A Avemo skrev:
Det låter inte som något att oroa sig över. Vad är det för spis? De gamla spisarna brukar ha lättare att ryka grått än de nyare. För stora vedbitar på för tunt lager glöd kan vara orsaken. Eller att elden inte riktigt kommit igång. Eller att veden är sur.
Det är en Huskvarna nr 1927.
För stora vedbitar kan det vara. Dom förra ägarna eldade med denna ved som finns i vedboden, och det verkar ha gått hur bra som helst.

Men två sotare oberoende av varandra,har sagt till mig att veden i vedboden är alldeles för stora bitar,och att jag borde fixa mindre vedklabbar.

Har inte hunnits med att skaffa en vedklyv ännu,men det är tänkt att fixas framöver.

Skönt att höra att det inte ska vara någon större fara då.
Tack igen för alla svar.

• Gilla
Stiftet
  • Laddar…
Lycka till 1927 är en klassiker. Finns inget bättre än en gammal god vedspis.:)

Stiftet Stiftet skrev:
Lycka till 1927 är en klassiker. Finns inget bättre än en gammal god vedspis.:)
Det kan jag skriva under på.
Börjar redan gruva mig för när den blir för gammal och måste bytas ut.
Denna vill jag ha kvar många år framöver.:)

A Avemo skrev:
Det finns en del reservdelar att få tag på. Det är framför allt om den utsätts för vatten som den åldras. Eller om man eldar alldeles för hårt.
[länk]
Nu väcks lite fler frågor....
Hur utsätter man vedspisen för vatten tänkte du då? Det är ju ved man lägger in i vedspisen,inte vatten....menade du för våt ved när du skrev utsättas för vatten?
Och hur vet man eldar för hårt?
Sotarn sa att jag inte ska vara rädd för att elda i vedspisen,och att jag kan elda i timmar i sträck.
Hm....är det att elda för hårt?

Jag är mycket intresserad av att bevara vedspisen i det skick den är i nu. Tack för länken. Skönt att veta att det finns reservdelar till min guldklimp.:)

• Gilla
[SH]
  • Laddar…
Om det läcker in vatten genom skorstenen i ett ouppvärmt hus kan det rosta en del på spisen. Det menade jag med att den utsätts för vatten.

I en scoutstuga jag brukar vistas i ibland finns en husqvarna 3026 som är helt sönderbränd inuti. Hällen är skev. Brännjärn och cisternjärn är skeva och spruckna i flera delar. Flera av delarna nära eldstaden är skeva och deformerade av överhettning. Om du flitigt matar in tunna stickor och pinnar att elda med så att eldstaden hela tiden är full av det så blir det varmt. Ibland för varmt. Ett tecken på att det börjar bli i varmaste laget är när delar av hällen glöder.

A Avemo skrev:
Om det läcker in vatten genom skorstenen i ett ouppvärmt hus kan det rosta en del på spisen. Det menade jag med att den utsätts för vatten.

I en scoutstuga jag brukar vistas i ibland finns en husqvarna 3026 som är helt sönderbränd inuti. Hällen är skev. Brännjärn och cisternjärn är skeva och spruckna i flera delar. Flera av delarna nära eldstaden är skeva och deformerade av överhettning. Om du flitigt matar in tunna stickor och pinnar att elda med så att eldstaden hela tiden är full av det så blir det varmt. Ibland för varmt. Ett tecken på att det börjar bli i varmaste laget är när delar av hällen glöder.
Ok,det finns ingen risk att det blir vatten i vedspisen,för mitt hus har aldrig stått ouppvärmt,vad jag vet i allafall.

Däremot finns det delar på den som är skeva och deformerade. Och enstaka gånger har en del av hällen varit röd när jag eldat....får väl byta ut dom skeva delarna framöver.

För att få fart på elden, speciellt i början, måste jag ha i massor med stickor och näver,annars slocknar elden och jag får börja om från början. Vi har haft våra duster,min vedspis och jag...:)

Det är först nu jag har lärt känna den någotsånär,och jag har bott här i tre månader.
I början var det rena katastrofen...fick ta hit sotarn varje månad i princip.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.