Nån som vet hur den här ventilen fungerar (den övre, blå) ? Står SYR dvgw 0991 på den och vad jag förstår är det en tryckutjämnare. På vredet är det plus medsols och minus motsols. Jag har för högre tryck i systemet när jag eldar och det droppar ur skvallerröret. Hur justerar jag ned ventilen på bilden? Är det bara att vrida minus (för lägre tryck) så länge tills något händer...eller är det små finjusteringar som gäller. Jag vrider och vrider men inget händer. Är den trasig måntro? Gör enligt instruktionen nedan. Men det står ju inte angivet hur mycket eller lite man ska vrida...

Nån som vet?

http://ie.rs-online.com/webdocs/001a/0900766b8001ac85.pdf
 
  • Komplex installation med rör och blå SYR tryckutjämningsventil indikerad för finjustering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krilleman
Här är ett principschema för produkten.

Den blåa prylen du menar sitter på inkommande kallvatten och har inte direkt något att göra med den ventilen som öppnar för flöde i skvallerröret. Det är bara en reduceringsventil.

Saxat:
Reduceringsventilen inställes på ett tryck, som ligger ca 0,2-0,3 bar under anläggningens högsta tillåtna arbetstryck. Härigenom undviks att säkerhetsventilen i anläggningen öppnar. Ventilen är förinställd från fabrik på 1,2 bar.

Det är denna inställningen du justerar genom att skruva på den blåa ratten.

http://somatherm.se/wp-content/uploads/prospekt/SYR_5067.pdf?x64150

Principschema för en vattenanläggning med reduceringsventil, rör och mätare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit:
Produktlänk
http://somatherm.se/vvs-armatur/varme/5067-2/
 
Redigerat:
Den ska inte påverka något alls under nirmakdrift. Det är bara vid överhettning den har någon funktion.
 
Aha, ja då låter jag den vara. Tack för det. Då är det alltså den röda som är boven (överhettningsventilen). Går det att skruva isär den eller nått sånt? Har knackat på den och försökt få den att släppa men utan framgång. Antar att den fastnat i ett läge så när jag eldar å tempen stiger så sipprar den in vatten.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.