Hej! Behöver byta uppvärmningssystem inom ca 3 år enligt servicekille från "vi värmer sverige". Fakta:
-radhus med uterum om totalt 160m2
-byggår 1958
-i år (varm vinter) ca 16 000kWh
-stockholmsområdet
-undertrycksventilerade golv som drar ner tempen inomhus med 1-2 grader
-befintligt luft/vatten-system funkar inte så länge till
-prel ok borra bergvärme för kommunen
-upplever att det är svårt få upp värmen när det är kallare än -5. Kanske för få/små radiatorer? (Huset utbyggt med ca 30m2)
Är det läge satsa på bergvärme? Eller nytt luft/vatten-system trots att allt då behöver bytas (och inte jättekul med fläktljudet)? Kan större radiatorer göra någon skillnad för värmen vid vintertemperaturer?
Och till sist- hur mycket kan kalaset tänkas kosta (mellan tummen och armbågen)?
Vill planera av ekonomiska skäl men också för att veta om jag ska göra ändringar i trädgården nu eller vänta till efter ev borrning...
Tackar på förhand för alla tankar om detta!
-radhus med uterum om totalt 160m2
-byggår 1958
-i år (varm vinter) ca 16 000kWh
-stockholmsområdet
-undertrycksventilerade golv som drar ner tempen inomhus med 1-2 grader
-befintligt luft/vatten-system funkar inte så länge till
-prel ok borra bergvärme för kommunen
-upplever att det är svårt få upp värmen när det är kallare än -5. Kanske för få/små radiatorer? (Huset utbyggt med ca 30m2)
Är det läge satsa på bergvärme? Eller nytt luft/vatten-system trots att allt då behöver bytas (och inte jättekul med fläktljudet)? Kan större radiatorer göra någon skillnad för värmen vid vintertemperaturer?
Och till sist- hur mycket kan kalaset tänkas kosta (mellan tummen och armbågen)?
Vill planera av ekonomiska skäl men också för att veta om jag ska göra ändringar i trädgården nu eller vänta till efter ev borrning...
Tackar på förhand för alla tankar om detta!
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Nya luft-vatten maskinerna låter nästan ingenting så den aspekten går ju bort. Ekonomiskt tror jag utan att veta exakt att en bergvärme installation blir ca 30' dyrare och inte jättemycket lägre energiförbrukning
Storlek och ålder på nuvarande värmepump? Om man antar att inget av det nuvarande värmesystemet kan återanvändas kan du räkna på ca 100tkr för luft/vatten och minst 150tkr för bergvärme.
Kan bekräfta att tom min 6 år gamla F2025 knappt låter någonting.Johannes Carlsson skrev:
Angående effektiviteten så har LVVP sämre effektivitet ju kallare det blir vilket är dumt efter man får hjälpa till mer med elpatron. Tror ändå på en hygglig skillnad på förbrukningen (anekdata: svärfar och vi har liknande hus, de dra 12000kwh per år med bergvärme mot våra 20000kwh med lvvp)
Det brukar stå på en etikett på utomhusdelen, oftast 6,8,10 eller 12 kW.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 293 inlägg
Antar att det står på den. Brukar ju ingå i det "smarta artikelnumret" kolla manual eller om det står vilken modell det är på utedelen.
Om det är svårt få upp värmen när det är kallare än -5 är det ju något fel på nuvarande system. En el-patron måste finnas som kompletterar luftvattenvärmepumpen och med dess hjälp borde det klara värmen om det är korrekt dimensionerat. Kan också bero på små/få radiatorer och ev smala värmerör i huset. Mät/notera vilken framledningstemperatur som behövs för att hålla rumsvarmt inne när det är någon riktig köldknäpp ute. Vilken framledningstemperatur krävs nu när det är 4-5 minusgrader ute? Vilken total energiförbrukning var det i huset innan nuvarande luftvattenpump installerades?
Tar upp min egna gamla tråd här och hoppas komma lite vidare med beslut.
Det står "markeffekt 2,2 kW" på den - kan det stämma? Är det då för lågt dimensionerat?
Låter lite som jag ska köra en ny luft/vatten ändå - eller vad tror ni? Kan det stämma med 100' i totalkostnad då eller är det lågt räknat?
Det står "markeffekt 2,2 kW" på den - kan det stämma? Är det då för lågt dimensionerat?
Låter lite som jag ska köra en ny luft/vatten ändå - eller vad tror ni? Kan det stämma med 100' i totalkostnad då eller är det lågt räknat?
Vilken framledningstemp behövs när det är som kallast ute? Vad har du för drifttid på kompressorn resp elpatronen?
Din VP är på 7kW, men det är när det är +7 ute. När det blir kallare så sjunker effekten, så den är lite klen till ett så pass stort hus.
Din VP är på 7kW, men det är när det är +7 ute. När det blir kallare så sjunker effekten, så den är lite klen till ett så pass stort hus.
Redigerat:
Hej igen! Tack för att du hjälper mig! Killen som var här och kollade satte max-temp på framledning till ca 50 tror jag. Nu var det inte så kallt i vintras men jag har för mig att det var runt 48 ganska ofta.
Hur hittar jah drifttider tro?
Hur hittar jah drifttider tro?


