useless
useless: [citat] Säkerhetsventilen är på 2,5 bar...
20 svar · 14,5k läst
·
H
hempularen: Det är nog värre än så. Du sparar bara värme när golvet faktiskt svalnat till en lägre temperatur. Dvs. om du sänker till 18 grader, oc det tar 5 timmar innan golvet blir 18 grader, och termostaten börjar värma igen 2h innan temperaturen skall vara tillbaka. Då sparar du bara under 6 timmar. Visserligen lite när temp sjunkit en grad osv. All el som du inte tillför medan golvet
2 svar · 1,9k läst
M
mape123: [bild] Är lite trångt att komma åt o ta bilder. Det man ser är blandningsventil uppe och cirkulationspump nere
7 svar · 5,0k läst
·
DonPablo
DonPablo: Läcker det ut köldmedia från växlaren till vb systemet kanske ?
13 svar · 5,4k läst
·
B
blumenthal: Jag planerar att bygga en panncentral för att få ut vedeldningen från huset nästa år och sitter nu och skissar. Tyvärr har jag ingen erfarenhet alls av kulvertar och därför är det mycket som är oklart. Till att börja med har jag inte bestämt var själva pannhuset ska ligga. Jag har dels ett potentiellt ställe ca 30-40 m från bostadshuset, men estetiskt och logistiskt bättre är ett
0 svar · 2,2k läst
T
tomnil: Det blev succé! Problemen som stöttes på längs vägen var: Befintliga rören var inte vanlig prisol utan visade sig vara mjuka stålrör 12x1,2 vilket verkade vara relativt ovanligt. Som tur var så hittade jag rsk 1866133 hos Ahlsell då de stödhylsorna jag hade köpt var för kopparrör med annan godstjocklek. När allting var inkopplat märkte jag att tillopp och retur hade varit växlat
1 svar · 3,3k läst
·
M
-MH-: Hmm, jaha det var mina fina klamrar som ställde till det. Hur gör man med rörens placering, börjar mam normalt från andra hållet och sätter radiator först och borrar därefter hål?
3 svar · 1,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: Tänk även på att alla kulventiler ska motioneras. Jag försöker göra det varje gång klockan ska ställas om. Trist att dom ev inte fungerar sen när du behöver dom som bäst.
3 svar · 774 läst
·
Cl@yman
Cl@yman: [citat] Ett dygn har det stått på. Enligt tillverkaren så värms det inte förräns den kommer i kontakt med material. Jag provade att lägga ut lösplankor av golvet så det täckte ca 2 kvm men tyckte inte det gav något. Nästa teori jag har är att jag måste lägga hela golvet för att "försegla" värmen.
2 svar · 2,3k läst
Krilleman
Krilleman: Produkten kallas även för rosettband. Finns i flera diverse varianter, plast, alu, lackade, vita osv. https://www.saljex.se/produkt/3556 http://www.vvsobadrum.se/varme/rorisolering/armalok/isotube-gavelmanschett-18x27-mm-10m https://www.ahlsell.se/10/teknisk-isolering/ytbekladnadsystem/gavelmanschetter/41635038/
3 svar · 2,9k läst
·
L
Liteavvarje: Lyft bort ställskruven och se hur den lilla piggen är , är dom nere så är det stopp på värme eller lite kommer fram , dom brukar fastna , knacka på dom med ett mejselskaft , då brukar dom hoppa upp , tryck ett antal gånger för att motionera dom , ska fjädra upp , inga tänger och dra upp , kan skadas då Släpper piggarna och går upp så förändras nog mätarnas lägen
1 svar · 1,3k läst
L
Lärospånet: [citat] Tack för gedigen information, det låter ju riktigt solitt!
8 svar · 5,1k läst
·
K
Krypstocken: Hej Satte en smyglist under ramen för att täcka glipan. Ingen som tänker på det inne i ett förråd på 2:a våningen efter lite spackel/mjukfog och färg. Nästa skåp blir synligt, får ta och fälla in det i en tjockare vägg. K [bild]
4 svar · 6,4k läst
·
L
Liteavvarje: Räcker att stänga av pannan och pumpar , inga andra ventiler behöver stängas Edit : om kärlet är trasigt kan du köra som vanligt ändå , bara att det kanske kommer att läcka lite ur säkerhetsventilen när vattnet blir varmare och trycket sjunker bra mycket när det svalnar , men fyll inte på mera tills du har fått ett nytt kärl
6 svar · 7,4k läst
·
M
Micro: [citat] Kan tyvärr inte säga hur vattenburen takvärme är..Men i mitt hus var det el takvärme och det var då ingen höjdare.. Det var varmt runt huvudet och kallt under borden (tänk dig infravärmare på en altan , hur dom upplevs) numera har jag luftvärmepump och det finns vanliga el element att starta om pumpen inte hänger med i kylan.
