Jag antar att det är termoventilen men undrar om den är trasig eller att den gör som det ska bara? Det jobbigt är att man under duschning får periodiskt kallt vatten spurta när pannen är i full fart och tankarna är uppe i 90+. Jag vet att det är en säkerhets sak med ventilen men vi har ju blandaren.

L
Blandningsventilen är ett måste max 55C vid öppen VV kran , det verkar som VV pulserar för dig , snurra på ventilen till max och min 10 ggr och tappa VV samtidigt , den kan kärva p-g-a
kalk eller lite skit i den
Känn på VV röret som du vet att den fungerar , men pass på så du inte bränner dig

• Gilla
lostinsweden
  • Laddar…
En ventil med damm på rörkopplingar, etikett och ratt för justering syns på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Menar du att man ska vrida på ventilen på vänster? Det verker svårt att vrida

L
Ja det är en inställning av VV , den där har ett span på 35 - 60C och normalt justerade till 55C
enligt skylten , men dom kan kalka lite och kärva , har du tur så kommer den igång
Röret uppifrån ( röd ) ska vara bra varmt , röret från höger ( blå ) ska vara kallt och rakt ner är det som du får i kranarna , blandvatten
Går att knacka med hammaren på sidan samtidigt som du vrider då kan dom lossna invändigt och börja arbeta , fungerar det inte är byte som gäller

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.