Jag värmer mitt 144kvm hus med pellets mot acktankar. Nyligen installerade jag en kamin som jag eldar i då och då. Tyvärr verkar det inte ha någon effekt på pelletsförbrukningen utan det går åt lika mkt varmt vatten trots att ingen värme bör gå ut i radiatorerna (eftersom jag eldar i kaminen).

Exempel. Eldar hela dagen i kaminen, 22-24 grader i hela huset (alla radiatorer behöver inte varmvatten, har ställt termostaterna på ca 19-20 i huset). Eldar upp ack.tanken (1000 liter) till 80 grader i toppen och ca 70 i mitten och 40 där nere. Efter nån timme är det 60 grader i topp och mitt. Rimligtvis bör väl ingen värme gå ut i radiatorerna? (spolar inget varmvatten heller). Värmen borde vara kvar i ack.tanken? Har värmt upp 1000 liter (2 acktankar) till 80 grader rakt igenom. Det varma vattnet försvinner rätt fort, trots att jag har riktigt varmt i huset genom kaminen. Vart tar värmen vägen? Känns orimligt, men det kanske är normalt. Har testat å låta systemet gå ned i 20-30 grader i acktanken och endast elda i kaminen å den värmer huset lätt. Så det ska ju inte gå åt något varmvatten när jag värmer genom kamin. Rimligen...men jag kanske har fel.

Har ställt ned shunten på 0 också (manuellt) för att testa. Men det verkar inte spela någon större roll.

Har två cirkulationspumpar och en thermomix som blandar. Ena pumpen laddar ack.tanken, den andra pumpar runt i huset. Båda är på läge 1. Stänger jag av dem när jag eldat klart, smiter varmvatten ut genom shunten och det är 60 grader i framledningen (självcirkulation). Acktankarna töms på varmvatten.

Får liksom ingen ordning på det. Vill ju att vedeldandet i kaminen ska märkas i pelletsförbrukningen...

Enda som jag inte testat är att vrida ned alla termostater till 0. Men det är ju lite jobb så det vill man ju undvika.

-2 ute, stadigt temp. Vindstilla.

får du självcirkulation tillbaka till pannan åxå? Det är nog betydligt värre isf. Även om det kanske finns motdragslucka/dragbegränsare så är pannan ett stort "element" som kan föra bort mycket värme

Det verkar inte så. Men visst borde man kunna stoppa att värmen går ut till radiatorerna genom shunten? (så att värmen stannar kvar i ack.tanken). Förstår inte vart varmvattnet tar vägen, grr

Jo,står shunten på 0 så ska ingen värme kunna ta sig ut från tanken. Termostaterna på elementen ska stänga när det blir varmare i rummet än vad de är ställda på. Har du ändå självcirkulation så går det 70-80-gradiga ut i radiatorrören och kommer tillbaka genom returledningen och in i bottendelen på tanken där det förut var 40 grader. Hur är temperaturen där efter ett par timmars stillestånd? Kan det möjligen vara så ett tempen i tanken har tappat skiktning och jämnat ut sig?

Nä det verkar vara skiktat, kan va 20 gr i botten å 60 i toppen.

Måste ju gå att få bort cirkulationen ut till radiatorerna. Annars lär det bli varmt i stugan i sommar när jag måste elda för varmvatten :/

Rattreglaget på shunten har inte satts rätt på splainsen så att den inte 0-ar när den står på 0? En nödlösning för att temporärt är väl att vrida avstängnings"skruvarna" som sitter före o efter pumpen på de flesta.

Helt korrekt. Den var ur läge! Nu har jag fått ned den till "verkliga" 0 och då blir framledningen 20 grader. Så det verkar fungera som det ska! Tack för hjälpen!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.