5 704 läst ·
21 svar
6k läst
21 svar
Gnistor i vedspis
Sida 1 av 2
Jag har en vedspis i köket och det har tagit sin lilla tid att lära känna den och hur man eldar på rätt sätt.
Men nu ett tag har det gått bra med eldandet och jag började slappna av och njuta av min vedspis.
Fram till nu.
Nu när jag eldar slår det kraftiga gnistor i vedspisen och det låter nästan som ett fyrverkeri om den.
Är detta normalt?
Såhär har det aldrig varit innan när jag eldat.
Ni som kan gamla vedspisar,kom gärna med era åsikter och tankar kring detta.
Men nu ett tag har det gått bra med eldandet och jag började slappna av och njuta av min vedspis.
Fram till nu.
Nu när jag eldar slår det kraftiga gnistor i vedspisen och det låter nästan som ett fyrverkeri om den.
Är detta normalt?
Såhär har det aldrig varit innan när jag eldat.
Ni som kan gamla vedspisar,kom gärna med era åsikter och tankar kring detta.
Det beror på vilket träslag som eldas. Gran tex sprakar som du beskriver, björk brinner lugnt och fint.
Ok,ska man undvika att elda med gran då? Jag måste ha fått med en granbit bland veden. Annars eldar jag med björk.och det brinner lugnt och fint som du skriver.Fotografen skrev:
Detta gnistbildande kändes lite obehagligt måste jag erkänna.
Om luckan är stängd, så gör det inget att det gnistrar och sprakar lite. Jag eldar ganska ofta med gran i bastun och där är det ju bara trevligt med lite sprak. Om du får med en riktig tjärkubbe, så kan det ju brinna lite väl bra, men det kan man undvika genom att kännaoch lukta på veden. Känns det hartslikt och doftar terpentin, så är det bättre att spinta upp det till tändved.
Man kan elda gran. Men man får då tåla att det smäller i spisen då och då. Om det kommer ut gnistor ur spisen så landar de förhoppningsvis på gnistskyddet framför. Och så bör man undvika att förvara lättantändliga saker där.
Det är inte farligt med gnistor i vedspisen du har ju luckan stängd. Gran ger snabb och häftig värme perfekt till kaffekokning en kall morgon. Asp ”smäcker” en del också men ger inte samma intensiva värme. Min farmor sparade björken till de öppna spisarna. I järnspisen eldade man allt som gick att elda. Eldar man mycket med kådrik ved bör man sota lite oftare, och ibland med bara löv för att bränna ut sotet.
Tack för alla svar.
Läste i morse om brandrisken i villor som har eldstad,och jag tror att jag helt enkelt blev lite nojig av det i kombination med att vedspisen lät som ett fyrverkeri....Så dessa gnistor kan inte ta eld i skorstenen?
Ja elden är instängd i vedspisen,så det kan inte hända något,men om dessa gnistor går upp i skorstenen och orsakar eld där? Ja ni hör ju vilken nybörjare jag är
Läste i morse om brandrisken i villor som har eldstad,och jag tror att jag helt enkelt blev lite nojig av det i kombination med att vedspisen lät som ett fyrverkeri....Så dessa gnistor kan inte ta eld i skorstenen?
Ja elden är instängd i vedspisen,så det kan inte hända något,men om dessa gnistor går upp i skorstenen och orsakar eld där? Ja ni hör ju vilken nybörjare jag är
Skorstenseld är något man skall ta på allvar. Men det orsakas inte av gnistor från elden. Det orsakas av att man under en längre tid eldat långsamt så att insidan av skorstenen täckts av tjära. Sota regelbundet och försök inte att strypa elden så blir det inte skorstenseld.
Nej det är ingen fara. Det som kan vara mera riskfyllt är att elda för hårt då kan murstocken spricka! Men så länge muren går att ta på är det ok, Fiselda är som många säger aldrig bra det blir det tjära av som kan orsaka brand i pipan.
Detta med att fiselda är intressant. Hur vet man om man fiseldar och "stryper" elden?
I min lilla vedspis går det inte in så många vedklabbar åt gången,eftersom eldkammarn är så liten, "stryper" jag elden då?
I min lilla vedspis går det inte in så många vedklabbar åt gången,eftersom eldkammarn är så liten, "stryper" jag elden då?
Det finns ett par sätt att veta. Det första är att om du går ut och tittar på röken när du eldar så skall den helst inte synas. Är det kallt ute kan den vara vit, men den skall inte vara grå. Med gamla vedspisar är inte alltid förbränningen den bästa. Det kan vara svårt att nå dit. Men det skall inte vara tjock rök. Tunn grå så osynlig som möjligt.
Det andra är att titta hur det ser ut i spisen efter avslutad eldning. Är den sotig invändigt? Spisens interiör närmast elden skall vara renbränd. Är det tjocka lager sot så har det brunnit för långsamt.
Man kan öppna askluckan för att släppa in lite mer luft om det inte brinner varmt nog.
Det andra är att titta hur det ser ut i spisen efter avslutad eldning. Är den sotig invändigt? Spisens interiör närmast elden skall vara renbränd. Är det tjocka lager sot så har det brunnit för långsamt.
Man kan öppna askluckan för att släppa in lite mer luft om det inte brinner varmt nog.
Det är detta som förbryllar mig.A Avemo skrev:Det finns ett par sätt att veta. Det första är att om du går ut och tittar på röken när du eldar så skall den helst inte synas. Är det kallt ute kan den vara vit, men den skall inte vara grå. Med gamla vedspisar är inte alltid förbränningen den bästa. Det kan vara svårt att nå dit. Men det skall inte vara tjock rök. Tunn grå så osynlig som möjligt.
Ibland är röken från skorstenen,vit eller så syns den inte alls och det är ju bra.
Men ibland är den även gråsvart.....detta är lite märkligt tycker jag.
Inuti vedspisen är det alltid renbränt efter eldning. Det är den gråsvarta röken ibland, jag inte känner mig bekväm med.
Det låter inte som något att oroa sig över. Vad är det för spis? De gamla spisarna brukar ha lättare att ryka grått än de nyare. För stora vedbitar på för tunt lager glöd kan vara orsaken. Eller att elden inte riktigt kommit igång. Eller att veden är sur.