och det största problemet är väl att man inte kan styra graderna i varje rum, har jag 23 i vavrdagsrummet där termosteaten är, så är det 21 i sovrummet, och 20 i barnens rum (osv), sedan så är de väl inte så ... effektivt, betalar ca 30 000:- per år för el och fjärrvärme (90 kvm) hus ... sedan är väl inte isoleringen de bästa dock 
Har 185 kvm hus med Legalett två vattenburna aggregat bergvärme pumpen tar 3000 kwh år inkl uppvärmd tilluft. Strypta slingor till sovrum för svalare inga termostater pumpen styr, pendlar under en halv grad över värmesäsong. Som med alla system är det bra injustering som gäller. Grymt nöjd efter 24 år.
moestberg,
Du nämner inte vad huset har för ventilationssystem. Det kan nämligen vara en energislukare.
Det gäller inte bara att värma upp en villa, utan den ska ha luftventilation också.
Om villan byggdes 1991 fanns säkert krav på att norm för ventilation ska uppfyllas, en viss luftväxling.
Du nämner inte vad huset har för ventilationssystem. Det kan nämligen vara en energislukare.
Det gäller inte bara att värma upp en villa, utan den ska ha luftventilation också.
Om villan byggdes 1991 fanns säkert krav på att norm för ventilation ska uppfyllas, en viss luftväxling.
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden