3 103 läst ·
22 svar
3k läst
22 svar
Byta radiatorer mot golvvärme
Exxakt lika dan som jag har! Skulle man bytt alla dem till dubbelt så stora?
Jag tänker att man borde kunna uppnå bättre effektivitet i systemet om man bara får upp konvektionsytan - dvs antingen större enkelpanelelement eller lika stora med större invändig yta (typ någon av de ”tjockare” varianterna här https://vvsklippet.se/purmo/8270075...MIt-bchJbN2QIVop3tCh06PAtfEAQYASABEgJOK_D_BwE)
Tänker jag rätt? Golvvärme skulle ju enligt samma resonemang vara minst lika bra, men det blir ju ett klart större ingrepp på huset om man inte tänkt lägga nya golv ändå...
Tänker jag rätt? Golvvärme skulle ju enligt samma resonemang vara minst lika bra, men det blir ju ett klart större ingrepp på huset om man inte tänkt lägga nya golv ändå...
Dom ni tänker på är dubbelt så stora i ytan , och ni har ECOair maskiner , dom ger inte så mycket när det blir kallt , vid - 5 så har dom tappat rätt mycket , max minus är 10
Har en 107 skåne och den orkar inte dra huset riktigt bra vid - 5 , får spetsa med en liten
el-panna , klart beror på vad man vill ha inne , men inte lägre än +20 C
Nyrostad , du är i skåne , blir mycket is och avfrostningar , under tiden tappar den effekten och
vid start så har tempen gått ner och det tar en bra stund innan värmen är tillbaka .
Larsonsimon vet inte var du är , men det är detsamma för dig
Har en 107 skåne och den orkar inte dra huset riktigt bra vid - 5 , får spetsa med en liten
el-panna , klart beror på vad man vill ha inne , men inte lägre än +20 C
Nyrostad , du är i skåne , blir mycket is och avfrostningar , under tiden tappar den effekten och
vid start så har tempen gått ner och det tar en bra stund innan värmen är tillbaka .
Larsonsimon vet inte var du är , men det är detsamma för dig
Aha okej! Men hade värmepannan orkat dra runt golvvärme på ca 200kvm?
En EL-panna räknas som högtemp
Utan vidare om den är på ca 9 KW totalt ,min är 13 KW men spärrad till 8 KW och den räcker
har golvvärme , 160 m2 , den ligger som backupp och inställd på 35 C med tank och shunt .
Det bästa är att VP går parralellt direkt på systemet och shunt och det som inte systtemet äter upp går i tanken , men rören ska kopplas lite udda
Utan vidare om den är på ca 9 KW totalt ,min är 13 KW men spärrad till 8 KW och den räcker
har golvvärme , 160 m2 , den ligger som backupp och inställd på 35 C med tank och shunt .
Det bästa är att VP går parralellt direkt på systemet och shunt och det som inte systtemet äter upp går i tanken , men rören ska kopplas lite udda
Du får ursäkta men nuförstod jag ingenting ska utedelen gå direlt mot gomvvärmesystemet utan att först gå igenom ackumulatortanken?
Under tiden som VP frostar av kommer tempen att sjunka i tanken samt att det tar lite tid för VP att komma igen , om VP går mot systemet så kommer värmen snabbare upp till dito
kopplas lite udda på rören , en del gör inte så , men fungerar
kopplas lite udda på rören , en del gör inte så , men fungerar
Medlem
· Västra Götaland
· 3 553 inlägg
Nej, en äldre vp som gör 10kw vid plus7c kanske kan göra 6-7kw (optimistiskt) vid 0c. 200m2 hus från 1971 plus källare drar mer än så. Att byta till golvvärme kommer inte räcka, även om du kan få ut någon extra kW genom att pumpen får göra lite lägre framledningtemperatur.L Larssonsimon skrev:
Titta på en större pump och kanske att byta några raddar till c33 exvis.
Klicka här för att svara