14 546 läst ·
42 svar
15k läst
42 svar
Störande stomljud från luft/vattenpump
Jaså en iTec 9? Då måste jag fråga om det låter som att eran också håller på att slå sönder värmeledningarna när den sätter fart på systemet?R Runtrunt skrev:
Japp det är en itec 9 med compact innedel.S Wanhainen skrev:
Nej det kan jag känna igen du beskriver, dock ett skvalpande forsande ljud första sekunderna som jag länge trodde var luft. Har du läst installationsanvisningen och se om du kan hitta nåt fel under installationen? Finns i pärmen från thermia.
Våran låter liksom ”tik.... tik... tik.. tik. tiktiktiktiktik” för att vandra genom hela kåken innan det försvinner. Enligt servicenisse var det fullt normal, tycker inte att det känns bra..
Vilken temperatur får ni upp ert varmvatten i utan top-up läge?
Nej jag har inte kollat i installationsanvisningen eftersom jag ändå inte kan ett skvatt om VVS. Litade blint på att säljaren som gjorde ”slutkontrollen” visste vad han talade om och efter att konsulten som är servicetekniker hittade läckan och jag ordagrant frågade ”är det något annat som är FEL på maskinen?” Så svarade han nej så jag litar på det.
Vilken temperatur får ni upp ert varmvatten i utan top-up läge?
Nej jag har inte kollat i installationsanvisningen eftersom jag ändå inte kan ett skvatt om VVS. Litade blint på att säljaren som gjorde ”slutkontrollen” visste vad han talade om och efter att konsulten som är servicetekniker hittade läckan och jag ordagrant frågade ”är det något annat som är FEL på maskinen?” Så svarade han nej så jag litar på det.
Var du med under drifttagningen? Jag fick lära mig en hel del under denna, de aktiverade en funktion så tog pannan själv reda på flöde och volym? Osäker kan ha missförstått, det tog ca 10min sen var alla flöden och osv klart för vår kåk. Det har nästan blivit så att vi glömt att den existerar, den står i eko läge på varmvatten och kurva 38 och har faktiskt inte hållt koll alls.
21 grader över+under våning och varmvattnet har aldrig sinat..bifogar några sidor som kan vara intressanta om utedelens installation.
21 grader över+under våning och varmvattnet har aldrig sinat..bifogar några sidor som kan vara intressanta om utedelens installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dom där sidorna har inte jag fått.
Nej under driftsättningen var jag inte med då jag blev utskickad på jour men dessutom hade det inte spelat någon roll då montören från Polen pratade extremt dålig svenska så jag hade ändå inte förstått något (klargör på en gång att jag inte har något emot polacker).
Firman har svenska chefer och jag trodde att svenska knegare skulle dyka upp så nej jag tog inte billigaste ÅF och får skylla mig själv.
Nej under driftsättningen var jag inte med då jag blev utskickad på jour men dessutom hade det inte spelat någon roll då montören från Polen pratade extremt dålig svenska så jag hade ändå inte förstått något (klargör på en gång att jag inte har något emot polacker).
Firman har svenska chefer och jag trodde att svenska knegare skulle dyka upp så nej jag tog inte billigaste ÅF och får skylla mig själv.
Tro mig jag har ringt Thermia och de blev inte alls glada över vad jag hade att berätta. Vet inte om mitt samtal kan ha bidragit men installatören har inte längre samarbete med Thermia. Vilket företag anlitade du/ ni? Vilken län bor du i?
Med tanke på ljudet du beskriver, hur har de fäst rören på insidan? Vilken typ av infästningar har de gjort i vägg eller tak?S Wanhainen skrev:
Ok. Ser inte speciellt professionellt, då de använt fel typ av rörsvep, samt att det finns annan isolering som är bättre och billigare för varma rör. Men det ser inte ut som det är det som orsakar tick-ljudeti iaf.S Wanhainen skrev:
Man kan få tickande/smällande ljud om man använder plastklammer, typ faluklammer, som skruvas direkt i väggen, därav frågan.
Okej jag förstår. Så vitt jag förstått är det tickande ljudet när rören vill expandera från att inte ha haft någon cirkulation i systemet.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
