R Runtrunt skrev:
Hej.
Vi fick samma itech monterad i somras och vi har inga problem med vibrationer. Lite surr kan höras nu vid -10 grader, men inget som stör. Vår är är dock monterad på ställning på plattan.
Jaså en iTec 9? Då måste jag fråga om det låter som att eran också håller på att slå sönder värmeledningarna när den sätter fart på systemet?
 
S Wanhainen skrev:
Jaså en iTec 9? Då måste jag fråga om det låter som att eran också håller på att slå sönder värmeledningarna när den sätter fart på systemet?
Japp det är en itec 9 med compact innedel.
Nej det kan jag känna igen du beskriver, dock ett skvalpande forsande ljud första sekunderna som jag länge trodde var luft. Har du läst installationsanvisningen och se om du kan hitta nåt fel under installationen? Finns i pärmen från thermia.
 
Våran låter liksom ”tik.... tik... tik.. tik. tiktiktiktiktik” för att vandra genom hela kåken innan det försvinner. Enligt servicenisse var det fullt normal, tycker inte att det känns bra..

Vilken temperatur får ni upp ert varmvatten i utan top-up läge?

Nej jag har inte kollat i installationsanvisningen eftersom jag ändå inte kan ett skvatt om VVS. Litade blint på att säljaren som gjorde ”slutkontrollen” visste vad han talade om och efter att konsulten som är servicetekniker hittade läckan och jag ordagrant frågade ”är det något annat som är FEL på maskinen?” Så svarade han nej så jag litar på det.
 
Var du med under drifttagningen? Jag fick lära mig en hel del under denna, de aktiverade en funktion så tog pannan själv reda på flöde och volym? Osäker kan ha missförstått, det tog ca 10min sen var alla flöden och osv klart för vår kåk. Det har nästan blivit så att vi glömt att den existerar, den står i eko läge på varmvatten och kurva 38 och har faktiskt inte hållt koll alls.
21 grader över+under våning och varmvattnet har aldrig sinat..bifogar några sidor som kan vara intressanta om utedelens installation. Installationssida för värmepump med tekniska ritningar och instruktioner för drifttagning och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationssida för värmepump med tekniska ritningar och instruktioner för drifttagning och installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur manual som visar installation av värmepumpsutedel med skydd mot snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Installationsanvisningssida för uteenhet med diagram och instruktioner för placering vid kraftiga vindar och förankring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur manual för installation av värmepump med text och illustrationer för ljuddämpning och placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Öppen installationsanvisning för värmepump med diagram och text på svenska som förklarar korrekt installation och placering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En sida från en installationsanvisning för en värmepump med text och varningssymboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur installationsanvisning för värmepump med illustrationer av korrekt placering och avstånd till väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida ur installationsanvisning för iTec med diagram som visar riktlinjer för placering och utrymmesbehov för en utedel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dom där sidorna har inte jag fått.

Nej under driftsättningen var jag inte med då jag blev utskickad på jour men dessutom hade det inte spelat någon roll då montören från Polen pratade extremt dålig svenska så jag hade ändå inte förstått något (klargör på en gång att jag inte har något emot polacker).

Firman har svenska chefer och jag trodde att svenska knegare skulle dyka upp så nej jag tog inte billigaste ÅF och får skylla mig själv.
 
Kanske olika på firmor, vi fick dock en pärm med all dokumentation och garantier mm. Trodde dock thermia hade hårda krav på installatörer, du kanske ska slå dem en signal.
 
Tro mig jag har ringt Thermia och de blev inte alls glada över vad jag hade att berätta. Vet inte om mitt samtal kan ha bidragit men installatören har inte längre samarbete med Thermia. Vilket företag anlitade du/ ni? Vilken län bor du i?
 
Skickar pm
 
S Wanhainen skrev:
Våran låter liksom ”tik.... tik... tik.. tik. tiktiktiktiktik” för att vandra genom hela kåken innan det försvinner. Enligt servicenisse var det fullt normal, tycker inte att det känns bra..
Med tanke på ljudet du beskriver, hur har de fäst rören på insidan? Vilken typ av infästningar har de gjort i vägg eller tak?
 
Isolerade rör med metallklämmor fastsatta vid väggen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Dessa infästningar
 
S Wanhainen skrev:
[bild]
Dessa infästningar
Ok. Ser inte speciellt professionellt, då de använt fel typ av rörsvep, samt att det finns annan isolering som är bättre och billigare för varma rör. Men det ser inte ut som det är det som orsakar tick-ljudeti iaf.
Man kan få tickande/smällande ljud om man använder plastklammer, typ faluklammer, som skruvas direkt i väggen, därav frågan.
 
Okej jag förstår. Så vitt jag förstått är det tickande ljudet när rören vill expandera från att inte ha haft någon cirkulation i systemet.
 
  • Gilla
lordi
  • Laddar…
Det vanligaste är att knäppningar uppstår i radiatorsystemet när den växlar mellan att göra varmvatten och värma radiatorerna.
 
  • Gilla
Säljerhuset
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.