Larsa Stolt
Har en IVT 695 TWIN (berg-/jordvärmepump kompletterad med frånluftsåtervinning) som jag har kopplat till jordvärmekollektorer. Vid rengöring upptäckte jag isbildning i pumpen (se bild) och vid anslutningar till pumpen samt till expansionskärl. Har nu följande frågor:

- Är detta normalt? Om inte, någon som har förslag på orsak och ev åtgärd?

Tackar på förhand för svar från kunniga. :) Själv är jag rätt novis i detta ämne. :-o

Länk till installationsmanualen: http://www.vpkollen.se/uploaded/manualer/IVT/Manual_IM_695_2009-03.pdf
Visa bilaga 254245

• Isbildning inuti en IVT 695 TWIN värmepump med synliga jordvärmekollektorer och kablar.
L
Vad för temp på köldbäraren , enligt ritning går det KB genom fläktpaketet , om det är en hel del minus på KB , så fodras det lite extra fart på fläkten för hålla kondens och is borta från paketet , kondensen fryser

• Gilla
Larsa Stolt
  • Laddar…
Larsa Stolt
L Liteavvarje skrev:
Vad för temp på köldbäraren , enligt ritning går det KB genom fläktpaketet , om det är en hel del minus på KB , så fodras det lite extra fart på fläkten för hålla kondens och is borta från paketet , kondensen fryser
Tack för att du engagerar dig. Tyvärr satte jag pumpen på endast tillskott (el) varför displayen visar i menyval: Här kan du se alla temperaturer -> Köldbärargivare GT10, plusgrader just nu. När jag upptäckte ibildningen i morse så var denna tempangivelse någon eller några minusgrader (tror jag :-o).

L
Är isen borta nu och den avfrostar om det behövs , jag kan inte riktigt den VP du har
men om det blir is så måste det kunna frosta av

• Gilla
Larsa Stolt
  • Laddar…
Larsa Stolt
L Liteavvarje skrev:
Är isen borta nu och den avfrostar om det behövs , jag kan inte riktigt den VP du har
men om det blir is så måste det kunna frosta av
TAck för svar, kollar och återkommer. :-)

Larsa Stolt
Larsa Stolt Larsa Stolt skrev:
TAck för svar, kollar och återkommer. :)
Isen försvann men det blir väl effekten av att jag endast kör pumpen på tillskott (el). Cirkulationen avstannar väl då när man inte kör
Larsa Stolt Larsa Stolt skrev:
TAck för svar, kollar och återkommer. :)
Hej igen.Efter att igår satt pumpen på endast tillskott (el) tinade isen vilket jag antar beror på att frånluftsåtervinning inkl cirkulation genom värmeväxlaren (?) avstannar. Slog sedan igång normal drift, d.v.s. inkl frånluftsvärmen. Vid kontroll nyss är det inte lika mycket is men det har blivit en del. Pumpen har väl gått inkl frånluftsvärmen i ca 18 timmar efter att jag frostat av den manuellt. Köldbärargivare GT10 ligger på minus 2,2.

• Värmepumpens värmeväxlare med delvis smält isbildning på rören.
L
Häftig minus , hur långa slingor och borrhål har du , går Cirkpumpen för köldbäraren som den ska . VP ska ha ett flöde på ca 800L/T
Vad för tryck har du på KB , är det luft i KB , eftersom det är två slingor så kan det gå olika vägar , den korta markslingan ( om den är kortast ) tar över , det går lättast där och då får den
andra väldigt lite flöde och det blir isig KB
Då får kolla upp det , har du ett plastkärl så syns nivån där
Börja där och kom tillbaka

Larsa Stolt
L Liteavvarje skrev:
Häftig minus , hur långa slingor och borrhål har du , går Cirkpumpen för köldbäraren som den ska . VP ska ha ett flöde på ca 800L/T
Vad för tryck har du på KB , är det luft i KB , eftersom det är två slingor så kan det gå olika vägar , den korta markslingan ( om den är kortast ) tar över , det går lättast där och då får den
andra väldigt lite flöde och det blir isig KB
Då får kolla upp det , har du ett plastkärl så syns nivån där
- Har 10 st jordvärmekollektorer, se http://web.ivt.se/ivt/kollektor/kollektor_popup.htm , som är nedgrävda enligt spec från IVT.

andra väldigt lite flöde och det blir isig KB. Då får kolla upp det , har du ett plastkärl så syns nivån där.

- Trycket okänt... . Kollar. Nivån i plastkärlet är som det alltid varit.

L
Jordkollektorer enbart då
Syns nivån i kärlet ? kan du starta och stoppa KB - pumpen , vilket rör sitter kärlet på
ut eller in , sitter det på ut ska nivån i kärlet öka när du startar pumpen och tvärtom om det sitter
på in , det indikerar att pumpen snurrar , vilken fart är det på pumpen 1 - 2 - 3 brukar finns
Vi hade en annan här som hade problem med luft i markslingan , stora problem med att få ut den , och kall KB

Larsa Stolt
L Liteavvarje skrev:
Jordkollektorer enbart då
Syns nivån i kärlet ? kan du starta och stoppa KB - pumpen , vilket rör sitter kärlet på
ut eller in , sitter det på ut ska nivån i kärlet öka när du startar pumpen och tvärtom om det sitter
på in , det indikerar att pumpen snurrar , vilken fart är det på pumpen 1 - 2 - 3 brukar finns
Vi hade en annan här som hade problem med luft i markslingan , stora problem med att få ut den , och kall KB
Hej. Folk från det lokala IVT-centret kommer förbi till veckan. Återkommer med vad som var problemet om vi kommer fram till något. Tack för input så länge. :-)

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.