Värme allmänt
lostinsweden: [citat] Jag vet men tyvärr sa de att det är kass.
Värmeinjusterare: Vad har du för Värmekälla? Shuntventil skall du ha över golvvärmekretsen deltaT skall ligga mellan 3-7 °C. Din värmekälla bestämmer lite vilket deltaT du skall ha över den. Har du någon acctank eller beredare med slingor i. Det borde sitta något för att du skall ha mer volym i systemet!!
tobbbias: Jag installerade min 355 i juli och nu har jag märkt av exakt samma fel. Termostaten ser ut att fungera som vanligt men ingen ström går ut på värmekabeln :( ska ringa ebeco i morgon... Suck
Liteavvarje: Du har vattenburen värme med element och kanske termostater på dom Dessa kommer att stänga när det blir varmt i rummen/rummet och reglera själva , bara att vrida ner om du tycker det , men nog svalt när kaminen svalnat framåt morgonen Det med att värma totalt eller nästan går nog inget bra . Vad för EL-panna har du , det är inte så komplicerat som du tror , kanske läsa lite extra i
Anonymiserad 22996: [citat] Ja om du köper några av skaplig kvalitet är 5månader inga problem.
lillefar: [citat] Inväntar kylan igen då. :-)
BirgitS: [citat] Då ska det ju inte vara något problem med kallt golv.
useless: 0.1 bar per höjdmeter mellan manometern och värmesystemets högsta punkt plus ca en halv bar.
MagHam: Köpte några nycklar till Purus radiatorer på Rinkaby. Dom är aningen smäckrare i dimension än gamla Lenhovdanycklar. Det kan vara den lilla skillnad som behövs.
lordi: [citat] Om gummimembranet är helt, så kan man kolla att schraderventilen håller tätt. Enklast gör man det med läckspray eller såpvatten efter att man fyllt på luft. Läcker den så kan man byta ventilinsats precis som på däckventiler på bilar. Det byts allt för många expansionskärl i onödan.
AndersS: [citat] Vilken värmekälla tänkte jag på då det är självklart att du har vattenburen ;)
KarlEmil: Jag har nyligen haft lite problem med att få rätt temperatur fram till min golvvärme. Jag gjorde följande. Skruvade loss de vita vredet (graderat 1-9 på min) där under sitter ett stift. Jag tryckte in och ut stiftet några gånger för att kontrollera att de inte satt fast. Satte jag en slangklämma runt, så att jag på så sätt kunde köra stiftet manuellt in och ut. På så sätt kunde
Daniel 109: Om elementet sitter i det rum som har behov av högst framledningstemperatur kan det löna sig att byta annars inte
Värmeinjusterare: Om du inte är säker på hur du skall göra, ta dit en rörläggare. Dem brukar normalt inte sitta fast i skorstenen, det du kan göra är att sätta jirvakonsol i väggen eller stag ifrån golvet.
PatrikJo: Resistansmät slingan och givaren, jämför med värdena man mätte fram under installationen
kristofer12345: Den toar ej knappt snabbt när det är minus ute o dom jag sa blåswr det ej sprlar det ingen roll hur mkt du har en ispinne,, värdelöst.
r0bban: Hej! Är det någon som har Uponor smatrix wave och är nöjd med det? Tänkte köra det ihop med en nibe f750, finns ju även så man kan integrera wave centralen med VP för att få en dynamisk värmekurva, någon som har erfarenhet av det? Hittar väldigt lite om systemet på nätet, förutom information från Uponor då.
Stenolofanders: En liknande modell av samma tillverkare som denna satte jag upp http://www.scancore.dk/shop/12-scancore-enkeltblok-oe150-mm/ Det var enkelt och funkar mycket bra. För mig kostade det typ 6000:- men då var den längre och grövre och gjord för nollavstånd till brännbart. På den tiden (fåtal år sen) fanns det en svensk åf, nu vet jag inte.
r0bban: Tjena mbg62! Är lite nyfiken på om du har fått iordning på systemet? Jag har nämligen beställt uppgradering till smatrix wave plus, och vore ju trevligt om det funkade lika bra som dom beskriver det? :-)
olofh: [citat] Aha, det tänkte jag inte på, bra input!
Wiggen: member: 154009"]Fördelen med rör är Är den tät så skulle jag använda den. Läcker den på enstaka ställe så är det bara att mura om där det läcker med kalkbruk. Lossa stenen/stenarna T [citat] Tack så mkt för svaret. Jag kollar med sotarmästar. Vad han tror om skorstenen. Känns lite som sponant att om skorstenen utan att jag vet nåt egentligen , som sådan är konstruerad för
Liteavvarje: [citat] Det kan ta ett tag innan värmen kommer upp , ställ ned alla termostater på noll utom en av de kalla , vrid upp pumpen max , kolla så inte piggen på dom kalla sitter kvar nere Då blir det tryck i slangen för just bara den och lyssna om det börjar knastra , då är det bra för om det finns luft följer den med ut , låt gå 10 minuter , gör lika med nästa o.s.v Det finns
Psolver: Det kanske är bättre att satsa på solcellsanläggning på garagetaket, som vätter mot söder?
Liteavvarje: Är det två rör , fram och retur och cirkulationspumpen kopplat till dessa ,kan du göra vad vill med kopplingar och rör , det räcker gott med 22
Stefan1972: Jag tror du bör ha en dragregulator. Antagligen värmer du upp skorstenen lika mycket som pannan. Jag har ett hus från 1900, 300kvadrat, dragigt här och där, pannan är från 69 tror jag. och på vintern fyller jag ett stort tomfat ungefär varannan dag. Blir kanske 6 säckar när det är "tomt". När det blir för kallt och jäkligt och det kryper neråt 30 minus så är det för klent
Krilleman: Precis som liteavvarje skriver. Tappa hur här, du behöver inte tappa hur hela pannan dock. Bara övertrycket och lite till, [bild] Fyll på vatten här: [bild]
Oldboy: Tja, ett helt nytt och eget system till vindsvån, med egen cirkpump(?) skulle ju i vart fall tala om huruvida felet ligger någonstans i vindsvån eller inte.
Jarlingar: Du får nog ta valfri enkelpanel och modifiera väggfästet. Lenhovda ligger på 59mm enkelpanel: https://www.rinkabyror.se/artikel/radiator-10x59-mp/