24 svar · 7,6k läst
GK100
GK100: Ja om man ska tolka bilden och vad du skriver bör det vara VV, KV och blandat ut mot änden med termometern på anslutningarna från vänster sett. En gammal sak som kanske gett upp för länge sen vad gäller funktion som blandare. Om du behöver ersätta är det enkelt med en nutida typ tex ESBE har många lämpliga.
6 svar · 2,3k läst
·
J
Wand: Om du du inte kan installera em instats, så försökatt få runt lufte Bra att du tog bort det.. och en kamin tändwr du utan tändvätska ;)
9 svar · 1,5k läst
·
L
Liteavvarje: Utifrån sett VP , flexslang ( metalltyp ) för att undvika surr i huset , efter det kopparrör ( brukar vara min 22CU ) som isoleras i grunden med vanliga rörskålar 5 cm och kan viras med vanlig byggplast runt
1 svar · 436 läst
Postal
Postal: Tanken med att lägga den på tork inne var att värmen från pannan+luftcirkulationen skulle torka den fortare är den här nederbördsrika årstiden skulle bidra med ute:) första huset...mycket en ska snappa upp:D Jo har kollat blocket och sett att det allt är ett gäng som säljer tort, får antagligen bli så när den torra veden börjar tryta:) tack för alla svar!
6 svar · 2,5k läst
D
Daniel 109: Hur kan du få konstant 72grader om den hela tiden tenderar att koka? Pumpen bör stanna på slutet även om panntemoeraturen är hög. Det är därför man styr den på rökgastemperatur.
29 svar · 6,0k läst
·
T
teklov: Till höger sitter by-passen. Den flyttas ett steg när fördelaren byggs ut
4 svar · 2,6k läst
·
Mattias_Jo1
Mattias_Jo1: [citat] Tack Detsamma!
34 svar · 3,3k läst
·
L
Leif i Skåne: Det brukar vara en sotluckan som mynnar i ett annat rum ofta rakt under pipan i skorstenen. Fundera på hur det går att sota den horisontella delen. Annars OK.
3 svar · 6,1k läst
·
0
0840: I vårt förra hus ca 270 M2 hade vi en Flvp Nibe 360, den var sammankopplad med en Acktank på 500 L utöver detta hade vi också en liten LVvp. Niben lämnar bara 1,8 kWh men tack vare Acktanken så gick den i princip alltid. På morgonen på senhösten var det ibland bara 38-40 grader men på em var tempen åter uppe i ca 54 grader. När det var kallare än någon enstaka minusgrad stöttade
35 svar · 12,9k läst
Abuquir
Abuquir: Jag bytte min CP efter ca: 10-11 år på min Comfortzone CE 50, men det var för att den började tjuta något djävulskt. Hade dock inga problem med att den inte pumpade ut vatten i golvvärmerören under den sista tiden innan jag bytte.
7 svar · 7,1k läst
M
MagHam: Glykol är ett tve-eggat svärd. Ytspänningen sänks så det är högre krav på att varenda skarv är 100% tät. Själv låter jag cirkulationspumpen gå konstant i fritidshuset och SMS-styr och övervarar att det håller sig på plussidan. Luftvärmepump ska bli installerat som komplement nästa sommar. Då kan man kosta på sig att ligga lite högre i vintertemperatur hela tiden.
4 svar · 2,3k läst
N
nova383: [citat] Tack för snabbt o bra svar. Underlättar ju att slippa dom termostaterna. Har en luft-luft som funkar utmärkt, golvvärmen behövs egentligen inte, men vill ha det klart och fungerande s.a.s.
2 svar · 844 läst
R
Rigor: https://www.regincontrols.com/sv-SE/artikel/regio-midi---forprogrammerade-rumsregula/rc-ct/1799/11939/12445/#breadcrumbs
6 svar · 3,9k läst
·
0
0840: Jag är ganska klar över vad jag behöver men den springande punkten är om denna typ av ventil har en sorts "pilotflöde" som hanterar ventilfunktionen. Om det inte rinner ett grundflöde genom båda kanalerna så kan inte ventilen öppna och stänga för att styra det varmaste flödet genom ventilen. Om inget pilotflöde så tar det för lång tid till dess det varmare vattnet når ventilen
29 svar · 2,6k läst
·
V
Villläramig: [citat] Vi har ställt elpatronen på 30 och när värmepannans mätare (vatten temperaturen) går ner på ca 35 grader så börjar den ”droppa” inuti. Den är fristående och finns i ett annat rum i huset. Svarade jag på dina funderingar?
2 svar · 969 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.