L
useless useless skrev:
Elpannan har en tank och den håller den temperatur du behöver för tappvattnet - Sänker du temperaturen i pannan så blir tappvattnet kallare.
Sen sitter det en shunt som blandar in lagom mycket varmt vatten från pannans tank i värmesystemet så att det hela tiden håller inställd temperatur.
Förutom att sänka kurvan så kan du justera den ytterligare 10 grader med ratten bredvid. Då kommer garanterat inget varmt vatten att shuntas ut i värmesystemet och den funkar i princip bara som varmvattenberedare.
Den har en tank för VV , men den har egna värmesköldar 3 st som sitter utanpå VV-kärlet
och el-pannan för värme har egen El-kasset för detta
Stängs pannan ( värmen av ) så påverkar det inte VV på något vis , utan VV finns fortfarande
Mitt tips var om TS vill ha total stopp på värmen , så kortslut en givare , eller prova att ställa ner alla kurvor , men då kommer den alltid att ge 10C om tempen går ner under det på framledningen ( frysskydd )
 
Då förstår jag inte längre :worried:

Sätter jag igång standby så A) tappvattnet påverkas, eller B) tappvattnet påverkas inte

Någon som med säkerhet kan säga hur det blir?
 
I stand by får du inget varmvatten. Det vill du väl ha? Sommarläget aktiveras automatiskt när den tycker att det är tillräckligt varmt. Drar du ner kurvan och förskjutningen så kommer den inte att värma elementen, så du slipper den kostnaden.
 
useless useless skrev:
I stand by får du inget varmvatten. Det vill du väl ha? Sommarläget aktiveras automatiskt när den tycker att det är tillräckligt varmt. Drar du ner kurvan och förskjutningen så kommer den inte att värma elementen, så du slipper den kostnaden.
Aha, jag var under uppfattningen att standby BARA påverkade vattnet ut till elementet och att vvb fortsätter som vanligt. My bad!
 
L
Till TS
C CM1234 skrev:
Aha, jag var under uppfattningen att standby BARA påverkade vattnet ut till elementet och att vvb fortsätter som vanligt. My bad!
Hur har du det med säkringarna , 3 st till panna och 3 st till VVB , eller bara 3 st det är stor skillnad hur det är kopplat
 
3 till pannan 3 till patronen(?) (om jag tyder den uråldriga centralen rätt).
Svårt att se vad det är för säkringar men verkar vara 25A

Har nu satt igång pannan på normal drift men dragit ned kurvan. Under den korta tid den var på standby så gick tempen ned till 10 grader så jag får se vad den hamnar på nu med lägsta kurvan
 
L
Då kan du prova med att stänga av pannan , men inte VVB
Enligt el-schemat så går det att dela VVB och panna , , eftersom du har 3 till panna och 3 till VVB , så är dom styckade var för sig
Du behöver inte pannan för att få VV
Kan du se om det går en kabel till pannan och en kabel yill VVB så är du hemma som man säger
 
L Liteavvarje skrev:
Då kan du prova med att stänga av pannan , men inte VVB
Enligt el-schemat så går det att dela VVB och panna , , eftersom du har 3 till panna och 3 till VVB , så är dom styckade var för sig
Du behöver inte pannan för att få VV
Kan du se om det går en kabel till pannan och en kabel yill VVB så är du hemma som man säger
Återkommer om det när jag kommit hem från jobbet!

Såg innan jag åkte imorse att tempen hade åkt upp till 30 grader, trots att jag vridit ned både kurvan och finjusteringen plus att jag satte minsta temp som 20 grader. Tycker det teoretiskt borde fungera som @useless skrev att tempen borde hamna runt 10-strecket så lite konfunderad är jag att den ändå ligger på 30 grader

Som sagt så återkommer jag!
 
Visade sig att jag inte hade vridit ned kurvan hela vägen utan det gick att vrida ned den förbi graderingen, så nu ligger tempen på runt 15 grader.

Jag har även beställt en luftvärmepump som installeras i mitten av nästa månad så jag får helt enkelt uppdatera då hur det har gått.

Sen vill jag påpeka att jag är fullt medveten om att det här upplägget inte är optimalt. Helst hade jag rivit ut elpannan och ersatt den med en luftvattenvärmepump (huset är alldeles för litet för att bergvärme ska löna sig) men som jag skrev tidigare har jag helt enkelt inte ekonomin för det :worried:

När det gäller den dragna elen så finns det en tunn kabel på ca. 3mm som verkar gå till utomhusgivaren, en kabel på ca. 5mm som tar samma väg in i pannan som den tunnare kabeln, och sen slutligen en kabel på möjligtvis 12-14mm som tar en egen väg in i pannan.

Någon som har input på om vvb är helt separat från pannan eller om pannan alltid måste vara på (normal drift) för att vvb ska fungera optimalt?

Tack till både Liteavvarje och useless för er tid! (y)
 
L
i #21 säger du 3 till pannan och 3 till patronen 25 amp , då ska det vara gult i hålet på propphuven , om det är gult så ligger troligtvis panna och VVB på samma , det går även att se om det går en lite grövre ledning mellan panna och VVB ,
Eftersom det är lite paket i det hela , kan den gå genom hål ner till VVB från pannan , är nog möjligt att se om du tar bort framplåten på VVB
I pannan finns en plint för att koppla ström till VVB och den plinten är efter strömbrytaren på pannan
Stänger du den så stannar VVB
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.