Jag har en pelletsbrännare i en gammal vedpanna kopplat till 2 acktankar (500 liter vardera). Jag vill bara värma upp den ena acktanken och undrar om det "bara" är att stänga av den ena tanken via kranen (grön kran, se bild) ?
 
  • Rörsystem i ett pannrum med en grön kran och en cirkulationspump vid två grå acktankar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Laddas dom paralellt så är det bara att stänga av en ventil på något av rören , det räcker med en , då blir det stopp till en av dom , tänk så du inte stänger den som ev gör Varmvatten
Den ventil med gröna handtaget som sitter i botten , stänger tanken närmast på fotot
 
Ja det är det. De laddas "lika" iaf och blir varma i botten samtidigt när man eldar på. I den vänstra tanken sitter varmvattenslingan så jag tänkte att det duger att ha den varm. Läste nånstans att man kan få övertryck i acktanken om man ändrar på nått, så jag var lite osäker.
 
L
Har du öppet eller slutet system
Öppet system , kärl på vinden klara det utan vidare
Slutet system EXspansionskärl
Svar nej det blir inte övertryck snarare mindre tryck då du endast värmer 50% som utvidgas ,
Exspansionskärlet tar hand om trycket , det kanske blir lite mindre tryck på manometern men gör inget
Så det är bara att stänga den högra nedre ventilen på högra delen av fotot och elda på
Men stäng bara en kran
 
Slutet system så det ska väl inte vara några problem. Får testa :)
 
L
Svar nej inga problem , det enda du ska tänka på är att bara stänga en ventil till tanken ,
då kommer vattnet att vandra lite fram och tillbaka p-g-a tryckökningen , normalt
För det ska alltid vara öppet på en sida mot pannan , normalt returen för exspansionens skull
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.