Hej allihopa!
Nu är läget såhär att vi fick en luft/ vatten värmepump med panna installerad i våras -17. Nu när det är kallt ute och pumpen får jobba lite så har utedelen börjat föra ett satans oljud som resulterar i ett stomljud som går i HELA huset. Mycket störande. Avhjälps detta om jag klappar ihop någon form av hus till den? Eller någon som har ett annat förslag?
Tacksam för alla svar!
Wanhainen
Nu är läget såhär att vi fick en luft/ vatten värmepump med panna installerad i våras -17. Nu när det är kallt ute och pumpen får jobba lite så har utedelen börjat föra ett satans oljud som resulterar i ett stomljud som går i HELA huset. Mycket störande. Avhjälps detta om jag klappar ihop någon form av hus till den? Eller någon som har ett annat förslag?
Tacksam för alla svar!
Wanhainen
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Är fundamentet ihopgjutet med huset?
Hur är pumpen monterad på fundamentet?
Hur är ledningarna från pumpen till huset dragna?
Vibrationerna är ett problem i sig, är pumpen defekt på något sätt? (Glapp, obalans etc) sen att det går över till stomljud gör att jag undrar hur det sitter ihopsatt
Hur är pumpen monterad på fundamentet?
Hur är ledningarna från pumpen till huset dragna?
Vibrationerna är ett problem i sig, är pumpen defekt på något sätt? (Glapp, obalans etc) sen att det går över till stomljud gör att jag undrar hur det sitter ihopsatt
Nix fundamentet är ingen motgjutning. Jag gjöt fast gängstänger så att pumpen skulle kunna justeras i våg men åsnan som leverantören skickade att installera pumpen la pallbrickor under ”fötterna” på utedelen och kapade av gängstängerna precis ovanför muttern.
Ledningarna är dragna i fasaden (tegel). Nu vet jag inte i huvet hur det ser ut men har för mig att det ser ut som en gängstång även där, med något som liknar rörklammer som omsluter ledningarna.
Det förvånar mig inte om pumpen är defekt då de från första början inte fick pumpen att gå på något annat än elpatron första två veckorna. Efter det så steg aldrig temperaturen över 48 grader på vv-beredaren. Detta tog ytterligare två månader för dem att få ordning på och nu innan jul började den tappa tryck vilket visade sig bero på att (nu förstår ni nog varför jag tycker montören är en åsna) åsnan inte hade dragit åt klämringskopplingarna(?) ordentligt så de började droppa nu som skrivet innan jul så det förvånar mig inte om något annat är rent ut sagt åt helvete. Juste sen glömde han också att stoppa i värmekabel i dräneringsslangen.
Ledningarna är dragna i fasaden (tegel). Nu vet jag inte i huvet hur det ser ut men har för mig att det ser ut som en gängstång även där, med något som liknar rörklammer som omsluter ledningarna.
Det förvånar mig inte om pumpen är defekt då de från första början inte fick pumpen att gå på något annat än elpatron första två veckorna. Efter det så steg aldrig temperaturen över 48 grader på vv-beredaren. Detta tog ytterligare två månader för dem att få ordning på och nu innan jul började den tappa tryck vilket visade sig bero på att (nu förstår ni nog varför jag tycker montören är en åsna) åsnan inte hade dragit åt klämringskopplingarna(?) ordentligt så de började droppa nu som skrivet innan jul så det förvånar mig inte om något annat är rent ut sagt åt helvete. Juste sen glömde han också att stoppa i värmekabel i dräneringsslangen.
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Surt! Kanske glömt en skruvmejsel i fläkten 
Jag tänkte väl egentligen hur pumpen är infäst i fundamentet. Den bör ju stå på någon form av vibrationsdämpande fötter?
Jag tänkte väl egentligen hur pumpen är infäst i fundamentet. Den bör ju stå på någon form av vibrationsdämpande fötter?
Jaha du tänkte så, jag tror inte att den står på något vibrationsdämpande.. Som sagt den står på pallbrickor av plast och fötterna är av metall. Fast iofs nu när du säger det så är det om jag inte tänker på luft/luft pumpen typ fjädrar vid fötterna. Inte säker men kan vara så. Hur som haver så är det väldigt störigt, låter som ett godståg håller på att köra igenom sovrummet. Finns det inget sätt? Typ dra ihop något hus med cellplast i som dämpar vibrationerna?
Godståg kanske var lite att ta i men det är ett konstant brummande, borde inte vara så när säljaren skröt om hur tyst den är (vilket den är när man står jämte maskinen).
Godståg kanske var lite att ta i men det är ett konstant brummande, borde inte vara så när säljaren skröt om hur tyst den är (vilket den är när man står jämte maskinen).
Allvetare
· Västra Götaland
· 12 294 inlägg
Det är alltså tyst från maskinen när du står bredvid men brölar inne i huset?
Det stämmer. Den låter ju självklart lite grann utomhus men inte i närheten av hur det är inomhus. Jag tänkte igår på hur det faktiskt låter och jag upplever att det låter mera i sovrummet och vardagsrummet än i badrummet på nedervåningen (maskinen står precis utanför badrummet).
Vårt hus har ju den eminenta lösningen uppreglat golv på platta. Kan det vara så att det uppreglade golvet skapar en resonanslåda för ljudet i golvet? För när jag låg i sängen upplevde jag att ljudet lät som att det kom ifrån golvet. Det jag ville komma till med att det låter mindre i badrummet är att där inne har jag isolerat och gjutit upp golvet när jag renoverade det. Men övriga rum på bottenvåningen har kvar det uppreglade golvet.
Vårt hus har ju den eminenta lösningen uppreglat golv på platta. Kan det vara så att det uppreglade golvet skapar en resonanslåda för ljudet i golvet? För när jag låg i sängen upplevde jag att ljudet lät som att det kom ifrån golvet. Det jag ville komma till med att det låter mindre i badrummet är att där inne har jag isolerat och gjutit upp golvet när jag renoverade det. Men övriga rum på bottenvåningen har kvar det uppreglade golvet.
Det är en Thermia Itech av senaste modell. Det är fasta rör hela vägen. Kände nu när jag stod ute hur det vibrerade i marken.
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Du bör frikoppla aggregatet, både från upplag och via flexibla (slang) genomföringar och fjädrar mellan aggregat och stativ. Ännu mer effektivt är att aggregatet fast monterat på ett betongfundament och att sedan frikoppla fundamentet. Detta förutsatt att det inte är luftburet ljud som är orsaken.
Jag vet inte vad frikoppla betyder men det låter som att det är installatören som bör komma hit och åtgärda saken? Jag tänker inte koppla isär och greja för att kanske ha sönder en maskin för 100” som jag kanske inte får ersättning för om jag själv rört den..
Jag skulle satt dit flexibla slangar vid utedelen. Vet inte vad Thermia säger men andra tillverkare brukar föreskriva detta.S Wanhainen skrev:
Du kan ju också ha något fel. T ex obalans i fläkten.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Verktygstokig
· Stockholm
· 1 399 inlägg
Jo, minska den mekaniska kontakten mellan aggregat och strukturer som är i kontakt med huset. Börja med fjädrar mellan aggregat och strativ. Dessa behöver vara tillräckligt mjuka så de arbetar inom sitt dynamiska område. Som skrivs ovan, be installatören kolla så att aggregatet funkar som det ska.